kantoreppu

ninetsu

Piirimestaruustason postaaja
Huhtikuunmammat 2014
Hei!

En tiedä onko teillä täällä ollut aikaisemmin puhetta kanto/rintarepuista...?
Poitsu on kohta 5kk vanha ja olisin halukas ostamaan kantorepun, en vain oikein tiedä minkälainen kannattaisi ostaa...
Ja katselin nuita hintojakin ja aika kalliitahan ne olivat... Harmittaisi sitten jos reppu olisikin ihan kökkö. Ja voihan olla, ettei poika edes viihdy kantorepussa.

Mitä kaikkea olette pystyneet harrastamaan vauvan kanssa kantorepun avulla?
Harmittaa kun olen joutunut sauvakävelyn melkein kokonaan jättämään vauvantulon jälkeen, kun isäntä on melkein aina töissä ja yksikseen pääsee TODELLA harvoin lenkille... Niin ajattelin että jos pääsisin taas harrastamaan sauvakävelyä kantorepun avulla. [:)]

Sauvakävely voi olla kantorepun kanssa vaikeaa, lapsen jalat tulee aika leveään asentoon. Meillä on Manducan reppu, jossa lapsi on sellaisessa sammakkoasennossa, en tiedä onko kaikki reput samanlaisia.
Meille reppu ostettiin siinä vaiheessa, kun poika ei viihtynyt vaunuissa edes sitä aikaa että olisi ehtinyt ruokaostokset tehdä (huutoa ja itkua joka kerralla), mutta repussa viihtyi heti. Osta reppu sellaisesta kaupasta, jossa myyjällä on aikaa neuvoa käyttöä ja saat rauhassa kokeilla riittävän pitkän ajan, jos lapsi ei heti viihdy repussa. Pelkästä kantorepusta ilman sauvojakin saa kyllä ihan kivasti lisävastusta kävelyyn!

Meillä on kanssa tuo Manduca, tosin tää vaavi on vielä niin pieni, että on toistaiseksi ollut liinassa. Kannattaa katsella onko omalla paikkakunnallasi jonkinlaista kantoliinavuokraamoa, meillä täällä ainakin saa lainata noita Manducoitakin, niin että ei tarvi sitten sikaa säkissä mennä ostamaan ja ainakin pääsee viikon kokeilemaan kunnolla, että sopiiko itselle. Rintareppua en suosittele, ensinnäkin niissä on käyttöikä lyhyempi, niissä paino kasautuu kantajan yläselälle (ainakin Babybjörnissä, meillä on sellainenkin, kun väkisin sukulaiset antoivat, vaikka teinkin selväksi, etten sitä aio käyttää..) ja vauvankin asento niissä on epäergonominen, koska roikkuvat niissä lonkistaan. Manducan sammakkoasento on tosiaan hyvä, sitä voi myös monipuolisesti käyttää selässä ja edessä ja paino kasautuu aina kantajan lanteille kuten rinkassa, jolloin oma selkä ei kipeydy ja käyttöikä on pitkä, koska sillä voi kantaa jopa 20kg lasta myös. Saman 100e tuntuvat maksavan kaikki, joten Manducasta en pidä tuota pahan, jos reppu tosiaan sopii itselle ja on käytössä parhaimmillaan useamman vuoden. Mutta kannattaa tosiaan kysellä ja selvittää, josko voisi sellaista ensin testata :)

Nuita Manducan reppuja ainakin ollaan monessa paikassa kehuttu. [:)]

Olen menossa kaverin luo kyläilemään tässä piahkoin ja hänellä on Patapum-merkkinen kantoreppu, niin ajattelin että kokeilisimme hänen luonaan poitsun kanssa tätä. Vilkuilin netistä niitten hintoja ja ne olivat kuitenkin melko edullisia.
Asun niin pienellä paikkakunnalla, että täytyy tästä lähteä kaupunkiin katsastelemaan erimerkkisiä kantoreppuja!

Meillä oli käytössä neliökantoliina, semmonen babyhawk. Se menee vastasyntyneestä niin pitkään, kun jaksaa kantaa. [:D] En pahemmin kantoliinoista itse piitannut, mutta toi neliöliina ainakin oli tosi kätevä, kun sen saa solmittua, eikä tarvitse eri käyttäjille säätää eri mittoihin. Ja sen saa myös selkäpuolelle, niin siinä luulis sauvakävelykin hiukan paremmin sujuvan. [:)]

Meillä Turussa ainakin sai vuokrata tuota babyhawkia, ettei tosiaan tarvinnut ostaa sikaa säkissä. [:)]

Meillä on käytössä ollut trikoinen kantoliina, ompelin MLL:n perhekerhossa neliöliinan jota ajattelin testata piakkoin ja löytyy meiltä rintareppukin, mutta siitä en tykännyt yhtään esikoisen kanssa, joten jääpi käyttämättä. Kantoliinasta tykkäänkovasti ja uskon ettei neliöliinakaan ole hullumpi. Todella edullinen vaihtoehto jos osaat itse ommella! Ohjeita löytyy netistä. Eikä tarvitse osata kummemmin ommella, mä en ollut ommellut muuta kuin verhojen suoria saumoja ennen kuin aloin ohjeilla ompelemaan kestovaippoja ja sitten ohjeilla pyöräytin sen neliöliinankin.

Itse olen kuullut Manducasta erittäin hyvää. Onhan ne hinnakkaita, mutta kestävät ja tukevat myös kantajaakin oikeista paikoista. Esim. Baby Björnin rintareppu ei tuea kantajan selkää ollenkaan.
Manducoita myydään myös käytettyinä Huuto.netissä. Niissä on tosin aika korkeat hinnat käytetyiksi, mutta joskus voi tehdä oikean löydön.

Me aiomme hankkia Manducan, mutta toistaiseksi pärjätty kantoliinalla. Pyydetään ristiäislahjaksi rahaa reppua varten, niin ei mene omasta pussista ja on lastenvaruste, jota tarvitsemme.

Vaikka Manduca on hinnakas, olen valmis maksamaan hyvästä ja ergonomisesta välineestä. Haluan myös varjella selkääni.

olen kanniskellut tähän asti liinassa ja nyt tilasin manducan. on hinta-laatusuhteeltaan paras. ja helpompi käyttää kuin liina jos on eri kantajia.
voin parin päivän päästä tulla kertomaan oliko manduca hyvä hankinta

no nyt on ehditty kahteen kertaan liikkeelle manducan kanssa.... no täytyy myöntää et mä taidan mieluiten käyttää sitä trikooliinaa! manduca on muuten ihan ok mut melkein pakko olla joku avustamassa niiden remmien säädössä ja laittamisessa. tai erittäin pitkät kädet[&:]
jotenkin ne olkaimet on hassut ja voisin veikata että hiukan pidempään kantaessa tulee hartiat kipeeks. ne saa kyllä ristiin jolloin ne on varmaan hiumasti mukavammat. mut en ole viel ehtiny testata sitä.

joten pitkät sidottavat liinat saa mun kannatuksen!

Se Manduca pitää muutaman ekan kerran säätää vähän tarkemmin, sitten sen oppii. Itse olen aika pienikokoinen ja hyvin saan säädettyä itse. Meille reppu ostettiin kaupasta, jossa oli asiansa osaava myyjä, joka neuvoi kädestä pitäen miten lapsen saa näppärimmin reppuun ja miten remmit säädetään oikein -tuskin olisin itse oppinut vieläkään kunnolla niitä laittamaan...
Selkä- ja niskakipuja mulla on muuten aika usein, mutta reppu ei ole lisäkipuja aiheuttanut, sen painonhan pitäisi olla lantiolla eikä hartioilla.

Mä liputan kans Manducan puolesta [:)] Kantoliinakin meillä on ja mies siinä kantoi poikaa jonkin verran silloin, kun vauva oli ihan pieni. Mä en ikinä oppinut laittamaan lasta siihen hyvin, poika karjui ihan suoraa huutoa joka kerta kun yritin... Jokatapauksessa, Manduca ostettiin liikkestä ja myyjä opasti tosi kivasti käytössä. Mukana tuli myös ohjeet, jossa opastettiin vaihe vaiheelta kuinka vauva asetetaan reppuun ja miten reppu sitten laitetaan kiinni ja miten tämä tapahtuu eri kantamismuodoissa. Juuri siis nuo edellä mainitut viilekkeet ristissä kantamiset ym. oli käyty läpi.

Me kannettiin poikaa Manducassa tosi paljon kun hän oli iältään 4-10 kk. Kesällä nukkui melkein joka päivä yhdet päikkäreistään Manduca-lenkillä, koska nukahti aina takuuvarmasti kantoreppuun. Viime syksyn vattusadosta keräsin suurimman osan vauvan kanssa - ensin kävelin vattupaikalle, missä ajassa poika jo nukahtikin ja sitten vaan puskiin kykkimään ja marjoja keräämään! Helppoa kuin mikä, kun oli molemmat kädet käytettävissä. Kävihän se toki reisiin, kun piti kummankin painoa kantaa kyykyssä mutta tulipa päivän treenitkin siinä samalla! Manduca on myös siitä kätevä, että sen saa tosi nopeasti säädettyä eri kokoisille kantajille sopivaksi. Ollaan siis sujuvasti miehen kanssa kannettu lasta molemmat, kun repun saa kummallekin sopivan kokoiseksi näppärästi.

Sen vielä haluaisin lisätä, että Manducalla voi kantaa lasta myös sivulla, siis tavallaan oman lonkan päällä! Toimii ihan loistavasti nyt, kun taaperoikäinen haluaa katsella ja "osallistua" esim. ruuanlaittoon ja siivoukseen "sylissä" istumalla. Jää itelle kädet vapaaks, lapsi näkee hyvin eikä kitise ja roiku lahkeessa koko aikaa [:)]

Itse olen tykännyt valtavasti liinoista ihan rengasliinasta ja ostin lisäx tavallisen jonka saa paljon tukévammin ja paremmin kiinni. kantoreppu mulla on olluna ihan halpa en muista edes merkkiä mutta huono, toinen on emman uusimpia reppuja joka on tukeva mutta sattuu helposti seikään kun tuo paino ei jakannu niin kuin liinassa.toisin toisille sopii paremmin taas reppu kuin liinan sidonta.

Olenko rivien välistä käsittänyt oikein, että liina on parempi pienelle vauvalle kuin reppu?
Olen miettinyt kumman hankkii, meillä nyt 3 viikkoinen pikkuinen ja jotenkin reppu tuntuu vielä tässä vaiheessa huonolta vaihtoehdolta.
Manducahan ilmeisesti kuitenkin sopii ihan vastasyntyneestä asti?
Mutta liinassa pystyy imettämään, Manducassa varmasti ei?

Kyllä Manducassakin kuulemma pystyisi imettämään. Itselläni on Manduca, mutta vielä ei ole tullut tilannetta, jossa imetystä olisi siinä kokeiltu. Omasta mielestäni liina oli näppärä kun nyytti oli ihan pieni ja kippurassa. Mutta tällä hetkellä en itse voisi kuvitella ahtavani neitiä liinaan. Nyt käytössä Manduca ja vielä käytämme ns. vastasyntyneiden asetuksilla niskatuen suhteen, koska mielestäni tyttö ei vielä aivan jämäkästi kannattele päätään. Siinä voi onneksi vastasyntynyttäkin kantaa, koska tukee niin hyvin. Manduca on hyvä kantoreppu, koska siinä paino jakautuu oikeisiin kohtiin: ei rasita selkää.

oon kuullu tuosta manducasta vain hyvää noin rinta-reppuna. en toisin ole kokeillut rintarepussa imettämistä jotenkin tuntuu että lapsi on liian ylhäällä mutta toki sitä pystyy säätelemään.Kantoliinassa olen imettänyt eikä kukaan edes näe voi pokkana kävellä kadulla [:D]

Manducaa ollaan mekin tässä hankkimassa kun vaunuraivarit ei ota loppuakseen [:-] Meillä on Babyrelax reppu joka on toiminut tähän asti ihan ok (on tosi helppo!) mutta nyt vauvan lähestyessä 4kk ikää mun selkä alkaa reistaamaan repun kanssa aika nopeesti. Manducassa mua jännittää se käyttäminen... meillä nimittäin vaihto vaunuista reppuun tulee todnäk tapahtumaan lennossa jossain kylillä niin mietin saanko lyylin itsekseni sinne. Hieman oli monimutkaisen näköistä kaupassa kun täti näytti.

Huutonetistä ajattelin ostaa, sieltä saa muutaman kympin halvemmalla kuin uusi. Joku mainitsi Huutonet hintojen olevan tyyritä koska reput käytettyjä mutta minä kääntäisin sen niin päin että tuotteella on loistava jälleenmyyntiarvo! Jos ostat uuden ja haluat kaupata käytettynä eteenpäin niin Huutonetissä saat melkein omasi pois... [:D]

Takaisin