Kammottavan huono omatunto!

Ramsi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Meidän neiti on nyt 9,5 kk ikäinen ja uskokaa tai älkää, alan kaivata töihin paluuta! Ja siitäkös se vasta huono omatunto tulee. Äidinhän pitäisi olla lapsensa kanssa kotona hamaan tulevaisuuteen ja huolehtia jälkikasvustaan ja nauttia yhteisestä ajasta eikä "hylätä" häntä jonnekin yhteiskunnan hoitojärjestelmän syövereihin. Olemme suurimman osan ajasta lapsen kanssa kaksistaan kotona, koska mieheni käy päivätöissä. Suurimmalla osalla ystävistäni on jo niin isoja lapsia, että hekin käyvät töissä ja lapset ovat hoidossa. Muutimme juuri uudelle paikkakunnalle, josta en tunne vielä oikein ketään. Naapurustossa on kyllä lapsiperheitä, joiden kanssa olemme tulleet juttuun, mutta heidänkin lapsensa ovat jo hoidossa ja vanhemmat töissä. Ja mulle alkaa iskeä mökkihöperyys!!!

Toki olemme käyneet äitikahviloissa, Ikeassa, ostoskeskuksissa, puistoissa ja tehty pitkiä kävelylenkkejä, mutta... Kaipaan sitä hetkeä, kun olen jotakin muuta kuin äiti. Jotain muuta tekemistä kuin vaipanvaihtoa, lelujen heiluttamista, kutittamista ja painimista. Rakastan lastani yli kaiken ja hän on ehdottomasti parasta, mitä olen koskaan saanut ja mitä minulla on koskaan ollut, mutta...Jotenkin minulla on tunne, että olisin parempi ja kärsivällisempi äiti, jos tekisin jotain muutakin kuin olisin pelkästään äiti. Töihin paluusta on jo sovittu joulukuun alkuun ja mieheni jää sitten vielä tammikuun loppuun asti lapsen kanssa kotiin ja nyt olen alkanut odottaa tuota joulukuun alkua jo lähes innolla.

Ja siitäkös taas saan revittyä paskaäiti fiilikset. Miten ihmeessä tähän asiaan pitäisi suhtautua? Oma mieli on niin kaksijakoinen kuin olla voi. Haluan olla mahdollisimman paljon lapseni kanssa ja nauttia hänen seurastaan, mutta samalla kaipaan jotain aivan muuta elämääni ja mahdollisuutta olla muutakin kuin äiti. Onko muilla samoja ajatuksia?
 
Ei kaikille sovi kotiäitiys eikä siitä todellakaan saa kärsiä huonoa omatuntoa! Eikä kukaan varmasti epäile, etteivätkö ne työssä käyvät äidit, jotka itkusilmin hyvästelevät ensimmäisiä päiviä (tai jopa viikkoja) hoitoon menevän lapsen, rakastaisi lapsiaan. Moni mun tutuista tai sukulaisista on joutunut palaamaan duuniin paljon ensin suunniteltua aiemmin, joko taloudellisista syistä tai sitten juurikin tuon mökkihöperyyden takia. :D Useinhan se on lapsellekin ihanaa kun on pelkän äidin sijaan kasa muita samanikäisiä tonttuja.

Jos mies jää kotiin niin oletan että aloitat heti kokopäiväisenä, olis varmaan helpompaa, jos olisit saanut aloittaa osa-aikaisena. Se olis mulla unelma sitten joskus, sais lapsi totutella rauhassa hoitopaikkaan ja äiti työhön (ja siihen ikävään :D). Sitten joskus on tosiaan melko pitkän ajan päästä, mutta se nyt ei liity tähän aiheeseen! Älähän stressaa tommosta, vaan nauti nämä viimeiset kuukaudet :) !
 
Tarkoitus olisi tehdä klo 9-15 mittaista eli ns. lyhennettyä työpäivää. Saadaan siis aamupalat syödä yhdessä ja illallakin jää enemmän aikaa leikkiä ja touhuta. Ja tätä lyhennettyä työpäivää teen sitten ajan X, sitä ei olla vielä sovittu.
 
Älä tunne syyllisyyttä tuosta. Varmaan kaikki äidit kokee noin jossain kohtaa. Mäkin luulin olevani kotona viihtyvää sorttia ja niin olenkin mutta sain huomata myös tylsistyväni helposti. Onneksi meillä on paljon mammakavereita, ovat olleet kyllä iso henkireikä. Lisäksi me keksitään paljon puuhaa, ollaan aika paljon menossa mutta koen henkisesti tarvitsevani sitä. Taitaa lapsikin olla samaa sorttia kun viihtyy aina kun ollaan jossain menossa. Aion hoitaa kotona lasta vielä jonkin aikaa ja välillä tehdä keikkaluontoisesti töitä. Lapsi on silloin isovanhempien hoidossa. Lapsi saa isovanhemman laatuaikaa ja äiti pääsee välillä piipahtamaan aikuisten maailmassa työelämässä. Kaikilla aloilla tämä ei tietty ole mahdollista.
 
Äh pöh, lapsen sosiaalisille taidoille tekee erittäin hyvää olla päiväkodissa :) Itse olen ajatellut että lasten ollessa päiväkodissa heillä on niin paljon leikkejä, kavereita, lauluja, ulkoilua mitä lapsi vain tarvii :) Toki aina tulee huono omatunto kun lapsi sairastuu ja suru siitä miksei voi ollakaan kotona.. Ja toki alkuun varmasti tulee paha mieli kun näkee kuinka pieni se oma lapsi sielä muiden seassa onkaan, mutta nopeasti se onkin jo iso ja sielä on monta muuta pienempää :) Omat lapset ovat olleet sen (9.5kk?) kun menneet päiväkotiin enkä ole sen suurempaa huonoa omaatuntoa ole potenut, mitä nyt välillä noita edellämainittuja. Mutta se on tosiaan aivan totta ettei kaikkia äitejä ole luotu "kotiäideiksi" eikä se ole häpeä. Itselläni kaksi lasta ja molemmista olen odottanut juuri ennen töiden alkamista, että pääsisi puhumaan aikuisten pariin eikä vain sitä lapsikieltä.. :) Nyt kolmas tulossa ja olen ainakin nämä 2kk nauttinut täysin lasten kanssa kotona olosta ja toivon että sama fiilis pysyy päällä :) (kolmen lapsen hoitomaksut ovat aika hurjat :D ) Tsemppiä töiden alkuun ja nauti viimesistä kuukausista lapsen kanssa kotona, kohta se kasvaakin niin nopeasti ettei sitä tajua kun se työarki alkaa :)
 
Olin itse kotona melkein 2 vuotta, itse olisin halunnut lähteä töihin jo aikasemmin mutta työni on 500 km päässä kotoa. Joten valitsin kotiäitiyden tuohon 2 ikävuoteen saakka koska olisin ollut aina 4 pvää kerrallan poissa kotoa. Ja voin ihan rehellisesti myöntää että olipa ihana palata töihin (vaikkakin kauas) ja poitsu on viihtynyt tuon 4 pvää tarhassa loistavasti ja kun olen kotana vapailla hän on kanssani kotona, tarhapäiviä on noin 10/kk.

Valintaani on moni kauhistellut, johon vain tokaisen että onhan pojalla isäkin ja tekevätkän monet isätkin reissuhommia. Vitsinä olen heittänyt kavereille et 15 vuoden päästä korjataan sitten vahingot jota poissaoloni on mahdollisesti aiheuttanut :confused4

Älä suotta pode huonoa omatuntoa. Itselläni ei olis pää kestänyt olla otona tuota kahta vuotta pitempää, viimeiset puoli vuotta olin aika kovilla. Ja omasta mielestäi olen tällä hetkellä huomattavasti "parempi" äiti kuin tuolloin kotiäitinä.
 
Takaisin
Top