Kastajaiset!!

mom83

Näppärä viestien naputtelija
Tiedän että asia on hieman aikainen mutta mietin et onko kellään tietoo et voiko kastejuhlan pitää kahdella kielellä?? Ku mun suku on suomalainen ja mieheni suku ruotsalainen ja olis nyt kiva jos molemmat suvut ymmärtäis mitä se pappi sanoo... Ja jos otetaan kaikki suomeks mieheni suku vetää siittä herneet nenään ja jos otetaan ruotsalainen seremonia niin taas minun sukuni vetää herneitä nenään.. Sitten Vielä se et sylikummi on Täysin suomalainen (eli minun siskoni) ja toinen kummitäti on täysin ruotsalainen (mieheni sisko) ainut kummisetä joka osaa sitten molemmat kielet.. Aika hankalaa.. Eikä vaan tuo sit pitäis alkaa suunnittelemaan kaikki tarjoilut koska on noilla ihmisillä niin paljon allergioita et menee pää ihan pyörälle... Meidän kastajaisiin ei tule kuin minun isäni ja äitipuoli, Miehen isä ja äiti + molempien sisarukset ja niitten "avecit" Ja meit on sit jo 16 henkee eli iso perhe :D Äitini ja isäpuoleni et kutsuta ku ne pilaisi koko juhlan ku eivät osaa käyttäytyä.. Millaisia suunnitelmia teillä on??
 
Meillä on mietitty ja laskettu vierasmäärää ties kuinka monta kertaa. Kummeja tulee jo se 8 kpl kun haluan molemmille muksuille neljä kummia. Niitä onkin sit sisko ja sen mies, yhestä tuttava perheestä on vanhemmat ja heidän vanhin tytär, yks tuttava pariskunta ja mun serkku joka pääsee kesällä ripille. Sitten vielä kun lasketaan ne perheenjäsenet siihen ja mun äiti ja miehen äiti ja sen miesystävä sekä miehen isä, mun veli ja hänen tyttöystävänsä ja vielä ainakin miehen kummitäti.
Mummoja ja vaareja ei kutsuta kun miehellä ne on kaikki jo edesmenneitä ja minä en omia vaareja edes tunne, muori ei tulis kuitenkaan ja mummia ei kiinnosta nähdä. Omia kummeja en myöskään aio kutsua.
Luulen että meillä mennään ihan lähisuvun ja kummien voimin. Ja tietenkin myös miehen poika tulee paikalle. Yks kaveri kyllä varmasti loukkaantuu kun ei saa kutsua ristiäisii mutta ei haittaa, mä en muutenkaan ihan hirveesti siitä ihmisestä perusta. Se on miehen vanha duunikaveri ja siedän sitä ainoastaan sen takia..

Ruokia on jouduttu miettimään kun meillä suvusta löytyy keliaatikoita. Tultiin siihen tulokseen et kaikki tehdään hylana ja gluteenittomana niin päästään kaikista helpoimalla. Onneks on kaveri joka on catering alan koulutuksen käyny niin saan sieltä apua.

Mua mietityttää että mitens se menee kun kaksoset kastetaan? Kastetaanko ne siinä samalla kertaa samaan aikaan vai kastetaanko ne peräkkäin vai häh? Ei oo koskaan eteen tullu moista tilaisuutta.. Pitänee papilta kysellä että mitens se sitten tapahtuu..
 
Mä oon tässä näitäki pileitä miettiny ja ihmetellyt miten ja kuinka pidetään.. Tulin siihen tulokseen että jos se on kesäkuu kun ne pidetään niin silloin kyllä täälä meillä kotona. Tässä uudessa asunnossa on ihanan iso terassi takapihalla ja iso olkkari että tänne mahtuu sitten sakkia.. 

Meillä mies olis varmaan kutsumas kaikki kummien kaimatki jos vaan saisi mutta onneksi minä sanon ketä tulee ja ketä ei, koska mähän suurimman urakan täälä teen sitten.. (Siivoan ja laitan paikat) Eli lähinnä ajateltiin sitten niin, että tulisi tietenkin kummit 2kpl, omat vanhempani ja niiden uudet mies ja nainen ja mieheltäni tulee vain isä ja äiti. Kummeina meillä on mun "siskopuoli" ja miehen sisko, mies haluaa kumminsa 2kpl ja isänsä siskon miehineen. Itse en henkilökohtaisesti halua omia kummiani ristiäisiin, sillä eipä heistä oo rippikoulun jälkeen mitään kuulunut, saatika minkäänlaista onnittelua tullut valmistujaisiin, kihlaukseen tai vauvaan. Vaikka hyvin tietävät että vauva on tulossa, tuskin heidä tytär jättänyt sanomatta kun veispuuksita varmasti nähnyt. Isovanhempia meillä kummallakaan ei ole enään.. Että onneksi aika pieniksi jää ristiäiset. Lähimmät vain mukaan.
 
Meillä kutsulistalla ois varmaan siis mun vanhemmat, miehen vanhemmat nykyisine puolisoineen (jos suostuvat keskenään samaan tilaan samalla hetkellä, vielä näin ei oo käyny...), sit mun sisko miehensä ja kahden lapsen kanssa sekä veli avovaimonsa kanssa. Miehellä ei oo sisaruksia. Lisäks meillä on toki neljä lasta ennestään (kaks siis molemmilla entisistä liitoista). Ja mun mummu elää vielä. Kummeja kaks tai neljä, ei oo vielä varmaks päätetty. Mut johan tostakin tulee... max 23 henkee itsemme mukaan lukien...onhan siinäkin jo laumaa...huh. Kyllä kait ne just tänne kotiinkin mahtuis mut harkitsen kyllä vaikkapa seurakuntasalia vielä jos tilais kaffetkin jostain valmiina. Se siivous-leipomisurakka vauvan kanssa ei jotensakin huvita kun sen on kaks kertaa jo kokeillu mitä se on. 
 
Meillä sama juttu kun Tatjuskalla miehen vanhempien suhteen...Oletan kuitenkin, että osaavat käyttäytyä kun on sentään ensimmäisen lapsenlapsen kastajaisista kyse. Äitini ja isäpuoleni tulevat tietystikin, mutta isäpuolen lapsia ei kuitenkaan pyydetä, vaikkei mitään heitä vastaan tosiaan olekaan. Mun isä onkin kuollut, joten no show sieltä puolelta...Molempien sisarukset ja isovanhemmat tulee(isovanhemmista tosin ne jotka silloin kykenee) ja kummit luonnollisesti. Tässä on vaan vielä aika iso mutta, koska kummit on vähän hakusessa tällä hetkellä. Mun isoveljestä tulee kummi, muttei sylikummi. Sylikummiksi haluttaisiin ehdottomasti meidän molempien läheinen ystävä, mutta koska asustelee tällä hetkellä Argentiinassa, niin ei taida onnistua. Tulee seuraavaksi näillä näkymin syyskuussa käymään Suomessa, joten tietty olisi vielä sekin vaihtoehto, että kastajaiset pidettäisiinkin vasta silloin ja ilmoitettais vaan vauvan nimi maistraattiin sen kahden kuukauden kuluessa. En kyllä tiedä, mitä mieltä kirkonväki ois tämmöisestä ratkaisusta..Äh, vaikeaa on. 
 
Sintura: Kyllä mä uskon, että onnistuu ristiäiset syyskuussakin tuohon tyyliin. Mun sisko asuu ulkomailla, ja heidän lapsensa kastettiin kirkkoon n. 6 kk:n ikäisenä, kun olivat ekaa kertaa Suomessa käymässä.
 
Mom83, kai sen voi kahdella kielellä pitää niinkun muutkin toimitukset, esim häät. Eiköhän Suomesta kakskielisiä pappeja löydy ettekä varmaan ole ekat jotka tätä pyytää. Ihan noin yleisesti tuli mieleen tosta sun kirjoituksesta että älä liikaa mieti muiden odotuksia, se on teidän lapsi ja teidän ristiäisjuhla. Käske tuoda omat eväät jos ei maistu! :) Ei mut siis vakavasti puhuen, vaikka perhejuhla onkin, pohdiskele ennemmin millasen juhlan te haluatte. Kivahan se on jos lisäksi olis rento meininki eikä kukaan tappelis...
Meille tulee todennäköisesti kasteen sijasta nimijuhla. Mä en kuulu kirkkoon ja mieskin on tapakirkkolainen. "Kummit" tulee perheestä (varmaan vaan miehen veli ja mun sisko) joten lähiperheellä mennään, joka on kuitenkin sitten noin 10 henkilöä. Järkätään varmaan miehen toisen loman oheen. Nauratti vähän kun mies kysyi että "oliskohan mahdollista että voitais järjestää se juhla silleen että hänkin olis Suomessa?" Hmm niin olishan se ihan kiva että isäkin olis paikalla! :DDDD Pölö mies...
 
Minä suunnittelin, et Sintti ja samoihin aikoihin syntyvä isän puolen serkkunsa kastettaisi samana päivänä. Ei tarttis järkätä kaksia pippaloita peräkkäin. :)
 
meilläon vähä hakusassa et missä ja milloin sit pietään ristiäiset ku täytyy vähä kysellä kummejen aikatauluja (vauvalle tulossa 4 kummia).
Ja meillä vieraslistalla kummit,mummot,papat,sisarukset ja ystäviä ehkä n. 40 vierasta mut siitä on melkein puolet lapsia.
Ja tarjottavana, voileipäkakkua,täytekakkua,salaattia,patonkia,keksiä ym
 
Millaisia kastepukuja teillä on teidän tuleville toukille?? Meinasitteko hommata uuden ostettuna tai tehdä oma vai onko kenties perintö mekko??...

Mummo teki mun mekon silloin kun minut kastettiin ja kastoin esikoisen samassa ja niin ajattelin kastaa tämäkin tyttösen... Puku on täysin alkuperäinen kun ei ole tarvinnut edes nyörejä vaihtaa ku tyttöjä siinä näköjään vaan kastetaan <3

Haluaisin vaan johonkin mekkoon laittaa nimet ja päivämäärät et kuka siinä on kastettu mut en kuitenkaan haluaisi laittaa näkyville enkä haluaisi asua muuttaa... Harmi ku siinä ei ole alushametta...
 
Takaisin
Top