Kasvisruoka & ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MamaMee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MamaMee

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hellou!

Onkos täällä kasvissyöjiä paikalla ? Olen aloittanut pikku hiljaa syömään kasvisruokia ja siirtymään kokonaan kasvislinjalle. Mietityttää että voisiko tämä muutos vaikuttaa mm painoon? Siis laihtumisena toivottavasti ei lihomisena :D en siis todellakaan ryhdy tähän laihtuminen ensisijaisesti mielessä vaan kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveys mielessä.

Mistä löytää parhaimpia kasvisreseptejä?

Hei!

Olen itse lakto-ovovegetaristi (eli syön kuitenkin maitotuotteita ja kananmunaa) jo 17 vuotta. Nykyisin kasvisruokavaihtoehtoja löytyy jo paljon enemmän. Itse kokkaillessa korvaan jauhelihan tummalla soijarouheella ja kanan soijasuikaleilla, löytyy tavallisesta ruokakaupasta. Kasvispihvejä- ja ohukaisia olen laiska tekemään, mutta niitä löytyy kylmäkaapista ja pakasteista erilaisia.

Aloitin kasvissyönnin eettisistä syistä lukioikäisenä, jotta minun vuokseni ei tarvitse tuottaa lihaa. Lihatuotanto on karua puuhaa, jos on joskus perehtynyt aiheeseen. Ruokakaupassa on helppo ottaa lihapaketti käteen miettimättä sen enempää, mistä liha on, ja millaisen elämän eläin on elänyt. Vegaanisuus olisi vielä parempi, mutta en ole saanut sitä aikaiseksi, vaatii parempaa perehtymistä asiaan.

Painoni pysyi ennallaan vaikka vaihdoin ruokavaliota. Kasvisruoka ei takaa aina kevyempää elämää, jos niissä käytetään esim. reilusti kermaa makua tuomaan. Tai jos syö liian paljon. Ja itselläni tuo makeanhimo vaikuttaa enemmän painoon kuin muu ruokavalio.

Tsemppiä uuteen ruokavalioon! Ajan kanssa valintojen teko helpottuu, eikä tarvitse miettiä, mitä voi syödä. Hyviä reseptejä löytyy esim. Yhteishyvän ja Pirkan sivuilta, ja monet liharuoat on helppo tehdä kasvisversiona. Omat lempparit on kasvislasagne ja pesto-avokadorisotto.

Hei ja kiitos vastauksestasi :)

Eilen juuri kolusin nettiä ja löysin ihanan kasvislasagnette reseptin! Soijarouhetta olen käyttänyt ennenkin, mutta suikaleista en ollutkaan vielä tietoinen! Täytyy käydä etsimässä!
Mä olen samaan syssyyn jättänyt valkoisen jauhon ja sokerin ja herkut on pannassa koska painoa täytyy pudotella hitaasti mutta varmasti :)

Kurkkaan tuon pirkan ja yhteishyvän kanssa! Kiitoksia vinkeistä :)

Mä syön pelkästään kasviperäisesti eli oon siis vegaani. Kun siirryin tähän ruokavalioon, mulla parani olo kokonaisvaltaisesti ja vähän taisi painokin tippua. Se ei kuitenkaan ole tämän ruokavalion tarkoitus tai tavoite, mutta joo, kiva lisä aina :D

Nykyään on tosi paljon erilaisia puolivalmiita ja valmiitakin vegevaihtoehtoja. Isommissa kaupoissa on vegaaniruokakauppoja ja netistä saa tilattua isojakin määriä edullisesti. Blogit ja lehdet antaa reseptiapuja. Yksi vinkki on kuitenkin ylitse muiden:
Kun laitat kasvisruokaa, älä oleta että ne on suoraan lihan korvaajia. Eli toisin sanoen soija-, tofu- ja niin edelleen -tuotteet ei käyttäydy samalla tavalla kuin liha eikä esim. maustaminen ole samanlaista kuin lihan. Lihassa on luontaisesti paljon rasvaa, kasvikunnan tuotteissa ei nimeksikään. Niihin pitää siis suunnilleen aina lisätä rasvaa, jotta saa aikaan maukasta. Ja maustamisen ylipäänsä pitää tapahtua avokätisesti. Esim. soijarouheeseen ei todellakaan riitä sama määrä mausteita kuin jauhelihaan.

Joo :) meillä syödään muutenkin Pakistanin ja Afganistanin sekä Intian ruokia joten maustamisessa meillä on ihan erilaisia mausteita kun Suomessa myydään :) mulle noi lihan korvikkeena on siis jo tuttuja ja kasvisruoka tai sen valmistus yleensä mutta koska ruoka ideat kiertää aina sitä samaa ja netissä on välillä niin ihme aineksia resepteistä ettei tuu sen takia kokeiltua niitä ees xD tosin meidän oma ruoka vois samanlailla olla muille erikoista aineksineen.. mut joo, täytyy muistaa rasva :) ja löysin aika kivasti uusia reseptejä ja ideoita netin syövereistä kun jaksoi vaan kaivaa!!! Vielä kun sais kelpaavan perheelle eikä vain itselle olis helpompaa hehe

Mää oon ollut pian kaks vuotta vegaani. Pelkästään lakto-ovo-vegen ruokavaliosta vegaaniseen ruokavalioon siirtyminen ei pudottanut mulla painoa ollenkaan, sillä herkuttelin ihan julmetusti alkuaikoina kaikella millä mieli teki - jotenkin se kun silmät avautu sille, mikä kaikki on vegaanista, niin tuntu että terveellisyydellä ei ollut juurikaan väliä kunhan se oli vegaanista :grin esimerkiksi imeskelin iloisena Pirkan Murkku-mehujäitä, joista en oo ennen perustanut juuri laisinkaan...
Perusruoka meillä on kyllä terveellistä ja hyvää, satunnaisia mättöruokia lukuunottamatta, mutta tuo sokeri ja muu ylimääränen piti painon tasasena.

Nyt raskauen myötä oon vähentäny herkuttelua hurjasti, ja se vaikuttikin niin että mun paino putosi kolmisen kiloa tässä alkuraskauen aikana. Neuvolassa otin asian esille, mutta aihetta huoleen ei ollut sillä muutos johtunee kokonaan fiksummasta ruokavaliosta. Lisäksi mun pitää nyt tarkkailla verensokereita kovasti, ja silläki oon saanu sokerihammasta hillittyä.

Mulla oli maanantaina ravitsemusterapeutille aika, ja olin jo vähän valmistautunu puolustelemaan ja perustelemaan ruokavaliotani, mutta sainkin yllättävän rennon ja positiivisen vastaanoton. Kuulemma ruokavalioni on niin hyvällä ja terveellisellä pohjalla, että muutoksiin ei ole tarvetta! Ei tullut mitään tupuksia maitotaloustuotteiden käyttöön, olin helpottunut.

Napsin päivittäin vitamiineista B12, foolihappo, D-vitamiini ja kalsiumlisää, ja näillä on pärjännyt mainiosti.

Hieno kuulla Pennonen:) ja onnittelut raskaudesta! Itsekin napsia purkista lisät. Olen aina tehnyt niin koska maitoa en käytä muutakuin kahvista. Mulla on ongelmana juurikin lautaskoot sokeri karkit herkut jne. Mä pelkään että mulle on tullut diabetes , kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi. Joten siksi siis siirryin tähän kun haluan yrittää edes pitää sen vähän mitä voin huolta terveydestä :)

Haha Pennonen, mulla kävi tuo sama "tää on vegaanista, syön sen ehdottomasti ja hurmoksellisesti" -kausi vegaaniuden alkuun :D Jossain määrin innostun kyllä edelleenkin uusista vegetuotteista mutta en ehkä niin kovin kuin aiemmin.

MamaMee, ainakin ChocoChilin blogi on sellainen matalan kynnyksen hyvän vegesafkan mekka. Jos et jo löytänyt niin kurkkaa ihmeessä :)

Multivitamiinilisää mäkin päivittäin purkista vedän, nyt tänään käyn hakemassa jotain foolihapollista lisää tulevaa raskautumisen yrittämistä ajatellen. Muuten koen että syön melko lailla terveellisesti ja monipuolisesti. Syön paljon keittoja ja pataruokia, jotka teen tuorekasviksista. Valmistan usein tahnoja vihanneksista ja pavuista joita syön leivän päällä ja pastan kanssa. Salaattia syön about joka aterialla, jos en lisukkeena niin vähintäänkin leivän päällä. Hedelmiä ja marjoja vedän myös melko huolella. Tykkään toki herkutellakin ja kyllä mä niin viikottaisella tasolla teenkin :D

Kiitti!! :) Ton laitoin heti kirjanmerkkeihin. Helv.. että mua ärsyttää aivan saatanasti kun facessa yrittänyt liittyä yhteen vege ryhmään ja mietin jo että muistelenko omiani että laitoin liittymispyynnön, niin hylkäävät sen heti koska kun mulla ei ole suomalainen nimi, niin täytyyhän mun olla feikki kamelilla ratsastava terroristi.
Laitoin kyselyä perään että mikä helvetti siinä on, niin ylläpitäjä laittoi mulle estot.. :D Että näin. Ihana perjantai......

Vegereseptivinkkejä olisi kyllä kiva saada! Kiitos Elma Auroora blogivinkistä! :) Itse olen tosi laiska etsimään reseptejä, ja monesti meidän keittiössä on meneillään jonkinlainen kokeellinen väsäys (joskus onnistuu, joskus ei). :grin

Vegereseptivinkkejä olisi kyllä kiva saada! Kiitos Elma Auroora blogivinkistä! :) Itse olen tosi laiska etsimään reseptejä, ja monesti meidän keittiössä on meneillään jonkinlainen kokeellinen väsäys (joskus onnistuu, joskus ei). :grin

Mä tein tänään kasvislasagnettea vähän soveltaen tästä reseptistä

Kasvis lasagnette

Kesäkasviksista valmistat upean aromikkaan lasagneten, jonka pastana voit käyttää toki myös isoja lasagnelevyjä.
Voit vaihdella kasviksia oman kaapin sisällön tai makumieltymysten mukaan.
Pavut voit korvata vaikkapa tomaattimurskalla.
Huolehdi, että kastike pysyy mehevänä ja kosteana, jotta myös lopputulos on mehevää.

Kasvislasagnette
6-8 annosta

2 rkl öljyä
1 nippu kesäsipulia varsineen
1 nippu (n. 5 kpl) kesäporkkanoita
1 iso kesäkurpitsa
1 iso paprika
3 valkosipulinkynttä hienonnettuna
1 prk (380 g) gogreen valkoisia papuja tomaattikastikkeessa
Meiran metsäistä lihamaustetta myllystä (sis. mustapippuria, sipulia, sinapinsiemeniä, herkkutattia, rosmariinia, timjamia, salviaa)
200 g paprika-chili tuorejuustoa
1 prk hedelmäistä dippiä/salsakastiketta
2 dl vettä, kermaa tai tomaattimurskaa
150-200 g juustoraastetta
(suolaa)
n. 300 g Torino runsaskuituista Täysjyvä Lasagne Piccolo pastaa

Silppua kesäsipulit varsineen, paloittele porkkanat, kesäkurpitsa ja paprika, hienonna valkosipulinkynnet.

Kuumenna öljy isolla pannulla. Lisää kasvikset pannulle ja kääntele muutaman minuutin ajan.
Lisää joukkoon pavut tomaattikastikkeessa.
Rouhi joukkoon metsäistä lihamaustetta, joka nimestään huolimatta sopii erinomaisesti kaikenlaisten ruokien maustamiseen.
Lisää paprika-chilituorejuusto, dippikastike, vesi, kerma tai tomaattimurska, sekä juustoraaste.
Kuumenna. Tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa.

Jaa kastike kerroksittain lasagne piccolon kanssa siten, että pinnalle jää kastikekerros.
Kypsennä 175 asteessa uunissa 40-50 minuuttia.

MiraMaria, ei midist!
Oih, kuulostaa hyvältä, MamaMee! Mä tykkään myös tosi paljon erilaisista pastaruoista, lasagnesta, lasagnetesta, pikapastoista, cannelloneista... Pasta on ihan kulmakiviä mun keittiössä :D

Tässä teen just iltanaposteltavaksi baba ganoushia. Paahdetaan puoliksi pitkittäissuunnassa leikattu munakoiso 225 asteessa kypsäksi (n. 20 min), poistetaan hedelmäliha kuorista, annetaan jäähtyä. Sitten soseutetaan parin valkosipulinkynnen kanssa, lorautetaan joukkoon vähän sitruunamehua ja tahinia (tai mä käytän kylläkin maustamatonta maapähkinävoita, koska sitä jääkaapissa sattuu olemaan), suolaa, oliiviöljyä ja kourallinen hienonnettua tuoretta persiljaa. Sekoitetaan tahnaksi ja dippaillaan paahdettuun pitaleipään :p

Hehe juu. Meillä tehdään ite kaikki. Muutenkin parathat ja chapati on meillä jokapäiväinen juttu niin helposti tulee tehtyä sit kaikki ite.

Joo kyllä vain :) tänään leivoin mokkapaloja itse ja voi että miten hyviä tuli! Ei hyvä dieetin kannalta :) mutta kerrankos sitä herkuttelee

Mä olen ollut nyt kohta kaksi vuotta vegaani, sitä ennen olin pitkään (17 vuotta) laktovegetaristi. Suosin itse erilaisten bloggareiden reseptejä, mm. chocochili, pidempi korsi, vegelicious sekä joitain muita. Kamomillan konditoriasta löytyy leivontareseptejä, tosin en itse juuri syö leivonnaisia niin harvemmin tulee siellä vierailtua. Jo olemassaolevia lakto-ovo-vege-reseptejä on myös helppo veganisoida esim. kaura- ja soijapohjaisilla tuotteilla.

Mulla vegaaniksi siirtyminen vaikutti hetkellisesti painoon et se putosi alkuun pari kiloa, mutta kropan totuttua uuteen ruokavalioon, paino on alkanut olla aika lailla normaali. Toki syön viisi kertaa päivässä, koska urheilen ja kulutan paljon.

Itse syön monivitamiinilisää ja b12+foolihappo, käytän lisäksi hamppuproteiinia ja chiasiemeniä.

Takaisin