Kantoliinailu ym.

mä77

Näppärä viestien naputtelija
OutoMamma kyseli kantoliinailusta, joten tein ihan oman ketjun aiheelle.

Meidän poika on nyt viikon vanha ja samat keinot näyttävät tepsivän kuin esikoisen kanssakin. Pienen kanssa mulla on ollut trikooliina ja olen sitonut sellaiseen asentoon, että vauva on pakettina (sikiöasennossa, ei jalat auki lonkista). Melkein tähän tapaan: https://www.youtube.com/watch?v=ntKMS0bIg7g. Sitomisessa menee sen pari minuuttia ja on ihan helppo juttu. Tällaisessa sidonnassa ei kyllä pysty imettämään, mutta meillä poika nukahtaa joka kerta muutaman minuutin jälkeen. Kaupungille voi näin kesällä lähteä poika kantoliinassa ja esikoinen rattaissa.

Esikoisen kanssa myöhemmin käytettiin mandukaa ja se toimi meillä hyvin 2kk-2v. Mandukassa pystyy imettämään pientä, kunhan vauva hoksaa mistä tissiä etsiä.
 
Onnistuukohan Tulassa imettäminen? Moni on kehunut myös Tulaa ja olen sen hankintaa miettinyt. Mandukan ja Tulan plussat ja miinukset olisi kiva kuulla :) myös rengasliinoista olisi kiva kuulla! Mulla on pari trikooliinaa valmiina ja esikoista kannettiin BabyBjörnin kantorepussa, jonka olen lahjoittanut jo eteenpäin :)
 
Tuun huutelemaan elokuisista.. Imettäminen kantovälineessä lisää tukehtumisriskiä ja olisi parempi vasta sitten, kun vauva pystyy itse kannattelemaan ja hallitsemaan päätään ja syömistä. Toki jos kantovälinettä löysää ja saa itse käsin tuettua jne, se voi onnistua pienemmänkin kanssa, mutta kovin vaivatonta se ei välttämättä enää ole. Kehtosidontaa ei enää suositella lainkaan, joten pystyssä vauvaa kannetaan. Trikooliinassa on se hyvä puoli, että sen kun sitoo kerran päälle, voi vauvan nostaa kyytiin ja ottaa pois ilman että liinaa tarvitsee avata ja sitoa uudestaan. Kesällä trikoo voi olla aika kuuma, kun sitä tulee niin monta kerrosta.

Manducan ja perus-Tulan isoin ero on ehkä se, että manducassa on vauvatuki valmiina ja tulaan se pitää ostaa erikseen. Nyt on kuitenkin tullut markkinoille uusi Tula free-to-grow, joka säädettävyytensä ansiosta peittoaa mun mielestä nämä vanhemmat mennen tullen. Mulle tärkeä ominaisuus Manducassa on ollut se, että saa olkaimet taakse ristiin edessä kannattaessa. Se toimi mun hartioille paremmin kuin klipsulla olkainten kiinnittäminen toisiinsa selässä. Tulassa ei saa olkaimia ristiin. Tula ftg:n lisäksi säädettäviä reppuja on esim Kokadi Flip, joka on tehty kantoliinakankaasta. Se ei mene yhtä isolle kuin tula, mutta on pikkuiselle varmasti ihana. Ja olkaimet saa siinä ristiin.

Tossa videossa ihmettelin, kun vauvan lonkat oli ihan auki, että miksei sitoja levittänyt liinaa polvitaipeesta toiseen. Sivuttaistuki olisi varmasti parempi niin.
 
No täälläpä tulikin jo monta hyvää seikkaa!
Mullakin ollut joku halpis kantoreppu, joka tuntui epämiellyttävälle eikä toiminut pienen kanssa vielä ensinkään.

Eli tuo manduca nyt rupesi kiinnostamaan.. siihen aion perehtyä lisää, aika arvokkaitahan nuo tuntuu olevan. Vaikkakin jälleenmyyntiarvo näköjään myös kohdallaan.. uutena tuskin tulisin silti hankkimaan, jos tätä päädyn kokeilemaan.
 
Manduca on edullinen käytettynä! Niitä on kahta eri mallia, vanhempi ja new style. Itse oon kantanut vanhemmalla ja tykännyt. Uudemmassa ei isoja muutoksia ole. Vanhempaa mallia voi löytää käytettynä noin 30e->, uudempi saattaa olla kympin-pari hintavampi.
 
Eli siis niitä on vain kahta mallia? Yhden edullisen jo kirpparilta tänään tohkeissani varasin ja huomenna käyn hakemassa :D
Tämä on siis sitä vanhempaa mallia, mutta jäin miettimään että mitä vuosimallia se on, että mitenkähän poikkeaa niistä vanhemmista juuri, mitä olen Googlella jo selannutt ja vähän tutustunut..
Eli ei siis poikkea?! :Do

Katsotaan joko huomenna pääsee testiin!
 
Minkäs moisia liinoja olette kesähelteillä käyttäneet? Mulla musta trikooliina joka on aika paksu ja kotonakin touhutessa tahtoo kauhea hiki tulla se päällä..
 
Hyvä kysymys Enkkumamatobe! En tiedä. Minulla oli esikoisen kanssa etelässä manduka, eli kantoreppu. Se oli ihan ok kuumalla.
 
Minkäs moisia liinoja olette kesähelteillä käyttäneet? Mulla musta trikooliina joka on aika paksu ja kotonakin touhutessa tahtoo kauhea hiki tulla se päällä..

Huhtikuisista huutelen. Ohut kudottu liina on viileämpi. Ne on vähän arvokkaampia, tietysti materiaalista riippuen, mutta pitkäikäisempiä kun trikoiset. Käytettynä saa edullisemmin ja valmiiksi kesytettyinä, eli ns pehmeämpinä ja helpommin sidottavina. Myös jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin. Käytetty trikoinen on tarpeeksi venyttyään tiensä päässä. Puuvillaliinan voi saada suht edullisestikin, mutta esim silkkiä sisältävät maksavat enemmän. Kantovälinekirppiksiltä kannattaa etsiä. Oman seudun kantotukihenkilö voi neuvoa oikean liinan valinnassa ja sidonnoissa ja Ipanaisesta saa myös vuokrattua ainakin reppuja, jos haluaa kokeilla ennen ostopäätöstä. Jos kiinnostaa niin mm. facessa on hyviä ryhmiä ko aiheesta. :)
 
Takaisin
Top