Kauppojen aukioloajat vapautuvat. Aijotko sinä käydä kaupassa entistä aiemmin tai myöhemin?

Työn puolesta meinaa sitä että tää äiti on lauantaisin klo 20 töissä tulevaisuudessa.. Käyn ite kaupassa ku ehdin. Siellä toisella puolella olevana voin kertoo että ainakin pikkukaupungeissa on aika turhauttavaa olla aamulla aikaisin ja illalla myöhään töissä kun ei asiakkaita piisaa niille tunneille.
 
Työn puolesta meinaa sitä että tää äiti on lauantaisin klo 20 töissä tulevaisuudessa.. Käyn ite kaupassa ku ehdin. Siellä toisella puolella olevana voin kertoo että ainakin pikkukaupungeissa on aika turhauttavaa olla aamulla aikaisin ja illalla myöhään töissä kun ei asiakkaita piisaa niille tunneille.
 
Vuorotyötä tehneenä osaa arvostaa jos ei joudu lähtemään töiden jälkeen (aamulla tai illalla) ajamaan 100km lenkkiä ett saa aamupalaa (joku dementia vissiin täällä :P), mutta tuntuu kyllä vähän turhalta kyllä jos kaikki kaupat on auki myöhempään.
Tuskin tulisi paljoa käytyä, mutta eihän sitä tiedä miten sitä sopautuu että kaupat on paremmin auki. Harmittaa toki kun kilpailu muuttuu, hinnat todennäkösesti nousee ja työntekijöiden työajat muuttuvat. Tosin, kyllähän monella muullakin alalla tehdään viikonloppusinkin kaikkia työvuoroja.
Ja itseasiassa ulkomailla kun kaupat on järjestäen lähes kaikki myöhempään auki ku suomessa, tuntuu siellä aivan luonnolliselta käydä vasta kymmenen aikaan illalla ruokakaupassa.
 
Kaupanalan työntekijänä täytyy sanoa, että ei ole hyvä muutos. Ilmeisesti työajat tulee olemaan entistä enemmän sieltä itsestään. :sad001 Noh, ehkä voin vuokratyöntekijänä kieltäytyä yövuorosta sillä perusteella etten pääse töihin/töistä kotiin kun ei bussit kulje.
 
En asu Suomessa, mutta voin kertoa, etta meidan kaupungissa ne ympari vuorokauden auki olevat kaupat ovat lahinna kiinalaisten ja pakistanilaisten pitamia. Kodintarvikkeiden sun muun lisaksi niissa on yllattavan hyva ruokatarjonta aina maitopurkista ja nakkipaketista tuoreisiin hedelmiin, vauvojen purkkiruokaan ja vaippoihin. Minulla ei ole mitaan tarvetta asioida ruokaostoksilla keskella yota, mutta ovathan ne joskus pelastus. Joskus pikkuvauva-aikanaha on yks hajamielinen mamma lahettanyt isin vaippojen hakuun klo 2 yolla. :)
Toisaalta nuo 24/7-aukioloajat ovat tuottaneet myos lieveilmioita. Juuri naita kauppoja ryostetaan tuon tuostakin. Kuka tahansa voi lampsia ovesta sisaan koska vaan ja yleensahan siella on yolla paikalla vain yksi tyontekijakin. Kilpailu on kova, joten ilmeisesti jostain on pakko tinkia. Sama malli saattaisi toimia varmaan Suomessakin jossain isommassa kaupungissa, mutta turvallisuus siina pitaisi huomioida paremmin kuin taalla.
 
Käsittääkseni myös ns. Hypermarketit laajentaa aukioloaikoja. En kyllä jotenki hlökohtaisesti osaa kuvitella että olisin ostamassa jääkaappia tai polkupyörää vielä kymmenen jälkeen illalla. Etenki nyt ku on tuo pieni mies meidän elämässä niin sitä arvostaa entistä enemmän hyviä yöunia. Terveisiä peiton alta.... Zzzz... :grin
 
Eipä tuo muuta totuttua torstaisin kauppaan juttua. Säälittää lähinnä kaupanalan työntekijät. Olis mun puolesta saanu pysyä samana.
 
Mielestäni se, että kaupat ovat mahdollisesti varsinkin lauantaina pidempään auki on positiivista. Ja ulkomailla asuessani moni teki ns suurshoppauksen iltakymmen-yhdentoista maissa, kun muksut nukkuivat eikä kaupoissa ollut ruuhkaa.

En pääsäänstöisesti kyllä tarvitse kauppaa keskiyön aikaan, mutta vähän pidemmät aukioloajat helpottavat omaa elämää, kun töissä on pitkiä päiviä. Ehtii ehkä nähdä perhettä hereillä ja sitten voi mennä kauppaan...
 
En usko että aukioloaikojen laajentuminen vaikuttaa omaan käytökseen. Tuskin menisin vasta iltakymmeneltä kauppaan. Nämä nykyiset aukioloajat on riittäneet aivan hyvin.
 
Hmm. Sinänsä kuulostaa järkevältä vapauttaa kilpailua, mutta kuinkahan monet kaupat tosissaan pidentävät aukioloaikoja... Jotenkin en usko, että asiakkaita riittäisi yömyöhään niin paljoa, että kovin monien kauppojen kannattaisi lähteä pidentämään aukioloa. Jännä nähdä! :scratch

Vaikka itse kyllä käyn monesti vähän ennen yhtätoista illalla lähi-Salessa, ja hyvin voisin käydä myöhemminkin, varsinkin kesällä. Oon tämmöinen yökukkuja! :angelic: ..Siellä on muuten iltaisin aina vartija kaupan työntekijän lisäksi.
 
Vuorotyöläisenä (vielä kun on semmonen työ et voi joutua lähtemään keskellä yötä töihin) niin arvostan et on kaupat auki pitempään. Saa eväät jos unohtuu päivemmällä käydä kaupassa :)
 
Joskus kun olen matkustanut ulkomailla, olen nähnyt, et ostarit ovat auki kymmeneen yhteentoista illalla ja moni viihtyi siellä myöhään iltaan ostoksilla. Minusta vapautuminen on lähtökohtaisesti ihan hyvä asia, mutta tottakai se kannattaisi kauppojen toteuttaa niin, että kauppoja pidetään pidempään auki vain niin kauan kuin kunkin liikkeen kohdalla, kunakin viikonpäivänä ja ajankohtana vuodessa on tarpeen. Kesällä lomien aikaan esim. voisi olla kiva käydä ostoksilla myöhempään. Samoin joulunalusaika voisi olla hyvä aika laajentaa aukioloja jossakin määrin.
 
Jos tämä olisi tullut sillloin, kun minä olin kaupassa töissä, olisin ollut asiasta varmaan erittäin mielissäni ja ollut oikein mielelläni töissä yömyöhällä. Tunnistan myös tarpeen joskus saada evästarpeet aikaisin aamulla tai myöhään yöllä, töihin menossa tai sieltä palatessa.

Kuitenkin hieman olen skeptinen sen suhteen, kuinka hyvin tämä luonnistuu suomalaiseen kulttuuriin. Meilläpäin myös on ollut paljon järjestyshäiröitä kauppakeskuksessa nuorison vuoksi ja pelkää, ettei tämä ainakaan vähennä niitä.
 
Mä en millään jaksa uskoa, että ainakaan isommissa kaupoissa riittää asiakkaita iltamyöhällä. Pienet lähikaupat on sitten asia erikseen.

Mua henkilökohtaisesti ottaa pattiin, että nykyään ihmisille pitäisi olla jatkuvasti tarjolla kaikkea mahdollista, niin kuin nyt näitä ympärivuorokautisia kauppoja tulee lisää. Ennenkin ollaan pärjätty esim. sunnuntaisin ilman kauppoja! Lähinnä tuntuu, että nykyihmiselle on jo ylitarjontaa kaikesta mahdollisesta; palveluista, tuotteista yms. (ajatuksissa vertaan kehitysmaiden tilanteeseen, jossa ihmisillä on niin paljon vähemmän...) Tosi monet ärtyy pienestä, kun kaikki pitää saada, on totuttu sellaiseen. Mieskin on kaupan alalla töissä ja on sanonut, että joskus äyskitään, jos jotain tuotetta ei olekaan sillä hetkellä saatavilla, vaikka vieressä olisi lähes samanlainen... Huvittaa katsoa ihmisiä, jotka otsa kurtussa ryntäilee kaupassa hiki hatussa, kun seuraavana päivänä on pyhäpäivä ja kauppa kiinni.

En usko, että kaikki työntekijätkään kiljuu riemusta. Toisille on ok, toisille ei. Pointti on ehkä se, että eikö riitä, että yöaikaan on palveluja sitä varten, jos tulee murtovaras, sydänkohtaus tai pihasauna roihahtaa tuleen? Huoltoasemat ymmärrän, mutta jotenkin ei riemastuta ajatus, että toiset painaa yöllä duunia sitä varten, että jotkut eivät ole muistaneet tai viitsineet ostaa maitoa tai margariinia päiväsaikaan.

Arvostan ihmisiä, jotka työskentelevät yöllä (sairaalat, hoitokodit/laitokset, poliisi- ja paloasemat), koska ilman heitä ei yhteiskunta toimisi ja joidenkin on PAKKO jaksaa myös silloin. Mutta mielestäni pitäisi mahdollisimman paljon karsia vuorotyötä -siis varsinkin yötyötä. Naureskeltiinkin kerran, että kun ihmisistä tehdään niin laiskoja ja kaikki on valmiina, niin kohtahan varmaan myydään jo valmiiksi paloiteltuja pihvejäkin, ettei tarvitse sitkeää lihaa itse leikata:grin

Mutta siis en aio käydä kaupassa kuin ihmisten aikoihin ja ihan kannan ottona.
 
Olen samaa mieltä vaa_veli. Ainahan se on hyvä että yrittäjä saa itse aukioloajoistaan päättää, mutta aukioloaikojan pidentäminen on ihan turhaa. Jos on myöhään töissä niin ihan yhtä hyvin siellä kaupassa voi käydä aamullakin. Ja sitä vartenhan ne huoltoasemat ovat olleet pitempään auki, että siellä voi käydä jos tulee "hätä". Itse teen vuorotyötä ja olen melkein vuoden verran tehnyt pelkkää yövuoroakin. Voin sanoa että hattu nousee jokaiselle, joka jaksaa vuorotyötä tehdä, se on omalla tavallaan todella raskasta.

Ja uusavuttomuuden huippu on tänä vuonna olleet myllyn parhaan joulutortut. Ei siis ne torttulevyt, vaan ihan oikeasti myydään valmiiksi taiteltuja ja hillonokareella olevia torttuja, jotka voi laittaa suoraan uuniin:woot:
 
Mä en näe siinä mitään järkeä. Tai tosi vähän. Suomessa on kuitenkin niin paljon 24/7 auki olevia huoltoasemia, joissa nykyään hyvä valikoima!

Eikö se riittäisi...
 
Pienessä kunnassa asun eikä siellä kaupat villiintyneet vapaista aukioloajoista. Viikonloppusin vähän pidennetään, mutta eihän siellä kukaan yöllä ole. Varmasti tulee käytyä kaupassa uusilla aukioloajoilla, koska nytkin olen käynyt säännöllisesti myöhään kaupassa. Tähän asti on jouduttu tyytymään ABC:n valikoimaan, mutta kiva jos jatkossa voi käydä vähän isommassa kaupassa etenkin viikonloppuisin. Kasvissyöjänä arvostan laajempaa valikoimaa ja huoltoasemilla sitä ei ole. Toki voisi suunnitella ostoksensa paremmin etukäteen, mutta kun kauppaan pitää ajaa se 20km suuntaansa, niin mielummin poikkeaa ohimennen heräteostoksille kun vartavasten ajaa kauppaan.

Minusta tämä on siis positiivinen asia, koska parantaa vain palvelua pienissä kunnissa. Ja jos ei asiakkaita riitä myöhemmille tunneille, eikö kauppa voi muuttaa aukioloaikojaan tarvetta vastaavaksi? Siitähän tässä on kai kyse.
 
Mun mielestä on ihan hyvä juttu, että yrittäjällä on vapaus päättää aukioloajoistaan, vaikka ymmärrän kyllä kaupanalan työntekijöiden huolen lisääntyvästä työtaakasta. Meillä näyttäisi kuitenkin siltä, että lisäystä on tullut ehkä tunti tai kaksi aamuun (auki jo seiskalta) ja kolme tuntia lauantai-iltaan (yhdeksään asti auki) suurimmassa osassa kauppoja. Mitään yöaukioloja en ole vielä huomannut missään, eikä ne täällä kannattaisikaan. Tuo lauantain pidempi aukiolo sopii kyllä mun pirtaan varsin hyvin, ja olen siitä iloinen.
 
Takaisin
Top