Kaikki mitä supistuksista tahtoisin tietää!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lavinia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Jos joku tietää vastauksia johonkin ja jaksaa kirjoitella, olisin kovin iloinen :) Varsinkin kokemukset kiinnostaa! On niin paljon ristiriitaista tietoa tarjolla, ettei tiedä enää mihin voi luottaa. Esikoisen kanssa oli selvä peli heti, yöllä heräsin koviin kipuihin ja ne oli heti säännöllisiäkin. Nyt harjoitussuppareita jo riesaksi asti, sama meno jatkunu jo pitkään..

1. Alkaako supistukset yleensä ensin tulla säännöllisiksi vai kipeiksi? Vai tapahtuuko muutos yhtäaikaa? Kiinnostaa siksi, kun mietin kannattaako ensin alkaa kellottaa vai odotella että alkaa tarpeeksi tuntua.

2. Koen sen kellottamisen vähän stressaavaksi, pärjäisköhän ilmankin? Jos vaan odottelisin että voimistuu kunnolla ennen kuin alkaa miettiä synnärille lähtöä?

3. Väitetään, että harkkasupistukset loppuu kun vaihtaa asentoa tai menee vaikka suihkuun, synnytyssupistukset ei. No minun tämänpäiväiset supistukset ei kuumassa suihkussa loppuneet, eikä levossa. Ei kuitenkaan oo yhtään kipeitä saati säännöllisiä, niin ihan varmasti harjotuksia vaan. Eli onko tuossa väitteessä yhtään perää?

4. Onko supistuksen aikana kohtu aina kova? Välillä selkä kuin tulessa, mutta ei kovota välttämättä. Vai voiko se tulla vähän jäljessä?

5. Jossain puhuttiin, että miten saisi supistukset jatkumaan ja kovenemaan. Saan (harjoitus)supistuksia tosi helposti ihan vaan nousemalla ylös, kävelemällä vähän kovempiakin. Onko mitään hyötyä tästä, voiko noilla keinoin saada niitä kauan kaivattuja oikeita supistuksia? Tai siis voiko nuo h-supparit muuttua oikeiksi liikkumalla?

Siinäpä alkuun, saatan lisäillä vielä jos muistuu mieleen. Iso kiitos jos joku vastaa! :)

Mulla on aikalailla sama tilanne, kun eka synnytys alko juurikin noin ja nyt on harkkoja ollu jo pari kuukautta jo...

Tasan kerran olen synnyttänyt, eli viikko sitten.
Mulla supistukset voimistui kivultaan tasaisesti koko ajan. Ja rytmitys vaihteli hyvinkin paljon.
Me kellotettiin supistuksia vasta kun olivat kivuliaita selvästi. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna, olis voinu aloittaa kellottamisen vasta kun OIKEESTI on TOSI kivuliaita.
Varmaan 4h turhan aikasin aloitettiin.
Ja kellottaminen perustui vaan siihen, että sen "avulla" sai määriteltyä, että koska lähdetään sairaalaan.

Eli jos jotain neuvoisin, niin älä mieti synnäriä tai kellota ennen kuin tosissaan sattuu. Energian voi ohjata järkevämminkin.

Ja jos syöksysynnytät mun ohjeen vuoksi omaan eteiseen, niin sori!
Mulla supparit hidastui heti sairaalassa ja on kuulemma yleistä. Ja kotona oli PALJON kivempi kärvistellä kuin sairaalassa. Kun en halunnu kipulääkkeitä.

Mullaki toiselta nyt supistukset alko aiemmin ja tulee kipeitäki supistuksia päivittäin. Eivät oo kuitenkaan mulla ainakaan saaneet mitää muutosta aikaan, joten en usko et saisin näitä ite yllytettyä kunnon supistuksiksi.
Kellottamisen mäki koen vähä turhan ressaavaksi... Kivahan se on laittaa se aika muistiin ku ovat tulleet kymmenen minuutin välein ku siitähän monesti lasketaan synnytys alkaneeksi...
Ja ite just kans miettiny tota et menekö koko kohtu kovaksi... Ei oo kyllä tietoo mut musta ainaki tuntuu et monesti supistus tulee toispuolisena ja saattaa sitte myöhemmin levetä koko mahan kovettumiseksi...
Vaikee kyllä tietää nyt toisella kertaa et millon lähtä sairaalaan... Toivottavasti kuitenki etenee nopeemmin ku esikoisen synnytys ja lisäksi vielä jos poitsu on nukkumassa, niin ei oo kiva ressata et herättääkö sitä ähistessä supistusten kans ja kaurapusseja lämmitellessä...

Lavinia:

1. Minä kellotin supistuksia 3 vuorokautta ennen kuin oikeasti tuli lähtö. Silloin supistuksia tuli säännöllisesti 10 minuutin välein, eivät olleet kivuliaita (tai ehkä pientä menkkajomotusta, mutta ei muuta), menivät ohitse parissa tunnissa. Kuitenkin kohdunkaula oli hävinnyt kokonaan synnärille mentäessä ja kohtu 4 cm auki, joten kait nämäkin supistukset oli tehtäviään tehneet. Kunnolla kivuliaat supistukset tuli vasta lähtöpäivänä kun supistuksia tuli 5-7 min välein. Ja oikeastaan olin jo sairaalassa käyrillä kun tuli kunnon ensimmäinen, kivulias supistus, joka kestikin sitten pari minuuttia.

2. Mä itse koin kellottamisen paremmaksi ajatukseksi. Tiesi ainakin milloin on tullut edellinen supistus. Merkkasin aina paperille kellonajan ja jos alkoi supistusten väli hidastuu, tiesin jo siitä että vielä ei lähdetä. Mutta sinä yönä kun lähtö tuli, supistukset tuli aina lyhyemmällä aikavälillä, enkä enää nukkunutkaan sen takia kun vaisto sanoi, että tänään lähdetään :)

3.Mulla tuli koko raskauden aikana supistuksia. Ihan jo pelkästään kävellessä, tai jos makasin sängyssä tai tein oikeestaan mitä vain tai olin tekemättä. Nämä 3 vuorokauden kellotukset tapahtui kaikki levossa. Makasin sohvalla ja merkkasin aikoja, mutta en osaa oikein vastata onko se humpuukia vai ei. Jokaisella kait vähän eri kokemus asiasta?

4. Mulla kyllä koveni kohtu aina kun tuli supistus, toki mulla oli just menkkapolttoja siinä välissäkin. Ajattelin, että nekin tekee jotain kohdunkaulalle/suulle kun ei muuten ole menkkamaisia kipuja ollut raskauden aikana. Ja joillekin supistukset tuntuu selässä eikä vatsassa ollenkaan.

5. Sitähän sanotaan, että kolme ässää pitäis tehota tai ainakin edistää, että synnytys käynnistyisi, mulla ei auttanut :D Tai sitten auttoi vähän viiveellä. Kävin kyllä kävelyllä joka ilta ja touhusin ihan normaaliin tapaan kaikenlaista, vaikka kaikki liikkuminen aiheuttikin kivuttomia supistuksia, ajattelin, että kaikki on kotiinpäin.

Ja totuushan on se, että jokainen kokee nämäkin asiat omalla lailla, enkä tiedä vastasinko yhteenkään kysymykseesi, tai saitko vastauksia mitä kaipasit, koska nämä jutut ihan omia tuntemuksia, jollain muulla toisella lailla. Ja jos olet epävarma, niin soittele neuvolaan/synnärille. He kyllä kertovat, jos asiat mieltä joku kaivertaa ja ovat siellä meitä äitejä varten.

Mulla yritetään saada synnytystä käynnistymään nyt spontaanisti, niin lääkäri sano että mahdollisimman aktiivinen pitäisi olla, eli liikkua ja puuhastella kaikkea. Näiden pitäisi aktivoida supistuksia. Sano että jos vain vointi sallii niin ei saisi jäädä sohvalle makaamaan.

Kiitos kaikille, näistä oli apua. :) Ja Anjuska86, onnea vauvasta! :) Voi ku pääsis jo itekki kertomaan, miten tällä kertaa supistukset alkoi.

Lisää kokemuksia ois kiva vielä lukea!

1. Mulla supparit alkoivat menkkajomotuksella joka voimistui. Säännölliseksi ne muuttuivat vasta ollessaan tosi kipeitä. Silloin taisin kellosta katsoa että tulivat n. 6-7min välein. Varsinaisesti en kellottanut suppareita missään vaiheessa.

2. Pärjäät ilman kellotusta. Jos rytmi tuntuu säännölliseltä (eli ehdit huilaamaan vain hetken ennen seuraavaa supparia) ja supparit ovat kivuliaita, niin et tarvitse kelloa. Itse en juurikaan kellottanut suppareita. Oli ihan selvää että niitä tulee usein ja ovat voimakkaita. Kun pääsin sairaalaan olin 6cm auki.

3. Synnytyssupparit eivät lopu. Vaan voimistuvat ja tihenevät.

4. En kyllä kokeillut mahaani suppareiden aikaan että oliko kova vai ei. Jos ehdit tällaisia asioita miettiä supparin aikaan, niin kyseessä lienee harkkasuppari tai hyvin lievä oikea suppari :p Oikean kipeän supparin aikaan et mieti oikeastaan mitään muuta kun että millaisessa asennossa saisit itsesi rentoutettua ja siten kipua lievitettyä.

5. Mulla ei ollut harkkasuppareita koko raskauden aikana, joten en tiedä voivatko ne muuttua oikeiksi.

Takaisin