Kasvukivut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nallukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Nallukka

Vieras
Help! Onko muiden lapsilla kasvukipuja? Mikä niihin auttaa? Ihan sydämeen sattuu, kun lapsi valittelee harvase ilta jalkasärkyä. 😞
 
Help! Onko muiden lapsilla kasvukipuja? Mikä niihin auttaa? Ihan sydämeen sattuu, kun lapsi valittelee harvase ilta jalkasärkyä. 😞
Itselläni oli eskarissa ja alakoulussa kasvukipuja, joita ei osattu juurikaan auttaa. Äiti yritti hieroa vaan eihän sitä kukaan jaksa läpi yön tehdä.
Niinpä nyt itse äitinä olen yrittänyt ottaa asioista jo ennakolta selvää. Ne kasvukivut ovat ilmeisesti osin perinnöllisiä...
Minusta kannattaa tarkistaa veren rauta-arvot, ainakin hb- ja ferritiini. HB kuljettaa veressä happea ja ilman sitä eivät lihakset voi hyvin. Ferritiinistä eli varastoraudasta muodostuu myös muita rautoja jotka ovat tärkeitä mm luuston ja jänteiden kasvulle.
Magnesium "pullistaa" lihassoluja helpottaen siten niiden välissä aineenvaihduntaa ja siten mm kuona-aineiden poistumista lihaksista. Lapsen ikä ratkaisee saako magnesiumia antaa tableteista vai pitääkö miettiä ruokavalion tarkistusta. Itse antaisin sitä aamuin illoin... Magnesiumin vajaus voi näkyä/ ilmetä jo varsin nuorena hereillä ollessa ns levottomia jalkoina esim TV katsellessa tai satuja kuunnellessa.
Virallisissa hoitosuosituksissa on lapsille suositeltu mm lämpöhauteita, hierontaa ja tulehduskipulääkkeitä...
 
Sain tietää vasta ihan muutama vuosi sitten, että kasvukivut on oikeastaan rasituskipua.
Kärsin niistä itsekin ala-asteella ja muistan myös, kuinka äiti hieroi jalkoja yöllä.
Kipulääkettä, lepoa, hierontaa, viileyttä. Niillä koittaisin auttaa akuutissa vaiheessa.
Luulen myös, että lääkärilläkin kannattaisi käydä jos sieltä saisi apuja ja tutkimuksia, itsellä myös käy usein mielessä alhainen ferritiini, kun on tietynlaisia kipuja ja rasitusta.
 
Kiitos kattavista tiedoista! 🤩 Vaan näinköhän otetaan edes lääkärille vastaan pelkkien kasvukipujen vuoksi... Saatika ferritiinin mittausta, mitä ei saa muutenkaan kuin hyvällä tuurilla. Ei meillä ole varaa ravata yksityisellä. 🙁
 
Kiitos kattavista tiedoista! 🤩 Vaan näinköhän otetaan edes lääkärille vastaan pelkkien kasvukipujen vuoksi... Saatika ferritiinin mittausta, mitä ei saa muutenkaan kuin hyvällä tuurilla. Ei meillä ole varaa ravata yksityisellä. 🙁
Ehkäpä voisit olla yhteydessä neuvolaan. Ainakin hemoglobiinin saa siellä tarkistetuksi. Itse kertoisin huoleni kovasta kipuilusta ja siihen tarvittavien tulehduskipulääkkeiden pitkäaikaisesta vaikutuksesta esim maksaan. Ehkäpä se riittäisi perusteeksi saada se lähete julkisen puolen verikokeisiin.
Verikokeisiin pääsee yksityisiin labroihin ilman lääkärin lähetettä. Ja noiden yksityisten labrojen välillä on hintaeroja...
 
Julkisella puolellakin saa monia verikokeita ilman lähetettä ja tulee edullisemmaksi kuin yksityisellä. Ferritiinin mm saa mitattua ilman lähetettä. Fimlabin kautta.
 
Meillä kans esikoisella ollut noita "kasvukipuja" eli rasituskipua jaloissa silloin tällöin. Yleensä on hieronta auttanut ja jos ei, niin särkylääke viimeistään. Mennyt sitten ohi, päivän tai kaksi kerrallaan yleensä vaivannut.
 
Lämmin suihku/kylpy, lämmittävä peitto varsinkin viileillä keleillä rentouttaa jalkoja ja auttaa kipuihin mahdollisesti. Tai toisen vieressä nukkuminen kun hohtaa lämpöä. Lämmitettävä kaurapussi vai mikä lie on kanssa hyvä 😇 hieronta auttaa ja kipulääkettä voi antaa välillä. Melatoniinia vois kysyä hetkeksi avuksi neuvolasta/lääkäristä. Auttaisi nukuttamaan.
Noi ferritiinit yms kannattaa hoitaa kohdilleen. Toki julkisella on eroja pääseekö vai ei tutkimuksiin eli verikokeisiin tms.
Painopeitto voi myös auttaa kipuihin kun paineen tuntu rauhoittaa.
 
Takaisin
Top