Kaupan purkkiruoista kotiruokiin siirtyminen

Huvitutti

Sukkela juttelija
Kesämammat 2018
Meillä poika nyt 1v ei ole ikinä suostunut syömään mun tekemiä ruokia. Nyt vasta tottunut tavan puuroon jonka teen maitoon ja murskaan hieman hiutaleita ja kotitekonen silee marjakiisseli alkanu sen kaa maistuu. Mut muu LÄMMIN kotiruoka ei kelpais sitte millää :/ miten sais pehmeesti siirryttyy samoihi ruokii. Nyt tietty sais jo suolaa ja sokeriiki jne ruoissa olla, mut koitan silti pitää ne minimissä.. Mistä ruoista teiä lapset on pienenä erityisesti tykänny? Ootteko sekottanu kotiruokaa alkuun kaupan ruokiin ?
 
Meillä samaa ongelmaa tuon vasta 1 vuotta täyttäneen kanssa. Kaupan purkit uppoaa kyllä oikein hyvin, vaikka alusta asti olen tehnyt ruoat itse ja valmiit soseet on olleet vain kiireisen päivän pelastus. Siirryttiin sitten melkein kokonaan sormiruokaan jossain vaiheessa ja se uppoaa.
 
Meillä tehtiin myös ruuat itse alussa hyvin pitkälle, mutta jostain syystä kaupan purkit maistuivat paremmin. Usein sekoitinkin purkkiruokaa kotiruokaan. Se auttoi aika usein. Myös silloin, kun ruuassa oli riittävästi makua, mausteita jne, tuntui uppoavan paremmin.
 
Meilläkin maistui kaupan ruoat pitkään paremmin mutta nykyään menee kotituokakin hyvin. Mausteita saa olla reilusti, koska poika tykkää :) Ollaankin ostettu erilaisia mausteita ja käytetään niitä monipuolisemmin kuin ennen.
 
Tyttöni syö mieluummin sormiruokaa kuin jos pitäisi lusikalla syödä. Puuro sentään uppoaa lusikallakin, mutta muuten kasvikset käteen sopivina paloina, lihapötkylät, kala ja leipä uppoaa parhaiten. :)
 
Tänää kokeiltu kotitekosta kanakeittoo, hienonnettuna tietty. Kaikki muu siitä kelpas paitsi ne kanat ku en iha sileeks niitä vetäny vaa tilsin haarukalla ni pieneks ku voi. Poika keräs kaikki kanahippusetki suustaan pöydälle :D
 
Mä sain eilen todistuksen siitä että kun tarpeeksi monta kertaa tarjoilee, se alkaa kelvata. Koko talven olen säännöllisesti yrittänyt tarjota sitrushedelmiä - ensin mandariinejä kun oli satokausi ja nyt appelsiineja. Ja vihdoinkin, eilen upposi appelsiinit. Ja lapsen ilme oli "tämähän on hyvää". Tänään pitää uudelleen tarjota, jos vaikka se aidosti alkaisi sujua eikä vaan yksittäisen poikkeuksena (oli niin nälkä eikä äiti tarjoillut tarpeeksi nopeasti lisää ruokaa).

Eli ei kannata siis menettää uskoaan :)
 
Kotiruuista suosikkeja on kaikki pastat: avokadopasta, savulohipasta ja ihan perus pasta bolognese. Lisäksi rakastaa Samasta padasta kirjan kurkumakukkakaalia.
 
Meillä oli sama ongelma esikoisen kanssa. Kun soseet tuli kehiin, tein alkuun itse mutta poika ei tykännyt yhtään. Kokeilin sitten pilttiä ja sehän uppos, sille tielle jäätiin. Välillä sekoittelin kotiruokaa piltin sekaan, onnistui hyvin vaihtelevasti. Mä tuskailin kun ajattelin etten saa ikinä tota jäbää syömään kotiruokaa, mutta 1,5 vuoden iässä piltit jäi kokonaan pois ja siitä asti vain kotiruoka kelvannut. Hyvä niin. :)
 
Eilen kelpasi kotitekoinen makaroonilaatikko sellaisenaan, jes! :) jospa tää tästä. Mites ootte opettanu lusikan käyttöä? Meillä se tahtoo vaa lentää lattialle...
 
Lusikka on opittu oman esimerkin kautta eli yhteiset ruokailut perheen kanssa. Lapset haluavat yleensä matkia vanhempiaan kaikessa. :)
 
Takaisin
Top