Kamalia oireita, tätäkö mä tilasin?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja janjan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

janjan

Jostain jotain jo tietävä
Hej kakki raskaana olevat onnelliset tulevat mamat. Ja lapsia jo saaneet. 
Jaetaanko vähän kokemuksia?

Tuntuu älyttömältä että ensin yritetään lasta todella aktiivisesti kaikin keinoin ja itketään jopa kun menkat sitten aina alkoikin, mutta nyt...

Raskaustesti plussasi ja pitäisi olla maailman onnellisin mutta oireet estää sen kuten kaiken muunkin entsen ja normaalin.. Viikkoja vasta 4+4.
SAIRAITA supistuksia pari kertaa vuorokaudessa, loput ajasta menkkmasita jomotusta joka nyt ei niin pistä tuskahieksi mutta eihän ne mukavia ole..

Viikon oon kohta sohvalla maannut kun ei pysty mitään tekemään saatika sitten lähteä töihi.. tai minnekkää muuallekkaan talosta..
Väsymys pistää nukahtamaan pitkin päivää ja eilen alko vielä ensimmäiset aamupahoinvoinnit emoticon 
Rinnat on ollu kipeät nyt ovulaatiosta lähtien, sekään ei haittaa niin mutta ei nää kivoja ole!
Mites muilla? onko ollu tuskallisia kipuja ja pliiiis milloin ne hellittää??
Entä oonko ainoa joka on sairaslomalla alkuoireiden takia (lähinä kivun) ?

:D tota se alku on... mutta kyllä se ihan oikeasti helpottaa aika pian! Sanotaan että 10. viikon jälkeen alkaa usein olla jo pahin takana, miltei kaikilla 12. viikkoon mennessä :)

Sen jälkeen sitä sitten alkaakin miettiä onko sitä edes raskaana kun ei enää tunnu kertakaikkiaan miltään :) Säännöllisesti kaikki plussanneet on noilla viikoilla alkaneet stressaamaan että onko kaikki edes kunnossa kun oireet katoaa... ja valtaosalla kaikki on ollut ihan hyvin! Älä huoli, tsemppiä, tarrasukkia ja jaksamisia :)

juu näin mä oonkin kuullut että helpottaa v12 jälkeen.Mutta lähinna mielessä tää kipu ja työkyvyttömyys. Lohdutonta jos se kestää kovinkin kauan... en kestäis enää päivääkään

Valitettavasti en voi sanoa etta alkuraskaus on ruusuista. Mulla on ollut ihan h****ttia molemmat alkuraskaudet ja nyt onneksi taman toisen raskauden pahoinvoinnit alkaa jo helpottamaan. Sairaslomaa ihan vaan surutta silla elimistosi on kuitenkin todella kovilla varsinkin jos on kipuja ja pahoinvointia. Yrita syoda ja juoda mika maistuu (vaikka kokis) ja levata niin paljon kuin voit, vaikka ympari vuorokauden. Todella kylmat ruuat/hedelmat ja myos jaamehut saattaa auttaa oloon. Ja myos monivitamiinit. Valiettavasti oloon ei ole hokkuspokkus parannusta ja ei voi kuin odottaa etta elama muuttuu taas muutaman viikon paasta siedettavaksi kun hormoonit alkaa tasaantumaan. Tsemppia!!

Oi, kiitos paljon, juuri tuota lohduttelua ja myötätuntoa kaipailinkin.
Tuntuu jo heti paremmalta ja voin olla sairaslomalla hyvällä omalla tunnolla, kiitos.
Hyvä että siellä jo helpottaa ja antaa vähän toivo tällekkin alulle.

Juu kokista ja viileitä raikkaita hedelmiä on ihana syödä täälläkin. Samoin myös riisimurot ihan pienellä tilkalla maitoa, ihanan rapeeta ja viileetä ja aika mautonta, eli just hyvä.
 Paremia oloja odotellessa... emoticon

Piti viela janjan kertoa etta kun ma menin oman gynen luo ensimmaisen kerran esikoista odottaessa paa kainalossa kun oli niin kamala olo niin gyne vaan nauroi ja sanoi etta han on todella iloinen kun nainen on pahoinvoiva kun han on raskaana. Hanen mukaansa (sairaalan johtava gyne jolla monenkymmenen vuoden kokemus) mita huonovointisempi aiti on sen suuremmat mahdollisuudet raskaudella on onnistua ja vauvan on olla terve. Joten aina kun on kamala olo ja siipi maassa niin mietin tuota ja ajattelen ettei tama kuitenkaan kesta ikuisuutta. En tieda mika on taman toteamuksen todellisuuspohja mutta se saattaa auttaa heikoimpina hetkina. Tsemppia edelleen, taas on muutama paiva selvitty! :)

Janjan: mulla oli törkeitä kipuja ja jomotuksia alaselässä ja mahassa viikon verran plussauksesta, sit ne helpotti. Mut tilalle tuli törkee pahoinvointi. Ja tiedän, ettei kyllä tässä kohtaa paljon lohduta kun sanotaan et kyl ne yleensä 12 viikkoon menneessä helpottaa... mullakin ois siihen vielä 4 viikkoa enkä jaksais enää päivääkään maata soffalla. Mä viel alotin uudessa työpaikassa maanantaina ja heti tiistaina jäin sitte saikulle, joka jatkuu nyt sitte ties mihin asti :/ Toivon vaan todella et pomo ymmärtää.... 

Täällä ollaan oltu heti alkuun saikulla pahoinvoinnin takia. useamman viikon.
Kannattaa sitä saikkua hakea jos olo on sellainen, ei kannata potea huonoa omaa tuntoa, nyt on laitettava oma ja vauvan hyvinvointi kaiken edelle :)
Nyt ehka hieman tuntuu helppaavan pahoinvointi, että enään ei tarvitse päivisin oksentaa ja potea kovin pahaa huonoa oloa, mutta sit illasta- aamuun taas podetaan huonoa oloa sekä oksennellaan, ja kyllä se verottaa kun ei nukkua pysty kunnolla.
Valittaa tästä olotilasta ei tahtoisi, kun pitkä yritys takana. 
Mutta tympiihän tämä kun ei normaali elämästä tuu mitään kun pitää yötä päivää oksentaa.
Ja välillä miettii että mihis sitä tulikaan taas päänsä laitettua, esikoisen aikana puoleen väliin koin rajua pahoinvointia ja sen jälkeen alkoikin liitos yms kivut...

Mutta löytyy niitä hyviäkin päiviä ja silloin kyllä tulee nautittua olosta täysillä :)
Ja on se kaiken näiden oireiden kestämisen arvoista, vaikkea se juurikaan tässä vaiheessa lohduta :D

Mut suurimmalla osalla oireet helpottuu rv 12 mennes, ja siitä sitten kolmisen kuukautta on sitä raskauden parasta aikaa, kun ei ole alkuraskauden oireita eikä vielä isoa mahaakaan :) mut esikoisen aikana odotin tuota rv 12, ja mulla pahoinvointi vain paheni niin kyllä sapetti, että kannattaa varautua kaikkeen ja toivoa kuitenkin parasta :D

joten tsemppiä jokaiselle oireiden kanssa, ja onhan se että kun on selkeät oireet niin pystyy olemaan rauhallisin mielin että mahassa kaikki näyttäis olevan ok. oireettomanakaan ei varmasti kovin kivaa olisi kun miettii sitten että onko siellä mahassa mitään elämää vai ei :) 

Moi,

Mun ekat kolme kuukautta olivat elämäni hirveimmät. En ole koskaan saanut menkkakipuja mutta kaikkea muuta sain: oksensin putkeen 24/7 3kk aamusta iltaan, päätä särki 2 vkoa putkeen, ja työpäivän jälkeen piti joka päivä ottaa 2 h päiväunet kun ei silmät pysyneet auki. Selkä tuli kipeäksi kun maha alkoi painaa ja sain myös astman jota nyt hoidetaan lääkkeillä. Flunssa virus kesti 2 vkoa (kurkku ja pää kipeä, hinkuyskä, kuumetta, keuhkot täynnä limaa) enkä tietenkään saant mitään lääkkeitä paitsi astmaan. Voin sanoa että on ollut rankat 4kk.

Ihmisten oireet vaihtelevat hirveästi. Tuskaa oli itselläkin. 2viikkoa vietin sairaalassa viikot 13-14 kun ei pysynyt edes vesi sisällä. Itsellä pahoinvointi keski yli puoli välin raskautta, sen jälkeen alkoikin närästys ja turvotus aika pian. Mutta se palkinto mikä siellä odottaa on kaiken sen tuskan arvoista. Ja vaikka itsellä oli vaikea raskaus, nyt taas itketään kun menkat alkaakin, kun kakkosta yritetään. Ja samalla tulee helpotus ettei ainakaan vielä tartte kokea sitä uudestaa. Mutta sen verran hullu täytyy olla että kaikkeen haluaa ryhtyä uudestaan. 9kk jaksaa olla vaikka päällään seisten kun tietää saavansa sen ihanan palkinnon. :) Itse tosin sairaalassa maatessani sanoin miehelle et toista lasta en hanki kyllä ikinä, mutta.... Nyt meillä 2v poika ja kyllä se on niiiiin ihana pakkaus että sen vuoksi kärsisin kaiken uudestaan jos täytyisi. Tsemppiä kovasti odotukseen. Vaikka taipale voi olla pitkä ja tuskainen niin se loppuu aikanaan ja et varmasti kadu sitä että jouduit sen kulkemaan. Ja muista että työtä saat elämässäsi tehdä yllin kyllin, joten jos vain tarve vaatii niin jää sairaslomalle. Nyt sä säät ajatella itseäsi. Itse yritin palata kk sairasloman jälkeen töihin jossa olin viikon ja jouduin sairaalaan.

Kiitos tsemppauksista!
Huhhuh, on muillakin kyllä rankkaa, ei ole kyllä kivaa eikä todellakaa helppoa tehä ihmistä!!emoticon
Meillä on kyllä epätoivo ollut suuri näillä viikoilla, nyt on kyllä iha kauheeta myöntää mutta pakko purkaa tänne että ollaan jopa ajateltu koko homman keskeyttämistä!Tosin se tarkottaa etten enää koskaa haluu yrittää tulla raskaaksi koska alku on näin helvettiä!

Ollaan käyny 2 kertaa jo päivystyksessä mun kovien kipujen takia mutta mitään apua ei olla saatu!! emoticon  lähettävät aina kotiin ja sanovat että pienet nipistelyt kuuluu asiaan, ja että syö panadolia!!! Itkin niin hysteerisesti koko kotimatkan sairaalasta koska tää mikä mulla on nyt tasan 2 viikkoo ollut ei ole mitää pientä nipistelyä kun silmissä sumenee ja huudan hikisenä kivusta ja kukaan ei tee mitään, ja joku panadoli ei tosissaankaan auta! Missä menee inhimillisyyden raja!!??

En tiiä mitä tehä, ultrassa kuitenkin näkyy että vauvalla on kaikki hyvin ja on kasvanu ja on oikeassa kohassa jne joten se lohduttaa vähän ja aitaa voimia..
Olen myös oppinu miten olla kun tulee kova kipukohtaus, supistus. Ja kyllä sairaslomalla on iha vaan pakko olla, sano pomo mitä vaan, ei tuu edes kuuloon kaan että yrittäis olla töissä. Päivystyksessähän ne ei kirjota kun 2 päivää ja sanovat että ei kipujen pitäisi jatkua pidempään..... just!?
Onneksi yksityisellä sain samantein 3 viikkoa ja lisää tarvittaessa, luojan kiitos!
Nyt vaan päivä tai tunti kerrallaa, pahaa oloa ja kipuja...

Kyllä se ihan oikeesti helpottaa! Ei se alku mullakaan, eikä muillakaan ole ollu helppoa. Mulla on nyt vasta supistukset vihdoin loppuneet, tiedän kyllä mitä se on maata sängyssä kyljellään ja puuskuttaa sikiöasennossa, hengittämiseen keskittyminen on ainoa mikä auttaa, ei pysty kääntymään, jne. mutta menee se ohi, ihan joka kerta.

Tsemppiä ja jaksamisia!

Alkuraskaudessa on vaivansa juu.. Väsymys, pahoinvointi. Mutta ei tää loppuraskauskaan ruusuilla tanssimista välttämättä ole. N. rv 20 jälkeen on ollut jäätävä häpyliitoskipu, mikä pahenee vaan koko ajan. Nyt parina päivänä alkanut muut liitoskivut alamahalla.

Sanovat, että keskiraskaus on energistä yms.yms. aikaa.. HAH.:--DD Enpä huomannu, kun joka paikkaan sattui.

Mut pitää vaan ajatella, että on se palkinto kuitenki kaiken arvosta!emoticon

Mulla oli tässä toisessa raskaudessa pahoinvointia rv20 asti, sitten oli hetken kaikki hyvin kunnes tuli korvatulehdus ja flunssa ja kaikenmaailman selkä ja muut vaivat. Kävin sinnikkäästi kuitenki kuntosalilla ja ulkoilin, se helpotti niihin kipuihin! (nyt rv32+)

janjan, Otappa semmosta coctailia kun  burana/ibusal 400mg + 500mg parasetamolia. Se on tehokasta. Ibubrofeiinia saa käyttä viimeseen kolmannekseen asti.
 Ne alavatsakivut kestää max10 viikkoo, sitte ne tavallaan helpottaa. Pahoinvointiin kylmää jugurttia, ja jätä ylimääräset vitamiinit pois kunnes olo helpottaa. (minä oksensin aina kun otin ladyvita mamaa tms).

Tsemppiä ja onnea odotukseen, pahin alkaa sulla olla jo takanapäin ja miten nopeesti ne loput viikot sitten kuluvatkaan!!

(nimim. kuristan jokaisen, joka tulee kertomaan mulle miten raskausaika on ihanaa. Esikoisesta mulla lähti jopa tukka ja kynnet, mutta tilanne korjaantu sitt imetysajan jälkeen)

Kultahauki: mista olet kuullut etta ibuprofeiini on turvallista? Taalla meilla sita ei saa missaan nimessa ottaa ja varsinkaan ensimmaisen kolmanneksen aikana! Parasetamol on ok koko raskauden ajan taalla jaettavan valistuksen mukaan ja myos tietyt pahoinvointilaakkeet joista itselle on ollut iso apu.

Janjan: mulla oli ihan samat mietteet kun esikoisesta makasin sairaalassa paastossa neljannella kuukaudella ja vatsakivut oli ihan toisesta maailmasta. Mutta onneksi selvisin ja selvis vauvakin ja nyt sitten siis jo toinen karsimysnaytelma menossa eli kylla siita selviaa ja aika kultaa muistot.

Ibubrofeiinin turvallisuudesta, mulle on siitä ihan kaikki tietämäni lääkärit antanu luvan käyttää, yks on sanonu että max600mg/pvä, mutta muutoin viimeiseen kolmannekseen asti. Ja jos hei mikään lääke mietityttää tai arveluttaa vähäänkään, niin apteekkareita ja lääkäreitäkin paremmin tietää  teratologinen tietopalvelu -jonne kuka tahansa voi soittaa ja kysyä mistä tahansa lääkkeestä! Sieltä myös varmistin tuon ibubrofeiinin. Itse olen myös tarvinnut voltarenia, jota kukaan lääkäri ei uskaltanut antaa, mutta kun sain luvan tuolta, niin heti helpotti selkäkivut :)  Toki pyrin itse viimeiseen asti välttämään myös sen parasetamolin käyttöä, mutta joskus on vaan pakko antaa periksi jos oireet pitkittyy.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437&voucher=780B8741-FEDA-4954-A19F-D6FCFA68E6D8

Takaisin