Kasvisruokia lapselle

jaica

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Voitaisiin kerätä tänne kasvis ja vegaanisia ruoka reseptejä.
Erikäisille lapsille, siitä lähtien kun pikkuinen alkaa syömään ja isompaan lapseen.

Itse käytän maitoa, munia ja kalaa.
Mutta kaikki ruokaohjeet ovat tervetulleita.
 
Herätelläänpäs tätä ketjua.

Meillä ei olla vielä kiinteitä päästy maistelemaan, mutta pian on sekin edessä. [:)] Tätä ennakoidakseni ostin yhden kirjan, jossa on aika paljon reseptejä, ja ajattelin niistä joitain tännekin kirjailla sitten kun ollaan niitä maisteltu.

Mutta onkos muilla jo jotain reseptejä jakaa?
 
Ompa hyvä että tällainenkin löytyi! :) Meillä ollaan kanssa vegetaristeja eikä vauvakaan tule lihaa syömään.
Osaisitteko suositella kirjallisuutta aiheesta? :)
 
Helppoa ja yksinkertaista on tehdä eri kasviksista soseita soseuttamalla keitinliemeen, pakastamalla ne esim jääpalarasiassa, säliöä ne pusseihin ja tehdä niistä sekoituksia sulatusvaiheessa. Ja muistaa että alle 1-vuotiaalle ei sovi lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen, raparperi, kuivatut herneet ja pavut.

tässä pari reseptiä.

Kasvissose
100g kuorittua porkkanaa
200g kuorittua perunaa
50g parsa- tai kukkakaalia
10g purjoa tai sipulia
1tl hienonnettua persiljaa
2dl vettä
1/2 - 3/4dl lapsen käyttämää maitoa

pese, kuori, punnitse ja paloittele kasvikset ja perunat. Pane kiehumaan kannen alle luettelon mukaisessa järjestyksessä. Keitä kypsäksi. Mausta lopuksi persiljalla. Soseuta keitinliemee. Lisää maitoa ennen syöttöä.


Kalakeitto (jos syö kalaa), 4-5 annosta
1 porkkana kuutioina
4 perunaa lohkoina
5og purjoa hienonnettuna
50g selleriä kuutioina
0,5l vettä
250g pakastekalaa kuutioituna
0,5l lapsen käyttämää maitoa
1/2dl tilliä hienonnettuna

Keitä kasvikset lähes kypsiksi, lisää pakastekala ja keitä n. 5min, kunnes kala on kypsää, lisää maito ja kuumenna keitto uudelleen. Ripottele valmiin keiton pinnalle hienonnettua tilliä.
 
No nin. Nyt on meidänkin ipana siinä iässä että oikeasti tarvii ruokaa ja ohjeista olisi hyötyä.

Kirjavinkki: Tiina/Tuija Ruuska, Aurinkomaa. Kasvisruokaa vauvasta asti.

Itse olen sekoitellut vaihtelevissa määrin eri kasvissoseita ja mukana nyt jo soseeksi keitettyjä linssejä sekä sipulia ja maistuu!
 
Laitanpa pari Benjaminin herkkukasvisruokaa tänne..

Pastaa ja kasviskastiketta (2 annosta) (9 kk+)

-1 keskikokoinen porkkana, kuorittuna ja viipaloituna
-100g kukkakaalin kukintoja
-25g suolatonta voita
-300g kypsiä tomaatteja, kuorittuina, siemenet poistettuna ja kuutioituna (itse olen laiska enkä kuori tai poista siemeniäkään...)
-50g Cheddar-juustoa, raastettuna

-keitettyä pastaa (ohjeen mukaan 3 rkl, mutta meillä haluaa äitikin syödä tätä ruokaa, joten pastaa keitetään reilummin...)

Laita porkkanat höyrytyskorin pohjalle. Kaada päälle kiehuvaa vettä, ja keitä keskilämmöllä 10 minuutin ajan. Lisää kukkakaali höyrytyskorin pohjalle, laita päälle porkkanat, ja keitä vielä 5 minuuttia, tai kunnes kasvikset ovat kypsiä. (Itse olen keittänyt kasvikset välillä tavallisessa kattilassakin...)

Keitä pasta kypsäksi pakkauksen ohjeen mukaan. 

Sillä välin, sulata voi kasarissa, ja kuullota tomaatteja voissa noin 3 minuutin ajan, tai kunnes tomaatit pehmenevät. Lisää tomaattikastikkeeseen Cheddar-raaste. Soseuta porkkanat ja kukkakaali, ja sekoita ne kastikkeeseen. Tarjoile pastan kanssa.

Nams!

Lähde: Karmel, A. (2007). Annabel Karmel's New Complete Baby and Toddler Meal Planner. London: Random House
 
Melonikurpitsarisotto (4 annosta) (9+ kk)

-50 g sipulia, silputtuna
-25 g voita
-100 g basmatiriisiä
-450 ml kiehuvaa vettä
-150 g melonikurpitsaa, kuorittuna ja paloiteltuna (tavallinen kurpitsa käy myös)
-3 kypsää tomaattia (n. 225 g), kuorittuna, siemenet poistettuna ja paloiteltuna
-50 g Cheddar-juustoa, raastettuna

Kuulota sipulia puolikkaassa annoksessa voita, kunnes sipuli on pehmennyt. Lisää joukkoon riisi ja sekoita. Kaada päälle vesi, peitä kannella ja keitä korkealla lämmöllä 8 minuuttia. Lisää joukkoon melonikurpitsa, vähennä lämpöä ja keitä peitettynä noin 12 minuutin ajan, tai kunnes vesi on imeytynyt.

Sillä välin, sulata loput voista kasarissa ja lisää tomaatit. Kuullota 2-3 minuutin ajan. Lisää juustoraaste ja sekoita. Lisää tomaattiseos riisin joukkoon ja sekoita.

Jälleen nams!

Lähde: Karmel, A. (2007). Annabel Karmel's New Complete Baby and Toddler Meal Planner. London: Random House
 
Takaisin
Top