Kauhutarinat ja avautumiset: tätä EN odota innolla synnytyksessä tai sen jälkeen

Imme: Saattaa olla miten vain. Joillakin on vain kuin runsaat menkat. Mulla kesti toisen synnytyksen jälkeen jälkivuoto viikkotolkulla. Se kesti ensin jotain 8-10vko, sitten oli ehkä viikon tai kahden tauko, kunnes jatkui uudestaan. Luulin jo, että jokin on vialla ja kävin ihan tutkimuksissakin. (Muistelisin, että esim. jos istukkaa on jäänyt kohtuun, niin vuoto saattaa pitkittyä, kun keho yrittää päästä "ylimääräisestä" eroon.) Mitään syytä ei kuitenkaan löytynyt ja diagnoosi oli vain todella pitkä ja runsas jälkivuoto. Kolmen kuukauden päästä lopulta se oli lopullisesti ohi. (Kunnes jo pian kuukautiset alkoivatkin, hohhoo. En saanut kyllä toisen lapsen vauva-aikaan nauttia kuukautis-/vuototauosta, vaikka täysimetinkin.)

Jäikivuotoa EN siis todellakaan odota innolla. Varsinkaan kun pelkään, että kerta kerralta se vain runsastuu. (Ei mulla tähän mitään tietoa ole, "pessimisti ei pety" -asenne vain. :grin)

Eli summa summarum, tästäkään ei voi ennalta tietää, ja tuntuu olevan ihan yhtä normaalia saada kolmen viikon kuin kolmen kuukauden jälkivuoto. Huoh! :oops: :rolleyes: Käytännön vinkkinä kuitenkin, että kannattaa varata kotiin jotain superpitkiä ja superimukykyisiä siteitä. Sekä nipistää sairaalasta muutama side kotiin ensimmäisiksi öiksi, ne kun on vielä pidempiä ja tehokkaampia kuin mitkään kaupan siteet. :wink
 
Mulla oli Mukkelis ihan samoin, et menkat alkoivat toisesta jo parin kk sisään, kun ekasta sai nauttia lähes vuoden ilman!

Sormet ristissä toivon, et nyt pysyisivät poissa vaikka lopullisesti.

Imme, itselläni jälkivuoto oli runsasta (eli käytin kotona päivän/pari sairaalasta pohistettyjä vaippoja ja verkkopikkareita), mutta kesti muistaakseni vain normimenkkojen verran.
 
Kiitos Granger ja Mukkelis! Olen ostanut kotiin niitä samoja siteitä, joita oli äippäpakkauksessakin mukana, mutta jostain syystä niiden imuteho ei ole vakuuttanut edes normimenkkojen aikana... pitänee siis napata muutama side sairaalasta kotiin :)
 
en ole koskaan ollut synnyttämässä mutta toivoisin että sairaalassa olisi kiireetöntä eli EN odota kiireistä osastoa :) Jää nähtäväksi :wink
 
Mulla oli ekan synnytyksen jälkeen viikon pari tosi runsasta! Sit se hiipu pikkuhiljaa menkkatasolle. Ja kesti yhteensä 6vko! Tokassa kesti enää vähän reippaat 3vko :) se on aika yksilöllistä sekin.
 
Ja tosiaan, et voi olla ihan erilaista edelliseen kertaan verrattuna. Joku taisi mainostaa, et Tenat toimisi normisiteitä paremmin. Mä taidan taas pihistää parit sairaalasta ja tehdä hankinnat vasta sitten, kun aiemmin nuo normaalit on riittäneet.
 
mulla esikoisesta jälkivuoto oli tosi runsasta ja vähän väliä sai olla vaihtamassa sidettä. mulla kyllä menkatkin oli normaalisti tosi runsaat, mutta ensimmäisen synnytyksen jälkeen menkatkin "rauhoittuivat", eivät kestäneet enää 1,5 viikkoa hanat auki, vaan max viikon ja pari ekaa päivää oli kunnon vuotoa. kakkosen kohdalla jälkivuotoa tulikin huomattavasti vähemmän ja kolmosen kanssa ne muistutti lähinnä niitä menkkoja. eli mulla on ainakin vähentynyt jokaisen kohdalla. säästynköhän tällä kerralla kokonaan...? :rolleyes::grin

joka kerta kuitenkin sitä veristä vuotoa on tullut noin 5 viikkoa ja semmoista tuhruttelua sitten pari viikkoa päälle... mulla kyllä kierukan jälkeenkin tuli puoli vuotta epämääräistä vuotoilua: viikko vuotoa, viikko väliä, pari viikkoa vuotoa, pari viikkoa vuotoa. ja muistan kun ajattelin silloin, että otatan koko hemmetin kierukan pois kun kuukausi tolkulla on tämmöistä... mutta kuulemma se oli ihan normaalia.
ja keskenmenon ja kaavinnan jälkeen veristä vuotoa tuli 6 viikkoa ja pari viikkoa sitä tuhruttelua...
 
Alkuviikon äitiyspolilla perätilakontrollin sisätutkimuksen yhteydessä sain muistutuksen, mitä en myöskään kaipaa synnytyksessä: No niitä *keleen sisätutkimuksia! :wtf:

Ekassa synnytyksessä (27h) niitä ehti kätilö tehdä MONTA ja aina ne oli pirun kivuliaita, kun piti tietenkin tarkkaan tutkia ja ronkkia. Vaikka ymmärrän noiden tarkoituksen, niin en kyllä silti yh-tään tykkää niistä. En tiedä olenko jotenkin herkkä vai eikö tästä asiasta vain puhuta, mutta mulla noi ainakin sattuu tosi paljon vaikken ole kenenkään muun kanssaäidin kuullut niistä hirveästi rutisevan. Mulla ne jäi varsinkin ensimmäisestä synnytyksestä hyvin elävinä kauhukuvina mieleen. Varsinkin aivan lopussa kun oli "vain vähän reunaa jäljellä", tosi kipeät supistukset puudutteista huolimatta ja valtava tarve ponnistaa, mutta tuon reunan takia sitä ei saanut tehdä. Silloin kätilö avuliaasti "vähän venytteli" tuota reunaa, ja JESTAS miten se sattui!

Toka synnytys oli onneksi huomattavasti nopeampi ja avautumisvaihe meni sutjakasti eikä tarvinnut kovin montaa kertaa tarkistella tilannetta saati venytellä mitään reunoja. Toivon tähän kolmanteen samaa, niin olisi edes yksi kivulias asia vähemmän synnytyksessä. :rolleyes:
 
Joo sisätutkimukset on kyl inhottavia.. Itsellekin tehtiin pari viikkoa sitten ä-polilla. Sit lääkäri yritti vielä jotain haastatella/jutella siinä samalla, kun itse kiemurtelin vedet silmissä siinä laverilla tuskissani.
 
Mua pelottaa, etten kestä niitä kaikkia kipuja. Ja ettei mies kestä niitä. Miten vaikuttaa parisuhteeseen se synnytys... Jääkö itselle rikkonainen ja epäonnistunut olo. Tämä raskaus ei todellakaan ole lisännyt luottamusta omaan kroppaan, kun joutunut makaamaan niin pitkän pätkän ja kunto nyt ihan nollissa ja vähätkin lihakset lähteneet.
 
Ja todellakin nuo sisätutkimukset ovat sattuneet jo raskauden loppupuolella ihan hitosti :sad001
 
Noiden kipujen suhteen toivon, et avautuisin mahdollisimman nopeasti niin että saisi sen epiduraalin, koska se vie kyllä kivut.. Kyllähän niissä kovissa kivuissa sellainen itsekontrollin menettäminen on läsnä vahvasti. Itse jännitän ponnistus vaihetta, koska en ole sitä kokenut sektion vuoksi.. 16 tuntia tuli supistukset tutuiksi viimeksi
 
Arrgh, nämä selkäkivut synnytyksen jälkeen, kun etumassa katoaa yllättäen ja kroppa hakee taas uutta tasapainopistettä ja korjaa raskaudenaikaista notkoselkää. Mä täällä vaan lämmittelen kaurapussia vähän väliä ja koitan pyöristellä ja venytellä ja silti vaan SÄRKEE!!!
 
Takaisin
Top