Kasviksia puoli kiloa päivässä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuleeko teillä syötyä kasviksia/hedelmiä suositusten mukaisesti? Saa jakaa myös vinkkejä, miten sen teette. :)

Meillä ei suositukset täyty kuin korkeintaan satunnaisesti, vaikka lämpimillä ruuilla on aina kasvista muodossa tai toisessa tarjolla ja hedelmiä syödään myös.

En oikestaan tiedä, vaikka kasvissyöjä olenkin. Piilona niitä kuitenkin tulee kun esim. lämpimään ruokaan heittää sekaan esim. wokvihanneksia tai suikalejuureksia.

Itse kans harrastan paljon wokkivihannesten käyttöä ja muitakin pakastevihannesten käyttöä. Yritän joka ateriaan saada piilotettua kasviksia että lapset söisi ja mieskin..laughing7

Kastikkeiden seassa lapset saa helposti syömään kasviksia. Tänään tein lounaaksi Tonnikalapastaa. Kastikkeen sekaan heitin paprikaa, sipulia ja parsakaalia. Meidän 3 vee ei tykkää yhtään parsakaalista mutta nyt söi kaksin käsin. :)

Ei kyllä taida ihan täyttyä. Ruoan yhteydessä (joko salaattia, lämpimiä kasviksia ja/tai jemmattuna ruokaan) aina jotain kasvista tai vihannesta ja hedelmiä syödään päivittäin. En silti usko, että ihan puolta kiloa tulee. Poika onneksi on innokas syömään kasviksia ja hedelmiä, ei jää siksi syömättä ettei tykkäisi.

Mulla itsellä täyttyy koska aina lounaana töissä salaattia ja hedelmiä syön hyvin. Uskon että lapsillakin täyttyy aikas lähelle. Kummatkin syövät hyvin hedelmiä, marjoja, kasviksia ja vihanneksia. Yritän aina lisäillä ruoankin sekaan kaikkea kasvista. Papaste juttuja käytetään aika paljon, mutta kyllä tuoreitakin.

Liitteet

• IMG_20200131_101609.jpg
    IMG_20200131_101609.jpg
    30.2 KB · Katsottu: 141
Voin suoraan sanoa, että meillä ei toteudu.

Ruoassa on toki aina jotain kasvista, ja oma lapsi esim. rakastaa parsakaalia, paprikaa ja tomaattia ja kurkkua, mutta tuoretta salaattia inhoaa edelleen rakenteen takia.

(Useimmissa valmiskasvissekoituksissa on muuten lähes aina porkkanaa, joka ei minulle sovi.)

Hedelmätkin ovat omien allergioiden takia hankalia. En esimerkiksi voi kuoria sitrushedelmiä lainkaan, vaikka ne miten ensin pesisi. Omenalle olen allerginen, keväisin ristiallergian takia myös päärynälle.

Voisihan niitä hedelmiä lapselle ostaa, mutta sitten herkästi unohtuvat ja pahentuvat, enkä halua heittää ruokaa roskiin.

Puoli kiloa on tosi paljon! Minulla yksi ateria on noin 200g, joten ei ehkä täyty puoli kiloa. Aamiaisella ja iltapalalla on marjoja 100g ja usein päivällisellä on lisukkeena porkkanalaatikkoa tai bataattisosetta ja tietysti joku tuore kasvis, mutta välipalan hedelmä ei kyllä paina 100g. Olen kyllä lisännyt kasvisruokia, joten jos varsinaisena ruokana on esimerkiksi juurespihvejä, niin joinakin päivinä varmaan se puoli kiloa täyttyy.

Lapsi syö jotakuinkin samoja ruokia, mitä itse syön, mutta vielä pienempiä annoksia. Usein hänellä täyttyy viisi kourallista kasviksia, mutta sairastaessa syö pääosin liha-, maito- ja viljatuotteita.

Takaisin