Kaupan pakastevihannespusseista soseita?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Elikkäs, otsikossa jo on tuo kysymys. :) En ole vihannespussia kurkannu onko siinä jotain muuta kun niitä vihanneksia esim. säilöntäaineita tai jotain ettei niistä voisi soseita tehdä? Onko jollain siis kokemusta asiasta?
Kiitti jo etukäteen. :)

Pakastemaissista oon ainakin tehnyt sosetta eikä siinä muuta ole kun maissia :) Luulen, ettei muissakaan perusvihanneksissa mitään muuta ole.

Minä tein aika monesta pakastevihanneksesta soseita, ei ainakaan ihan kotimaisissa ole mitään sen kummempia aineita kuin ne vihannekset.

Ainut mikä tuossa tulee eteen on se, ettei niitä suositella (vai onko peräti ihan kielletty) pakastettavan uudelleen sulatuksen jälkeen. Eli pakastevihanneksista voi tehdä sosetta vain sille parille päivälle kerrallaan.

Jos pakastevihannekset kypsentää niin silloin niistä tehdyn ruoan voi myös pakastaa.

Sulaneita pakasteitahan ei yleensäkään suositella uudelleen pakastettavaksi koska niissä on alkanut bakteerit lisääntymään, mutta kun tuotteen kypsentää, niin silloin myös nuo bakteerit kuolee ja niistä tehdyn ruoan voi pakastaa.

Itse olen käyttänyt paljon eri pakasteita, koska ne säilyvät huomattavasti paremmin. Olen ostanut lähinnä niitä missä on vain yhtä laatua enkä sekoituksia. Koska pussit on sen verran isoja, että se ei kulu yhdellä kerralla, niin loput olen laittanut rasiaan ja päälle maalarinteipillä mitä sisällä on. Silloin on jatkossa helppo ottaa pakastimesta mitä tarvitsee eikä pussien sisältö leviä pakastimeen. 

Mä käytän kanssa toisinaan noita pakastevihanneksia. Maissia, herneitä ja kaikenlaisia sekoituksia. Saa kivan vihanneslisän lihan ja vaikka potun/riisn/ohran joukkoon :)
Ja tosiaan valmistamisen jälkeen voi ihan normaalisti pakastaa taas. Olen monessa paikassa törmännyt tuohon luuloon, ettei saisi uudestaan pakastaa, mutta sehän tosiaan tarkoittaa vain kypsentämätöntä kertaalleen sulanutta tuotetta.

Nuo pakastevihannekset ovat käteviä, varsinkin talvella! Nyt kun lapsi on jo 2 v, tulee usein keitettyä annos pakastevihanneksia, mikäli lautaselle ei ole muuten tulossa kasviksia.

Ja oolannin pakastemuusi on hirmu hyvä pienen kanssa. Siitä saa nopeasti muusia eikä sisällä mitään muuta kuin perunaa!

Kaesa / Nyytti, varmaankin näin, että kypsennettynä pakastevihannekset voi pakastaa, vaan kuinka käy vitamiinien ym ja ruuan ravintoarvon. Epäilenpä, että tipahtaa aika liki nollaa, mitä enemmän käsitellään ja tuossahan niitä käsittelyjä tulee jo läjäpäin...

Lähetinpäs oikein s-postia firmaan Apetit, ja kysyin tuosta uudelleen pakastamisesta. Vastaus kuului:
"Mielestämme hyvin kypsennetyt kasvikset voi pakastaa uudelleen heti kypsennyksen ja esim. soseutuksen jälkeen pieninä annoksina, siis kypsennys, nopea jäähdytys ja pakastus. Ja sulatuksen jälkeen tuote tulee myös kuumentaa kunnolla ennen tarjoamista vauvalle."

Suosittelen rohkeasti ottamaan valmistajiin yhteyttä ja kysymään askarruttavista asioista :)

Mahtavaa aktiivisuutta, sanko! :)

Vitamiinit kuulemma myös säilyvät pakastevihanneksissa paremmin kuin tuorevihanneksissa, koska ne on pakastettu heti tuoreeltaan. Tämä oli täysi yllätys itselleni, mutta kun ajattelee, niin ihan loogiseltahan se kuulostaa :)

Takaisin