Kehtaisiko jäädä tämän takia saikulle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Olen puolessa välissä raskautta, ja koko alkuraskaus on mennyt aivan järkyttävässä väsymyksessä. Nyt harjoitussupistelut ja suonenvedot vielä iskevät öisin, enkä saa tarpeeksi unta öisin. Tää on niin hirveetä, olen nämä 20 viikkoa kitkutellut puolikuolleena töissä, ja nyt lähes nukahtelen töissä olin sitten toimistossa tai lounaalla. .. Hempat on tietenkin aika alhaalla, eikä ne tunnu nousevan, vaikka kuinka kiskoisi rautaa. Ei tästä nyt tule mitään, olen niin väsynyt, että en jaksa kotona ja viikonloppuna kuin nukkua! :(

Onko kukaan teistä jäänyt väsymyksen takia saikulle? Saisin kyllä melko varmasti työterveydestä lomaa, mutta tuntuu niin tyhmältä olla sairaslomalla, kun ei oikeastaan ole mitään "oikeaa vaivaa", ja kaikki töissäkin sanoo, että raskaus ei ole sairaus. Joo ei ole ei. En vaan yhtään ymmärrä, miten jaksan äitiysloman alkuun.. Tää raskaus vie mun voimat!

Kyllä uupumus on mielestäni pätevä syy saikulle. Varsinkin kun on raskaana, sun täytyy miettiä myös lapsen parasta, ei se tee vauvallekaan varmaan hyvää jos olet ihan uupunut jatkuvasti. Rohkeasti vaan hakemaan sairaslomaa, jo viikonkin lepo voi tehdä ihmeitä! :) 

Raskauteen liittyvä "normaali" väsymys ei ole sairasloman syy, niin kuin ei tavallinen raskauspahoinvointikaan. Joskus väsymys on kuitenkin niin kokonaisvaltaista, ettei työnteosta tule mitään. Kunnon väsymys vastaa reipasta humalatilaa, eikä siis esim autolla ajo ole järkevää, työnteosta puhumattakaan. Eli joissain tapauksissa raskauteen liittyvä väsymys mielestäni ON sairasloman syy. Niin kuin on raskauspahoinvointikin joissain hieman harvinaisemmissa tapauksissa. Itse olin raskaana töissä (onneksi vain) muutamana päivänä niin väsynyt, etten meinannut tuolilla pysyä kun huimasi. Mikäli sitä olisi jatkunut, minun olisi ollut pakko hakea saikkua. Vaikutin töissä aivan humalaiselta, onneksi oli lomakausi joten aika yksin sain töissä kökkiä.

Sinuna menisin työterveyteen ja selittäisin tilanteen. He osaavat varmasti arvioida, auttaisiko esim viikko saikkua tilanteessasi ainakin ensi hätään. Pomoni sanoi minulle joskus, että nukkumaton ei ole työkykyinen. Ei tietysti "sairaskaan", mutta "työkyvyttömyyslomaa" ei erikseen ole olemassa... Täytyy myös muistaa, että pitkittynyt voimakas stressi voi olla haitallista sikiölle (ei mutu vaan tutkittu juttu), ja väsymys/uupumus voi tietty siihenkin johtaa.

Mulla saikulle jäännin yksi syy oli juurikin väsymys. Toisena oli kyllä kovat liitos- ja selkäkivut, jotka tulivat töissä istumisesta. Mutta yksi syy oli kyllä juurikin se, että työpäivän jälkeen en jaksanut tehdä enää mitään. Tulin töistä kotiin ja kaaduin sohvalle, josta sitten jossain vaiheessa raahauduin sänkyyn. Työmatkani on myös n. 50 km, jonka ajoin autolla ja kun alkoi todella pelottaa auton ratissa, että nukahdan ihan justiinsa, totesivat neuvolassakin, että turvallisuuden vuoksi on hyvä jäädä kotiin. Kyllähän se tuntuu hassulta, mutta voisit tosiaan kokeilla olla vaikka viikon tai pari saikulla, jos se auttaisi. Nuo oireet kuitenkin vaihtelevat raskauden eri vaiheiden mukaan, joten on mahdollista, että sinullekin tulee vielä pirteämpi kausi.

Kirjoittelin itse samasta aiheesta helmikuun alussa, raskauteni puolivälin paikkeilla. Kärsin unettomuudesta, joka ei varsinaisesti johtunut mistään raskauden aiheuttamasta vaivasta, mutta kävin lopulta työterveydessä ja sain viikon verran sairaslomaa. Se auttoi, sain levätä ja ulkoilla, nukkuakin jos onnistui, ja jaksoin taas jatkaa töissä. Ehdottomasti kehtaat, ja kyllä ne tosiaan siellä työterveydessä osaavat arvioida sairaslomatarpeesi.

Vieras: On hyvä jos jäät nyt saikulle kun on väsymys noin kauhee sillä se pahenee loppua kohti. Ite kun odotin esikoista niin olin sen verran hullu,etten millään meinannut lopettaa tai ottaa saikkua töistä mutta kohtalo puuttu peliin nimittäin väsymyksen lisäksi mulle tuli paha raskausmyrkytys ja vasta nyt on jollakin lailla tolpillani ja sektiosta on kohta 3kk.

Et tee mitään väärää jäämällä saikulle,jos joku siitä nipottaa. Helpottaa teitä molempia.

Tsemppiä loppuun asti .

Hirmuinen ongelma kovasta työmoraalista "kärsivälle".
Mun mielestä kannattaa käydä työterveydessä puhumassa asiasta ja ottaa sairaslomaa jos sitä tarjotaan. Ei raskaus sairaus olekkaan, mutta kyllä se lieveilmiöineen pistää työntekijänä sellaiseen tilaan joka sairastamista hyvinkin vastaa!

Mies pakotti mut ottamaan saikkupäivän väsymyksen takia; oli jäänyt muutoman yön unet vähiin ja alkoi kuulemma jo näkyä käytöksessä. Hankalalta se itsestä tuntui (meillä saa 3 päivää sairastaa omalla ilmoituksella esimiehelle), juurikin se että väsymyksen takia jäisi kotiin nukkumaan, "eihän niin voi tehdä!!". Mutta oikeassa se oli. Kannattaa pitää itseään kunnossa, paremmin se pieninkin masussa voi eikä huono olo kertaannu. Voimia sulle!

Itselläni ei niinkään ole väsymystä, pikemminkin nukahtamisvaikeuksia. Mutta nyt 16viikolla kun alkuraskauden pahoinvointi ja jokapäiväinen oksentelu on jotakuinkin loppunut, nii uudeksi vaivaksi on tullut lonkkien kipuilu ja alaselän kipuilu. Teen vuorotyönä hoitotyötä ja hoidan pitkäaikaissairaita vanhuksia, joten työni on hyvin fyysistä. Työvuoron jälkeen pystyn nippa nappa kävelemään autoon mutta 30km ajomatkan jälkeen en meinaa enää kotipihalla päästä autosta ulos kun lonkat ja selkä meinaa sanoa sopimuksensa irti, kotona mieliala ei kivun takia ole kovin korkealla :/ Voiko näillä viikoilla ottaa tuollaisen takia sairaslomaa? Kun kivut kuitenkin varmaan/varmasti tulee vielä pahenemaan...?

Ei ole raskaana olevan tehtävä miettiä, voiko/kuuluuko jäädä sairauslomalle. Jos vointi ja jaksaminen ei ole normaalia ei-raskaana-olevallakaan, hakeutuu hän työterveyteen puhumaan tilanteesta. Työterveyshoitaja/lääkäri tutkii sairausloman tarpeen kuunnelleen potilaan tuntemuksia ja jaksamisen tasoa. He myös päättävät sairausloman myöntämisestä jos sille tarvetta on, se on heidän tehtävänsä. Työnantajan tehtävä on hyväksyä sairauslomatodistus kyseenalaistamatta sitä. Toki korkean moraalin omaava ihminen miettii näitä, mutta siihen ei ole tarvetta koska kukaan meistä ei ole kone eikä käynnisty napista tai jaksa toisen käskystä. Elämässä tulee väsyttäviä jaksoja, syyt niihin ovat kullakin erilaisia. On jalkoja kipsissä ja masentuneita ja burn-outissa olevia ihmisiä, kaikilla on oikeus sairauslomaan mikäli hoitava taho näin arvioi. Rohkeasti siis neuvolaan tai työterveyteen puhumaan asiasta etenkin, jos olet yrittänyt väsymyksen voittamiseksi erilaisia kotikonsteja ja tuloksetta. Tsemppiä!

t. Sairaanhoitaja rv 29+2 :)

Takaisin