Kannattaako marjoja pakastaa?

  • Ketjun aloittaja kesäkuisen äiti
  • Aloituspäivämäärä
K

kesäkuisen äiti

Vieras
Kertokaa kanssasisaret, kannattaako marjoja ostaa nyt torilta pakkaseen? Onko ne todella tarpeen? Jos pakastemarjat on tarpeen, onko itse pakastaminen parempi kuin valmiiden pakastemarjojen kaupasta ostaminen?
 
Me pakastetaan paljon marjoja. Niissä on pakastuksen jälkeenkin paljon hyviä aineita ja syödään niitä joka päivä. Mielestäni niiden syönti on terveellisempää ja ekologisempaa kuin tuontihedelmien syönti. Mansikat ostetaan, muut kerätään itse. Mansikassa ei taida olla suurta eroa hinnassa torilta ostetun ja kaupan pakastealtaasta ostetun välillä (näin joskus jostain muistelen lukeneeni), mutta jotenkin sellainen fiilis on itselläni, että marjaa tulee syötyä enemmän, kun sitä on jo valmiina pakkasessa, eikä tarvitse joka pussia ostaa talvella.
 
Sen enempää marjojen paremmuuteen perehtymättä vastaan, että itse pakastan vain ne jotka on itse kerätty (lähinnä karviaiset, viinimarjat, mustikat, puolukat). Sitten kun ne loppuu ostan kaupasta sitä mukaa kun tarvitsee. Torilta ostetut marjat menee yleensä heti käyttöön.
 
Meillä ei mikään ehdi pakkaseen, kun kaikki mitä kerätään menee melkein heti.
Omassa pihassa on useampi erittäin tuottelias pensasmustikka, karviaspensas, joka selvisi onneksi toukka-invaasiosta, vähän heikosti voiva vadelma, joka kyllä tekee marjoja( ei tykkää naapurin rajalle isuttamasta tuija-aidasta) mutta niin matalalle, että osa on ihan maassa.
Ja tietysti useampi viiniköynnos, jotka kaikki tekevät rypäleitä.
Saa nähdä tuleeko parsoista ikinä mitään

Joo, ja asutaan rivitalossa, eli koko piha on täynnä kaikkea syötävää, paitsi pikkutytön kukkapenkki, jossa siinäkin kasvaa kyllä yhdessä kohdasssa ruohosipulia, kun tykkää siitä. 😊
 
Mansikassa ei kauheasti tule hinnassa eroa (ainakaan täälläpäin) suhteessa, että ostaako kaupan pakastealtaasta vai torilta pakkaseen. Ostin tänä vuonna torilta 35kg. Mustikat kerään itse, koska en raaski maksaa niistä, koska metsästä saa ilmaiseksi :Weary Cat Face: Herukat kerään lapsuuden kodin pihasta. Puolukkaa sitten myöhemmin alkusyksystä laitan myös pakkaseen. En erityisemmin tykkää puolukasta, mutta kun ilmaiseksi metsästä saa, niin pakko kerätä :rolling:
 
Me ei olla juuri ehditty keräämään mitään marjoja itse.. ostan mustikatkin kaupasta koska ei ne nyt niin paljoa maksa. Tää suurperhe + yrittäjämies + vanha remontoitava talo ei ole kovin tehokas yhdistelmä 😅

Mansikkaa en päässyt ostamaan tänä vuonna ollenkaan, kun oma auto oli aina rikki ja mies yötä myöten töissä. No, ostetaan sitten kaupasta ne mitä tarvitaan talven aikana. Tarkoitus olis saada joskus omaan pihaan marjapensaita, kunhan ehditään laittaa 🙈
 
Me ostettiin kesäkuun puolella pakkaseen 5kg mansikkaa ja "laatikon" vadelmaa (olisiko ollut 10 vadelmarasiaa laatikossa). En tiedä tuleeko mansikat halvemmaksi näin vai pakastealtaasta, mutta jotenkin on olo, että ne on parempia. Ja ainakin niitä sitten on pakkasessa. Tosin jos nyt hinnat pyörii oikeasti 70€:ssa per laatikko, on jo kallista. 😱 Jos olisi meidän tosireissulla maksanut niin paljon, olisi jäänyt ostamatta. Onneksi olivat silloin kohtuullisemmissa hinnoissa. Vadelmia ei edes uskalleta ostaa pakastettuna nororiskin takia (ellei ole tarkoitus tehdä jotain mihin kuumennetaan). Mustikoita yritetään kerätä metsästä.
 
Takaisin
Top