Kalenterit ja almanakat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vuosi lähenee loppuaan ja on aika hankkia uusi kalenteri? Vai onko? Millaisia kalentereita teillä on käytössä? Löytyykö seinäkalenteria tai kirjamallista almanakkaa? Vai onko käytössä vain kännykän kalenteri?

Meillä on aina seinällä roikkumassa kalenteri. Viime vuosina se on ollut jätehuollon kalenteri, joka on tullut ilmaiseksi postissa. Siinä on yleensä ollut kivat kuvatkin (luontokuvia). Tänä vuonna sitä ei kuitenkaan ole näkynyt. Alkaa jo "huolestuttaa", pitääkö sitä ihan ostaa kalenteri. Menot kuitenkin merkataan pääasiassa kännykän kalenteriin. Välillä yritän pitää bujoa (bullet journal), mutta se aina jää vähän ajan päästä.

Meillä on sellainen perhekalenteri seinällä. Pitäisi jo kiireesti ostaa uusi. 😅 Olen sinne johonkin takasivulle merkinnyt tammikuun menoja sikin sokin. 🙈

Pääosin puhelimen kalenteri käytössä, mutta seinällä roikkuu myös seinäkalenteri (tänä vuonna oli perhe). Olemme yleensä saaneet joululahjaksi, joten toivon että tänäkin vuonna sellainen löytää seinällemme!

Meiltäkin löytyy seinäkalenteri. Meillä on yleensä ollut perheessä tapana antaa ristiin joululahjaksi kunkin toivoma kalenteri. 😂 Meillä on ollut jo monta vuotta satokausikalenteri. Kivat kuvat ja hyvin muistuttaa satokauden kasviksista. Usein myös kivoja vinkkejä ja reseptejä.😁 Oon myös opetellut käyttämään pientä taskukalenteria kun on jo kaksi lasta ja päälle omat menot. Ihan mahoton varata esim. hammaslääkäriä ulkomuistista ja samalla yrittää katsoa puhelimen kalenteria😅

Me ollaan oikeastaan tänä vuonna ekaa kertaa saatu kunnolla otettua seinäkalenteri käyttöön, aiemmin aina jotenkin jäänyt se sen täyttö ja käyttö. Nyt täksi vuodeksi saatiin omilla kuvilla tehty seinäkalenteri lahjaksi, ja jotenkin nyt ollaan onnistuttu sitä käyttämäänkin. Pitää varmaan jäädä vielä odottamaan, saadaanko ensi vuodelle lahjaksi, vai hommataanko itse, vai jääkö joku ilmaiskalenteri käyttöön, niitä aina jostakin sikiää... 😀

Meillä ei ole ollut seinäkalenteria ikinä ja paperikalenteriakaan en ole käyttänyt sitten valmistumisen. 😬 Nyt ajattelin, että voisi perhekalenterin seinälle ekaa kertaa hommata. Meillä on miehen kanssa molemmilla Google-kalenterit ja tehdään sitten vaan kalenterikutsuja toisillemme yhteisistä menoista. Jotain "mennään kahville siskon luo" - juttuja en kirjoita kalenteriin, koska ei meillä niin paljoa menoja ole ettenkö tuollaisia muistaisi muutenkin.

Molemmilla käytössä puhelimen kalenterit ensisijaisesti, mutta taitaa olla kaikkina vuosina myös seinäkalenteri ollut keittiössä. Siihen tulee merkittyä lähinnä tärkeimmät synttärit ja nimpparit, yhteiset menot, koiraan liittyviä juttuja (esim. anna punkkilääke) ja mun menoja. Mies ei oikein ole oppinut kalenteria näiden kaikkien vuosien aikana katsomaan, vaikka suurimman osan ajasta kalenteri on ollut jääkaapin ovessa suoraan katseen alla ja aina kyselee milloin oli sitä tai tätä 😂 Silti mä sitkeästi sitä kalenteria päivitän.

Meillä kirjoitetaan ihan kaikki puhelimen kalenteriin 🙈 Lähtien tarkasta päiväkotiajasta, kumpi vie ja kumpi hakee, kaikki sovitut kyläilyt, koiran mahdolliset hoidot, tärkeät palaverit jne. Koska jos ei jotain ole kalenterissa, niin sitä ei tapahdu. Jos jompikumpi unohtaa laittaa kalenteriin ja toinen sopii muuta päälle, niin kalenteri menee edelle.

Seinäkalenteri on siis meillä lähinnä vain ekstrana, jos haluaa nähdä nopeasti silmäyksellä (ja kuten @Taateli88 :lla, meilläkin se on ihan minun vastuullani kirjoittaa sinne mitään 😅)

Paperikalenteria oon käyttänyt seiskaluokalta asti ja käytän sitkeästi edelleen, joskin nykyään vähän enemmän tottumuksesta kuin käytännön syistä koska ei se kalenteri mun mukana ikinä minnekään matkusta eli kirjaan menemiset jonnekin muualle ja merkkaan sit kotona sinne paperikalenteriin. 😅 Toisaalta oon erittäin tarkka siitä, millainen kalenteri pitää olla (kotimaiset perusalmanakat on ehdoton ei 🤣) En kyllä usko et ikinä lopetan paperikalenterin käyttöä, liian pitkäaikainen tapa ja käyttöliittymä mun mielestä kuitenkin kivempi kuin missään digikalenterissa.

Seinäkalenterit on pelkkiä sisustuselementtejä, mutta vähintään yksi pitää olla. Tykkään teemoista jotka on mulle tärkeitä, on ollut mm. baletti-, taitoluistelu- ja Tolkien-kalentereita. Nyt synttärilahjaksi sain kavereilta tämän: https://www.adlibris.com/fi/kirja/s...an-and-child-2026-wall-calendar-9781797234342 😆

Meillä taas tuo seinäkalenteri on ehdoton. En ole oikein oppinut käyttämään puhelimen kalenteria, enkä muista ja hahmota kokonaisuuksia yhtä hyvin kuin kirjoittamalla ne ylös (käsin). Puhelimessa sitten muistutuksia joistain menoista, mutta minusta se puhelimen kalenteri ei ylipäätään ole yhtä selkeä. Meillä tosin aikamoinen kokonaisuus hallittavana. Kalenterissa ei ole tässäkään kuussa yhden yhtä päivää ilman merkintöjä, niin useamman työpaikan, päivähoitojen, lääkärikäyntien, harrastusten ym on pakko olla merkattu vartin tarkkuudella, että saadaan pidettyä paletti kasassa.

Takaisin