Heippa kaikki :)
Täällä myös kaksikielinen perhe, Suomessa asutaan ja kielinä on suomi ja espanja. Esikoinen 3v puhuu molempia, mun kanssa suomea ja isänsä kanssa espanjaa. Mieheni kanssa puhun espanjaa, mutta pakkaa sekottaa vähän se että mies opiskelee suomea. Lapsi tietää että isä ymmärtää myös suomea mutta isänsä vastaa kuitenkin aina espanjaksi. Ollaan vietetty 2kk miehen perheen luona lapsen ollessa 8-10kk ja viime kesänä kun hän oli 2v, parin viikon päästä lähdetään taas. Lapsella suomi on kielistä vahvempi.
Se on kyllä välillä ärsyttävää että suomen perhe alkaa kyselemään heti kun puhutaan miehen kanssa espanjaa tai kun mies puhuu lapselle espanjaa ja miehen perhe taas kyselee kun puhun lapselle suomea. Ja mä ainakin oon huomannut että ihmiset keskeyttää herkästi jos puhun eri kieltä, siis että suomea puhuvat keskeyttää kun puhun miehen kanssa espanjaa, ihan niinkun meillä ei olis keskustelu käynnissä vaan siks että he ei itse ymmärrä keskustelun sisältöä.
Nyt tosiaan toinen lapsi tulossa joulukuussa, mutta kieliasiat ei enää niin huoleta. Onneksi ystäväpiirissä on myös puheterapeutti joka on aina valmis valistamaan, antaan vinkkejä ja kuunteleen esikoisen puhetta. Esikoisen kielenkehitys on tähän asti sujunut ihan samaan tahtiin yksikielisten kanssa. Oon itse koittanut panostaa alusta asti siihen että puhun, laulan, loruilen ja luen lapselle paljon.