Kaksosraskaat

Jaana80

Silmät suurina ihmettelijä
Hei

Aloitetaanko tänne meidän omat turinat?

Tänään itsellä 13+1 identtisten kanssa, pahin järkytys takana, mutta nyt tämä alkaa jo tuntua ihan mukavalta. En tunne ketään, joka olisi saanut kaksoset, joten en yhtään edes osaa kuvitella, mitä tuleman pitää.

Mitkäs teidän muiden odottajien viikot on?
 
moikka!

Täällä kans kaksosia odotellaan ja viikkoja kasassa 10+3, jostain oudosta syystä tuo lilypie näyttää päivää vähemmän, mikä lie. noh, päivä sinne tai tänne.

Minkäslaisia oireita teillä muilla on? Kumma kyllä, minulla ei oireita ole juuri ollenkaan. Ole oikeestaan koko raskausaikana ollut. Väsymys ja vatsakivut ehkä pahimpia, mutta nyt nekin hävinneet. Välillä sellasia vihlovia repäsykipuja on ollut, esim. kun yskii tai aivastaa...
Sinälläänhän tämä on aivan mahtavaa ettei niitä kauheita pahoinvointeja ym ole, mutta siltikin myös huolestuttaa että onko kaikki hyvin, kun ei mitään tunnu. kyllä on tämä ihmismieli sitten outo [:D]

Millos meette seuraavaan ultraan? Meillä seuraava 15.10. Se on sit se nt-ultra, voih.. menis viikot nyt vaan nopeesti..
 
Meillä seuraava ultra 19.10. Mietin vaan, että koskahan sieltä alkais näkyä sukupuolta... jotenkin tuntuu siltä, että ostettavaa on niin hirmuisesti etukäteen, että täytyy saada tietää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mitä väriä hankitaan :)

Mulla on kanssa kummallisen helppo olla, edellinen yksösraskaus oli jotenkin paljon raskaamman oloinen heti alussa... väsytti ihan hirveästi. Voi tosin olla, että sitä on ehtinyt jo unohtaa, edellisestä kun on 10 vuotta aikaa :)

Nyt vaan on jotenkin sellainen olo, että nuo vauvat "tuntuu" kokoajan vatsassa, sellaisena ylimääräisenä pallona, mitä en muista viime kerralla tunteneeni ollenkaan vielä tässä vaiheessa ainakaan.
 
Heh, mietinkin tänään aamusella, että vois perustaa meille kaksoisodottajille oman topicin! kiva juttu! :)

Täällä tänään viikkoja 10+2 ja laskettuaika 23.4.2011. Ensimmäisessä ultrassa olin 1.9, sillon oli viikkoja mulla 6+4..
lapset oli sen kokoisia, että vastasivat n. viikkoja 5+5. Mutta seuraava ultra kertoo sitten kaikki! :)

Neuvolassa oltiin ensimmäisen kerran 13.9 ja seuraava neuvolakäynti on 13.10. Samana päivänä tapaan myös neuvolalääkärin,
joka tutkii rinnat ja sitten tekee sisätutkimuksen. Samalla kuunnellaan myös ensimmäisen kerran sydänäänet!
Samana päivänä meen sitten tuonne keskussairaalaan ultraan, jossa nähdään sitten muksut seuraavan kerran. Se on vaan ultraäänitutkimus, ilman sikiöseulontaa. Eli me ei siis mennä np-ultraan. Tämä on meillä miehen kanssa yhteinen päätös.

Oireita ei täällä kauheesti oo ollu. Etovaa oloa on ollut, ja välillä on vähä särkeny päätäkin. Vihlaisukivut on nivusissa, lonkissa ja selässä alkanu.. ja ISKIAS! Voi juma, ku voi olla iskias kipee.. On se aina ollu mulla ongelma, mutta on pysyny jo kauan poissa..
Jano on koko ajan, ja vissyä voisin juoda koko ajan.. Myös suolakurkut tekee kauppaansa, NAM!

Taustatietoina, ikää siis 23 (maaliskuussa 24v), mies 27. Ei ennestään lapsia, eikä yhtäkään raskautta ennen tätä. Paikkakuntana Vaasa ja perheeseen kuuluu Aatu, 5kk ikäinen kääpiöluppakorvakani! :)

Suvussa kaksosia: miehen sedät on identtisiä kaksosia, isän äiti eli mun mummulla on identtinen kaksoissisko ja sitten isän siskolla, eli mun tädillä on kaksoset. :) Ja clomifen on kuulunut "ruokavalioon" muutaman kuukauden ennen tärppiä!

Vointeja kanssasisarille! <3
 
Ai niin, omat taustatiedot jäi vähän vajaaksi :)

Ikää karvan vaille 30, perheessä lisäksi mies ja tyttö vuosimallia -00. Kaarinassa asustellaan.

Kaksosia suvussa ei juurikaan ole, ainoana poikkeuksena mun isän äiti, joka on kaksonen, ei-identtinen. niin ja taisi olla joku miehen isotäti vielä.

Lisäksi perheessä on 2 vanhaa kissaa ja 2 whippettiä, jotka täyttävät vuoden ihan kohta.
 
ja meillä on tosiaan tulossa erimunaiset eli ei-identtiset kaksoset. Molemmat oli
omissa pusseissaan ja molemmilla oli oma napanuora.
Vahvasti tuntuu, että kaksi poikaa tulossa! :D

sisko on meistä neljästä ainut jolla on lapsia.
poika -04, poika -06 ja tyttö -09 :)
 
Heippa!

Täällä tänään 10+1 ja ensi viikon maanantaina 4.10. on sitten seuraava ultra (11+1). Samalla on lääkärin tapaaminen ym. tutkimukset.

Kävin varhaisultrassa 7+1 edellisen kohdunulkoisen raskauden takia ja myös 8+1, koska itselleni oli ilmestynyt kystiä 3kpl toiseen munasarjaan tämän raskauden myötä. Lääkärit halusivat kontrolloida asiaa sen takia uudestaan.

Kyseessä on ensimmäiset lapset ja tosiaan ei identtiset tulossa myös. [:)] Ja itsellä ikää on 31 ja miehellä 29.

Itse oon nyt ihan parin viikon sisään alkanut kärsiä voimakkaammasta aamupahoinvoinnista. Alussa oli kokoajan sellaista etovaa oloa, mutta nyt viimeisen 3 viikkoa oon oksennennellu vähän milloin sattuu (aika harvakseltaan) ja nyt on tosiaan joka aamu sellainen olo, että oksennus lähellä. Välillä oksennan, välillä vaan huono olo. [:)] Ja varsinkin kun päivällä syö, niin verensokerit ilmeisesti heittelee niin, että alkaa sekä pyörryttään, että oksettaan.
Muuten on kyllä tosi hyvä olo. Iltaa kohti aika mahtavaa turvotusta, mutta sekin on kai aika normaalia.

Ruuan suhteen on kyllä tosiaan ihan ihme mielitekoja ilmennyt. [:D] Varsinkin kaalisalaattia voisin syödä joka päivä, niin ja Subwayn kana teriyakin. NAM! [:D] Ja yleensäkin on ekaa kertaa elämässä oikeasti joka päivä NÄLKÄ.
 
niin minäkään en tosiaan tainnut mitään "taustoja" tajuta antaa [:)]

Elikkäs mulla ikää 23 ja mies täyttää kohta 27. Esikoisia odotellaan, aikasempia raskauksia ei ole.
Kaksosia suvussa hyvin vähän. Minun isän serkulla on kaksoset sekä miehen äidin serkulla on kaksoset, lisäksi miehen jollain isoisomummolla tai -tätillä tai jollain on ollu kaksoset.
Clomit oli tarkoitus aloittaa mutta raskauduinkin siitä kierrosta juuri [:D]

Lääkäri ei saanut kunnolla selvää ultrassa, mutta näytti siltä että samanpussin sisällä olisivat, eli identtiset olis sen perusteella tulossa.

Jotenkin on vain äärimmäisen pessimistinen olo. Koko ajan tunne, että kaikki ei ole hyvin, että ens ultrassa ei enää sykkeitä löydykkään. Joka vessakerralla pitää tarkistaa alushousut ja paperi, ettei vaan ole vuotoja. Tunnen itseni välillä jopa hysteeriseksi ja tämä tunne on aivan kauhea. Nyt varsinkin kun oireet on alkaneet hälvetä, ne vähäisetkin mitä mulla on ollu, niin jotenkin on aivan äärettömän epävarma olo.. [:(] vaikka kai ne nyt muutenkin jo tässä vaiheessa alkaisi helpottaa kun viikkoja kohta 11 kasassa.

Mies yrittää vakuutella minulle että kaikki on hyvin ja vauvat voivat varmasti hyvin, mutta minä ääliö vain jossittelen.. Pelottaa varsinkin sen toisen puolesta, kun se oli viimeksi vielä yli sentin pienempi kuin toinen, vaikka lääkäri sanoi, että se olisi aivan normaalia niin silti vain pelkään.. huoh.. hulluksi tässä tulee.[&o]

Onko kellään muulla samanmoisia tunteita?

Anteeksi vuodatus mutta tuntuu että täällä te ymmärrätte miltä tämä tuntuu...
 
Ymmärrän kyllä. [:o] Itseä kohdunulkoinen raskaus ja sen jälkeinen 1,5 vuoden yrittäminen on koulinut selvästi ja nyt pelkään ja stressaan tän raskauden takia ihan hirveästi. En tiedä miten selviäisin, jos jotain tapahtuisi. [:(]
Jollain kummalla tavalla luotan ja uskon kuitenkin, että kaikki menee hyvin, mutta silti pelkään. Ja varsinkin ultrapäivät on ihan hirveimmät. Niitä ensin odottaa kuin kuuta nousevaa ja sitten kun se päivä koittaa, niin tuntuu, että pyörtyy pelkästä paniikista. Ekassa ultrassa olin ihan peloissani, että pieni on taas jossain väärässä paikassa. Tokassa ultrassa pelkäsin, että ei ole enää sykkeitä.

Jotenkin itse ajattelen, että jos ensi viikon ultra 11+1 antaa vain hyviä uutisia, niin sitten uskaltaudun enemmän luottamaan ja nauttimaan tästä raskaudesta. Oon siis aivan mielettömän onnellinen nytkin, mutta en esim. ole uskaltanut vielä kenellekään kertoa, kun pelkään, että jotain voi vielä tapahtua. Ja voihan toki vielä ensi viikon jälkeenkin, mutta yritän ainakin sen jälkeen luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. [:)]

Ja ihan samalla tavalla sitä täälläkin tutkitaan alkkareita joka vessareissulla. [:D]

Mulla on alkanut muuten ihan outo oire. Eilisestä saakka mulla on samalla puolella, jossa kipujakin on ollut ja missä siis kohtu on, niin elohiiri! [&:] Tuntuu ihan oudolta, kun se aina yhtäkkiä alkaa ja sitten "nykii"/hyppii hetken aikaa tuolla masussa. En tiedä mistä ihmeestä sekin johtuu.

Hah, kävin taas vaihteeksi oksentamassa. Nyt on ollut pari ihan hyvää aamua, mutta tänään sitten näin. [:'(] [:D]
 
Ai niin! Isän isä (pappa <3) on identtinen kaksonen, muita kaksosia ei ole suvussa kummankaan puolella. [:)]
 
Mä kans hysteerisesti tarkkailen alkkareita ja vessapaperia JOKA ikinen kerta vessassa! :D Oon luullu että oon ihan kaheli sekä sekaisin! :D oon myös ajatellu olevani ainut joka on näin sekaisin ja huolissaan.. mutta ehkä en olekaan.. Huh! :)

Viime yönä nousin vessaan enkä saanu uudestaan heti nukuttua.. tuli jotenkin molemmille puolille, ehkä kylkiin, kipeetä..
tuli heti kauheen huolestunu olo, mutta sitten nukahdin ja kivut oli tiessään herätessä..
iskiasta ja nivusia vihloo aikalailla päivittäin..

Pelkään kans, että seuraavassa ultrassa 13.10 ei olekaan sykettä tai että toista vauvaa ei ole ollenkaa..
Menis nyt vaan aika nopeesti, että pääsis kurkkaamaan vauvoja :)
 
aah, ihanaa kuulla ettei tosiaan ole ainoa hysteerikko [:D] Kai se tämä siis jollain lailla asiaan kuuluu, kai se olis outoa jos ei lapsistaan olis huolssaan [:)] <3
päivä päivältä kyllä tunne vahvistuu että kaikki on hyvin, mut silti se jumputtaa tuolla takaraivossa se keskenmenon pelko, vaikkei sellaista mulla takana olekaan.. pitää vaan yrittää ajatella muuta, nopeesti tää kaks viikkoo menee, niin pääsee tosiaan sinne ultraan pikkusia katsomaan..

Ootteko muuten muut potenu päänsärkyä? Mä oon nyt pari päivää kärsiny tosi kovasta päänsärystä, onkohan tämä nyt sitä hormonipäänsärkyä, mikään ei nimittäin tunnu auttavan, ei särkylääkkeet, ei lepo, ei jäävesi eikä mikään.. Hb oli kyllä hyvä, kun sehän voi kans aiheuttaa liian alhasena sitä, mut ei kyllä siitäkään siis pitäis johtua... hmm, mikä lie, jospa joskus tämäkin helpottais...

Mut nyt makkoomaan, huomenna taas uusi päivä ja uudet kujeet ( koulutuksessa [:'(] )
 
Jolane, mullakin oli about viikon verran päänsärkyä ja migreeniä, mutta itsellä (onneksi!!!) auttoi, kun join ihan hirveästi (oman mittakaavan mukaan) vettä. Siis vaikka ei ollut jano, niin join join join. [&:] Nyt ei ole ollut ollenkaan enää päänsärkyä ja toivotaan ettei tulekaan. Monella kyllä kuulemma tuota päänsärkyä raskauden myötä ilmenee, eikä siihen välttämättä mikään auta. Tosi tylsä vaiva kyllä. Kannattaa kysellä lääkäriltä apuja, koska turha kärsiä, jos vain joku lääke asiaan auttaa.
 
Hei kaikille!

Täällä ilmottautuu mukaan kaksosia odottava äiti. LA on 3.4.2011. ja viikkoja on nyt siis menossa ( 13+3 ) Itse olen 24v ja avopuoliso 26v. Meillä on ennestään yksi lapsi, joka on nyt vähän yli 4kk vanha. NT-ultra oli 20.9 ( rv 12+1 ), siellä selvisi että vauvat eivät ole identtisiä, molemmilla on siis omat istukat ja vesipussit yms... Ihan hyvä meidän mielestä.
Vauva A oli 57mm ja vauva B oli 63mm, tosin B vauva venytteli juuri mittoja otettaessa, siksi hieman suurempi mitta, muuten kyllä vastasivat viikkoja ja kaikki muukin näytti olevan kunnossa.
Pahoinvointi on minulla helpottanut huomattavasti siitä mitä se oli alussa, ruokakin alkaa pikkuhiljaa maistumaan ja olo olemaan melko "normaali". Vatsa on alkanut näkymään viimeisen viikon aikana ja olen joutunut siirtymään mammahousuihin [:)]
Eipähän ainakaan purista mistään...
Neuvolassa olen käynyt jo 3 kertaa, seuraava käynti olisi reilun viikon päästä. Ultrassa olen käynyt 2 kertaa, joista toinen oli se nt-ultra.
Rakenneultra on sitten 8.11.2010, jossa toivottavasti selviää kaiken muun lisäksi myös vauvojen sukupuolet.

Meillä on sitten teidän muidenkin edestä kaksosia suvussa. Isäni on identtinen kaksonen, isäni kaksoisveljellä on kolmoset [:D] ja äitini puolelta mummoni oli toinen epäidenttisistä kaksosista ja jos vielä taaksemmas mennään niin lisää kaksosia löytyy suvusta, joten olisi pitänyt arvata, että niin käy myös meille... ennemmin tai myöhemmin...

Päänsärystä: Esikoista odottaessa ei päänsärkyjä ollut kertaakaan, mutta nyt tässä raskaudessa on alusta asti ollut useampia, jotka tosin ovat menneet lopulta ohi, ilman särkylääkettä.

Minäkin stressasin koko alku raskauden, pelkäsin keskenmenoa tai toisen vauvan menettämistä tms, mutta tuon nt-ultran jälkeen mieli on ollut paljon parempi. Stressaaminen on vähentynyt huomattavasti, kun saimme tietää, että molemmilla vauvoilla on kaikki hyvin. Kyllä huoli siitä huolimatta tuolla takaraivossa jyskyttää, mutta onneksi neuvolassa käydessä saa kuulla sydänäänet, niin sekin helpottaa!

Kysymys: Kuinka monelle/kenelle olette kertoneet raskaudestanne ja mikä oli vastaanotto sille, kun kerroitte odottavanne kaksosia?
Jos ette ole vielä kertoneet niin milloin meinasitte vai meinasitteko ollenkaan?
Meillä kerrottiin nt-ultran jalkeen, kuvien kera... Kaksosraskaus ei tullut "suurena" yllätyksenä ainakaan minun vanhemmilleni, avon puolella nieleskeltiin ehken enemmän. Mutta loppujen lopuksi kaikki meni hyvin ja vastaanotto oli ensi hämmennyksen jälkeen mahtava. Kavereista ei olla vielä kenellekkään kerrottu, mutta kohta rupeavat jo itsekkin huomaamaan, ei tätä masua nimittäin kauan pysty piilottelemaan.
Josko tässä olisi tuota asiaa täksi kerraksi... Katsotaan millon pääsen seuraavan kerran kirjottelemaan, sillä esikoinen pitää minut vielä melko kiireisenä [:D]
 
Täällä yksi hyvin ymmällään oleva kaksosodottaja..ikää mulla 27 ja mies 29. Miehen isän puolen suvussa on kuulemma muutamat kaksoset, onkohan tämä nyt sitte sieltä perittyä vai onko mahdollista?? tuli kyl tämä kaksostieto ihan puun takaa maanantaina, ku ultras kävin..Viikkoja on nyt 11+4. Tosin vaikka alkujärkytys oli pienoinen silti olen todella onnellinen että näin kävi. Etuoikeutettua saada 2 vauvaa kerralla.. Tänään on ensimmäinen päivä moneen viikkoon etten o vielä oksentanu kertaakaan eikä huono olo juurikaan vaivaa..tätä täytyy kyl juhlia jos selätin viimein pahat olot..laihduin pelkästään viimeviikon aikana 4.5kg kun oikein mikään ruoka ei pysyny tuntia kauempaa mahassa..edelleen paino tippuu mut eilisestä enää 100g..parempaan suuntaan siis ja kyl se varmaan pian alkaa myös nousta xD esikosta mulla tuli 27kg raskausaikana ja juuri oon nyt saanu ne pois, ja sama edessä taas =) ei, oon kyl nyt tosi tarkkana ja toivon et ei enempää ku 10kg täl kertaa..oon kuitenki jo ennestään ylipainoinen.
Mua pelottaa kuitenki aika paljon tää raskaus. Onhan tässä riskinsä.. Vauvat oli kuitenki omissa pussukoissaan ja molemmilla oli oma istukka. Nyt odottaminen tuntuu ihan sietämättömältä ku seuraava neuvolaki on vasta 26. pv. Joutuu vain toivoa ja rukoilla et kaikki on hyvin!
Meidän odotuksesta taitaa tietää lähes kaikki jo [:)]. ilolla on uutinen otettu vastaan, äitiki jo lupautu kaksosia hoitamaan kovasti [:D].  esikoinen on siis tammikuussa 2v. hieman jännittää myös hänen suhtautumisensa, ja miettiny et millon kertoa tytölle ja miten..ei se kuitenka ainaka vielä asiaa ymmärtäis..
rakenneultra olis joskus joulukuulla, miten sinnekki asti jaksaa oottaa,huh =)
 
Takaisin
Top