Kantoliina

Pöppiäinen89

Jostain jotain jo tietävä
Onko teillä kantoliina käytössä? Jos on niin minkälainen? Mitä kantoliinaa suosittelette aloittelijalle? Olen nyt pohtinut sellaisen hankkimista, kun tyttö tuntuu vaan viihtyvän sylissä ja haluan käteni vapaaksi..
 
Itselläni ei ole käytössä mutta kummityttöni ja hänen äidillään ollut useampikin. Suositteli ainakin jos ei halua opetella pitkän kantoliinan käyttöä mut ei halua myöskään kantoreppua, niin neliöliinaa. Se on kuulemma noiden väliltä.

En sitten tiedä, itse kokeilin kantoreppua ja totesin ettei tyttö viihdy siinä vielä ainakaan. Meillä tosin ei tarvitse koko aikaa olla sylissä kun viihtyy stokken tuolissa ja siitä seurailee. (Tai sitten nukkuu, mitä tekee paljon.)
 
Ostin käytettynä Moby wrapin, siis trikooliinan. Opettelin sillä tekemään kietaisuristi 2 sidonnan, se on tosi simppeli ja sen oppii nopeasti. Meidän 1,5kk tyttö viihtyy kantoliinassa tosi hyvin ja nukkuu pitkät päikkärit siinä. Uudet liinat on ihan hirmu kalliita, joten jos mahdollista niin kannattaa ostaa ensin käytetty ja jos lapsi viihtyy liinassa, niin sitten satsata kalliimpaan. Trikooliinat venyy ajan saatossa eikä niitä saa enää niin tiukkaan solmittua, joten jos sellaisen ostaa käytettynä, niin kannattaa tiedustella kauanko sitä on aiemmin käytetty ja minkä painoisella lapsella.
 
Meillä on kompromissiratkaisuna Manduca, ja vauva on ollut siinä ihan pienestä pitäen. Tykkää hirmusti!

Rahkeet ei riittäneet eri liinojen vertailuun & sidontojen opetteluun. Lisäks ovat mun mielestä törkeen kalliita, käytettyinäkin niistä pyydetään sikahintoja.
 
Meillä kannetaan molempia lapsia (2v ja 3kk) liinalla. Ehdottomasti kannattaa ostaa ennemmin kudottu ku trikoinen, koska kudotulla kantaa pidempään. Ekaksi liinaksi kannattaa miettiä esim. 100%puuvillaista koon 6 liinaa. Tuolla mitalla saa treenattua hyvin perussidonnat ja puuvilla materiaalina sopii kaikenikäisille :) Ekaksi liinaksi suosittelen ostamaan käytetyn liinan, koska se on valmiiksi kesyyntynyt. Kudotut liinat säilyttää arvonsa just sen takia, että ne paranee vaan mitä enemmän niitä on käytetty. :)
 
Meill on kantoliina ollut ihan pelastus kun arjessa esikoinen ja 4 kk ikäinen vauva ja paljon ollaan keskenään kun mies toisella paikkakunnalla hommissa.. Kirpparilta löyty kiva kantoliina vähän manducan tyyppinen, paksua kangasta.
 
Takaisin
Top