Kantaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

IceQueen

Varmaotteinen viestittelijä
Marrasmammat 2016
Lokamammat 2018
Ei tainnu olla aiheella vielä omaa ketjua ni alotetaan. Vähän paremmin pysyy jutut kasassa kun on ketjuissaan. Eli kaikkea kantovälineisiin liittyvää :)

Jossain oli jo juttua, mutta: Kantotakki. Ois hankintalistalla. Onko jo jollakin? Suunnitteleeko joku ostoa? Mie kun oon miettiny äitiystakin ostoa mut sen käyttöaika ois vaan tän muutaman kuukauden, kantotakki kävis odotusaikana ja sit myöhemmin vauvaa kantaessa kantorepun kanssa. Hintaeroa ei hirveesti äitiystakkien ja kantotakkien välillä ole niin ehkäpä satsaan kerralla vähän pidempi ikäiseen kantotakkiin. Jos jollakii on kokemusta ni vinkatkees mistä kannattais ostaa tai mitä tarvii ottaa huomioon...

Kotiutin just tuoreeltaan MaMin allweather jacketin. Mitään aiempaa kokemusta ei kantamisesta ole joten nähtäväksi jää oliko hyvä tuote vai ei. Ajattelin että se olisi palvellut jo raskausaikana mutta kaulaosiota en ole saanut mitenkään järkeväksi (mitä ihmettelen kun takkia on mainostettu myös raskausaikaan sopivaksi, tällöin mun mielestä yksityiskohtien pitäisi olla mietitty myös tästä näkökulmasta, ei riitä pelkästään että maha mahtuu kankaiden alle). Eli jäänee mulla raskauden jälkeiseen aikaan.

Meillä jää kantotakki ja kantosuoja ostamatta, en ole osannut niitä kahdella ekalla kaivata niin varmaan tämänkin tulokkaan kanssa pärjätään ilman. Toisekseen eniten kannetaan ulkona kuitenkin taas keväällä/kesällä/syksyllä kun liikutaan kaikista eniten luonnossa ja sitten kantotakille ei ole enää tarvetta (paitsi jos Suomen kesä on sellainen +5 astetta niin sitten se ois varmaan passeli). Ja kantotakit, jotka mä kelpuuttaisin maksaa sen pari sataa niin en millään viimeiselle lapselle raaski ostaa. Ja talveksi sen pitäis olla mulle kunnon toppatakki, koska oon niin viluinen :grin

Eniten pikkuvauva-aikana tulee kuitenkin kannettua sisällä, jotta saa kädet vapaaksi muita hommia varten. Meillä on siis kantamiseen Tulan reppu ja sitten on kudottu kantoliina, on meillä myös trikoinen liina mutta kahdella ekalla en käyttänyt sitä kertaakaan niin tuskin tälle kolmosellekaan tulee ahkeraan käyttöön. Reppu on selkeästi ollut eniten käytössä meillä ja mieskin kantaa sillä aika paljon :)

Mie tuota Mamin All weather takkia kattelin, mut jos se ei asetu nätisti raskausajan käyttöön ni sit tarvii muuta miettiä. Moni takki on ok näkönen mut en välttämättä fleeceä haluis vaan jonkun vähän nätimpää kangasta olevan. Totta on et ne paremmat vaihtoehdot on sit jo pari sataa hinnaltaan... Meilläkään ei talvella oo aikomusta kantaa ulkona, mut keväällä ja syksyllä tartteis jonkun suojan kun ei lasta voi haalariin pukea kantoreppuun. Tärkeetä ois kuitenkii löytää joku nätti takki, ei pelkästään ulkoilutakki, kun onhan sitä sit käytettävä myös ilman lasta että saa tarpeeks vastinetta rahoilleen. Taitaa olla liikaa vaatimuksia :grin

Kyllä se muuten asettuu ihan nätisti mutta kaulus jää tosi avonaiseksi, vaikka neppareilla saakin kikkailtua sitä vähän pienemmäksi. Jos käyttäisin sitä raskausaikana niin täytyisi huivilla koittaa peittää sitä kohtaa. Muuten vaikuttaisi oikein kivalta takilta. Jos ois ollut enempi rahaa niin oisin hankkinut Mamalilan vastaavan, mutta kiitos suolaisen hinnan se jäi nyt hankkimatta. Käytettynäkään niitä ei ole tullut vastaan.
Talveksi pitäisi vielä löytää joku paksumpi kantotakki, niin helpottuu arjen kuviot kylmimpinäkin kuukausina. Tai itseasiassa varsinkin silloin, kun tuskin tekee mieli lykkiä vaunuja lumessa eteenpäin. Koirat on kuitenkin ulkoilutettava kelissä kuin kelissä, helpompi vaan kantaa lapsi mukana.

Noin muuten oon suunnitellut hankkivani ihan ekoiksi kuukausiksi trikooliinan ja vähän myöhempään käyttöön Tulan. Retkeilyä varten lapsen kasvaessa sitten ihan kunnon kantorinkka.

Mä olen harkinnut Babylonia Tricottia. Esikoisella mulla oli Babylonia Tricot slen-kantoliina ja Baby Björnin kantoreppu, mutta kumpikin jäi oikeastaan käyttämättä. Koin sen kantoliinan hankalaksi ja mulla oli siinä järkky kuuma, esikoinen ei myöskään siinä viihtynyt ja sama juttu kantorepun kanssa, et esikoinen ei tykännyt olla siinä yhtään. Toi Tri-cotti tuntuisi tarpeeksi yksinkertaiselta ja helpolta. Sitten kun vauva on vähän isompi niin voisi harkita jotain simppeliä kantoreppua jossa lapsi kulkee helposti mukana metsäpoluilla.

Täytyy nyt vielä tutustua valikoimiin tarkemmin ennen lopullista päätöstä.

Muokattu viimeksi:
Mä sain Mandukan kantorepun käytettynä, mut jotenkin tuo liina kiehtoo... Toisaalta, eikös Mandukassa voi olla jo vastasyntynytkin...?

Meillä on Manduca, asettuu hyvin miun ja miehen päälle ja on lapsella hyvä asento siinä ni saa kantaa pitkiäkin aikoja. Manducassa voi olla jo vastasyntynytkin kun siinä on se vastasyntyneen osa kiinteenä. Esikoisella käytettiin vasta n. 3kk ikäsestä kun ei aikasemmin raaskinu hankkia. Kovin montaa kertaa ei oo ollu tarvetta esikoisen kaa käyttää mut veikkaan et tän kakkosen kaa joutuu useemmin käyttää kun tuplarattaita ei hankita ja esikoinen alle 2v tän syntyessä.

Kantotakkeja nyt täytyy edelleen vertailla... Onkohan missään liikkeessä? Kun kuvista vähän vaikee saaha kunnon käsitystä millasia on. Tässä ois nyt vaan Ikean reissu Vantaalle tulossa ni täytyy samalla reissulla varmaan kiertää lastentarvikeliikkeet siinä lähistöllä :)

Meillä on vino pino kantoliinoja ja just sain kantosuojan hankittua. Kantotakki menee hankintaan kun talvi tulee. Kantosuojana mamin deluxe eli vettä pitävä malli, joka on tarkoitettu nimenomaan kylmään keliin. Villaliinoja on useampi tuossa odottamassa tyttöä, mikä on aika ehdoton talvivaruste.

Minä oon hommannu manducan ja hug-a-bub trikooliinan käytettynä. Jos osataan käyttää niin ostan sitte kivemman liinan. Kantotakkia oon kans katellu raskaustakin sijasta mutta sitten jos ei tulekaan kannettua paljoa..en usko että talvella tulee ulkona kannettua kun on liukasta.

Jos on liukas keli, niin oon laittanut kengänpohjiin irtonastat. Niitä on muutenkin pakko käyttää koirien kanssa. Kaupungissa en ole nastoja juuri käyttänyt, siellä on muutenkin hyvin hiekoitettu. Mutta talvella olen kantanut ihan yhtä paljon kun kesällä :) .

Mie havahduin just tajuamaan että kun vauva syntyy niin miulla on vilkas alle 2 vuotias myös, miten siitä selviää?? Ehkä kuitenkii tartteis Manducan lisäks kantoliinan? Ois mukavempi kantaa vauvaa kotona ollessa? Mies on kotona 3 viikkoa vauvan synnyttyä, sen minkä isyysvapaita saa pitää päällekkäin äidin vapaiden kanssa, tämän jälkeen jään keskenään lapsien kanssa päiväksi/ illaksi/ yöksi riippuen miehen työvuoroista. Imetys toivottavasti onnistuu taas niin vauvahan saattaa olla alkuun kerrallaan helposti tunnin tississä kiinni, samaan aikaan pitäis pysyy esikoisen perässä :woot:

Suositelkaa kantoliinoja :) Toki jokaisella on omat mieltymykset mut mielelläni kuulisin kokemuksista. Eli täällä haussa liina jossa voi imettää.

Mie havahduin just tajuamaan että kun vauva syntyy niin miulla on vilkas alle 2 vuotias myös, miten siitä selviää?? Ehkä kuitenkii tartteis Manducan lisäks kantoliinan? Ois mukavempi kantaa vauvaa kotona ollessa? Mies on kotona 3 viikkoa vauvan synnyttyä, sen minkä isyysvapaita saa pitää päällekkäin äidin vapaiden kanssa, tämän jälkeen jään keskenään lapsien kanssa päiväksi/ illaksi/ yöksi riippuen miehen työvuoroista. Imetys toivottavasti onnistuu taas niin vauvahan saattaa olla alkuun kerrallaan helposti tunnin tississä kiinni, samaan aikaan pitäis pysyy esikoisen perässä :woot:

Suositelkaa kantoliinoja :) Toki jokaisella on omat mieltymykset mut mielelläni kuulisin kokemuksista. Eli täällä haussa liina jossa voi imettää.

Ja minä haluaisin tietää voiko edullisesti saada hyvää kantoliinaa?

Ja minä haluaisin tietää voiko edullisesti saada hyvää kantoliinaa?
Käytettynä :) . Trikooliinat ei maksa montaakymppiä käytettynä ja kudotun kantoliinan voi saada hyvinkin alle 50€ hintaan. Ite just löysin 70€ hinnalla kantoliinan, jossa 50% merinovillaa.

Joo sitä oon varpahat minäkii miettiny et joutuuko maksamaan ittensä kipeeks jos kunnon liinan hankii...

En tiedä mikä on määritelmä hyvälle kantoliinalle, mutta löysin kirppikseltä hyväkuntoisen tricot-slen liinan 15 eurolla :) nuo maksaa uutena yli 50e ja yleensä ilmeisesti yli 60e. Eli kyllä niitä voi löytää edullisestikkin. En viittinyt liinaan alkuun satsata kun en tiedä miten se lähtee sujuun.

Trikooliinalla on kaikista helpoin alottaa :) . Kudotunkaan kanssa se ei ole mahdotonta, mutta toki vaatii enemmän perehtymistä etukäteen. Mä olen aikanaan alottanut suoraan kudotulla liinalla, ilman mitään tukihenkilön apua ja selvisin. Mutta toki se vaati aika paljon harjoitusta.

Takaisin