Kaikenlaiset käsityöt

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Pidätkö sinä käsitöistä? Mitä käsitöitä teet? (Aihe saattoi tulla pudotuspeleistä mieleen. 🤭 )

Itse teen käsitöitä vähän satunnaisesti. Välillä iskee innostus ja sitten se taas katoaa enkä siis ole kehittynyt hirveän hyväksi missään. Neuloen saan tehtyä pieniä töitä. Villasukat onnistuu ohjetta seuraten ja parhaillaan onkin puikoilla esikoiselle tarkoitetut villasukat. Virkkausta opettelen. Ohjeen kanssa onnistuu sellaiset perhoset, missä tehdään ensin vähän kuin kukka ja se sitten taitetaan. Kokeilussa on nyt pallon virkkaus, mutta ohje on harjoittelevalle vähän turhan monitulkintainen (eli en ymmärrä sen merkintöjä), enkä tiedä tuleeko siitä palloa. Pitäisi varmaan etsiä ohjeita aloittelijoille... Satunnaisesti myös piirtelen ja näpertelen hamahelmillä. Hamahelmitöiden tekeminen onkin mukavan rauhoittavaa puuhaa. Harvemmin edes silitetään niitä, pääasia on tehdä. 😊
 
Mä neulon ja virkkaan. Välillä askartelen jotain kortteja, kynttilätöitä, savea yms. Tänä vuonna oon innostunut vähän isommista projekteista ja harjoitellut mm. villapaidan tekoa. Tykkään testailla aika usein eri ohjeita, niin opin samalla uusia juttuja. Mun ongelma on ehkä se, että hamstraan liikaa lankoja ja välillä joku vanha käsityö jää kesken, kun löydän jonkun uuden ja kivan ohjeen, mikä on pakko aloittaa heti nyt. Mä muuten tein tänä vuonna kanssa noita perhosia. Laitoin niitä äitienpäivän kukkien joukkoon koristeeksi 😁
 
Mä saan käsillä aikaiseksi kaikkea johon on saatavilla ohje ja mieluusti myös malli.Onneksi on netti ja kirjastot. Erityisesti pidän etenkin neulomisesta, kangaspuilla kutomisesta sekä pitkien pitsien nypläämisestä. Nälkä siinä unohtuu kun polkimia painelee ja sukkulaa loimen väliin saa pujottaa tai kuvio toisensa jälkeen tulee pääsee neuloista vapaaksi. Suljetun neuleen neulominen hyvässä asennossa (kunnon iso tv-/ jenkkituoli) on vain hyvä lisä äänioppimateriaalien kuuntelemisille.
Helmi-tai korutyöt esim hopealangasta eivät oikein anna sitä jotain. Lasketaanko perhojensidonta käsityöksi? Jos, niin se vasta on jotain!!🤩
Isäni ja enoni lukuisia eri puuntyöstötapoja vuosia aktiivisesti sivusta seuranneena haluaisin jossain vaiheessa niitäkin itse tehdä. En tosin tiedä onko minulla enää tallella sitä sisäistä silmää millä he näkevät puupalan sisään ja saavat myös sieltä esiin kaivettua karhun tallustelemassa tai jäniksen pellon yli loikkimassa. Pienenä, alakoulu ikäisenä tyttönä se minulla kyllä oli, kun ukin kanssa tallin puuvarastoja ja kuivumassa olleita pahkoja yhdessä tutkittiin. Ehkäpä minä sitten eläkeiässä tai jopa aiemmin eli tuon taaperon kanssa alan niitäkin kädentaitoja verryttelemään. Vaan pysyköön poissa minusta kaappikellokuume! Sellaista isoa, korkeaa ja painavaa komistusta en halua itseni saatikka kenenkään muunkaan ristiksi tehdä.
 
Kudon eli neulon tai siis NEULOIN ennen vauvan syntymää päivittäin paljon kaikenlaista sukista villapaitoihin, peittoja myös.
Nyt ei vaan ehdi ..
Virkkaus onnistuu myös, sekä tuftaus.
Ompelukone sekä saumuri löytyy myös kaapista(pölyttymästä), kone pitäis käyttää huollossa.
Makramee solmeilu ois kiva opetella
 
Minä olen eniten virkannut. Viimeisimmäksi mattoja, joita olen antanut lahjaksi, kotiin on sellainen kesken. Koneompelua harrastin jossain välissä, tein itselleni hameita. Molemmat noista kiinnostaa vieläkin, mutta ovat tällä hetkellä tauolla. Yhdet sukat olen neulonut, haluaisin aloittaa toiset. Neulonta kiinnostaa muutenkin, kun sillä saa kaikkea käytännöllistä aikaan. Olen muutenkin käsityöharrastuksissa käytännöllisyyden ystävä, haluan tehdä sellaista, joka tulee käyttöön. Yhdessä vaiheessa maalasin ja koristelin korurasioita.
 
Minä neulon. Tänä kesänä olen neulonut lapsille topit puuvillalangasta. Keväällä neuloin teineille marimekkovillasukat (jotta saisin villasukkia käyttämään). Langat on valmiina keskimmäisen lapsen villapaitaan. Sen jälkeen luultavasti nuorinkin haluaa villapaidan ja ehkä teen villahousutkin. Mies hukkailee ja kuluttaa lapasia, niin tarvii luultavasti uudet. Neulontanautinto on kaikkein suurin, kun katsoo samalla jotain hyvää sarjaa, joka ei kuitenkaan vaadi täydellistä keskittymistä. Esim Poirot ja Marple on tosi hyviä neulontasarjoja.
 
Teen jonkin verran puukäsitöitä. Entisöin huonekaluja. Juuri myös suunnittelin rakentavani koristekaivon vielä tämän loppukesän aikana. Pidän puusta ja puun kanssa työskentelystä.

Osaan auttavasti kutoa, mutta en ole erityisen hyvä. Tässä syksyllä ajattelin ottaa jotain työn alle ja harjoitella lisää.

Ompelukonekin minulla on ja sillä joskus olen jotain yksinkertaista kuten verhoja hurautellut. Välillä kutkuttelisi koittaa esim. mekon tekoa, mutta olen aika kömpelö ompelukoneen kanssa.
 
Virkkaaminen on oikeastaan ainoa mikä miulta luonnistuu. Itse asiassa tuon käsityöpudotuspelin innoittamana virkkasin jämälangoista tytölle eilen pienen laukun. 😁

Joitain helppoja koristejuttuja olen jouluksi välillä tehnyt, mutta rehellisesti sanottuna olen aika onneton missään käsitöissä. Jotain pieniä puutöitä ja maalaushommia olen satunnaisesti tehnyt, mutta jälki on kyllä aika itsetehdyn näköistä. 🙈

Olisi kiva osata paremmin, mutta en ole jaksanut nähdä ihan järjetöntä vaivaa, kun ei luontaisiin kykyihin kerran kuulu. 😅 Ja tykkäisin tehdä juurikin jotain hyödyllistä ja käyttöön tulevaa kuten @VäriSointu.
 
Minäkin haluaisin tehdä mieluiten jotain hyödyllistä eikä turhaa tavaraa pyörimään. Ei vaan virkkaustaidot riitä vielä siihen, niin pitää harjoitella pikkutöillä. No pallosta ajattelin tehdä kuusen pallon, niin sen saa kuuseen eikä vain ole jossain hyllyllä pölyttymässä.
 
Hei, ihana ketju! Minä virkkaan, kudon, ompelen koneella (lähinnä verhoja ja muuta sisutustekstiilejä) ja entisöin huonekaluja, sekä askartelen. Myös sisustamisen laskisin samaan sarjaan, kun omia tekeleitä usein käytössä, esim vilttejä, jne. Kaikki aina liikenevät ajan mukaan eli usein kestää kauankin töissä. Ja vauvalle myös kirjailin helmilangoilla petivaatteisiin. Nyt käsillä tekeminen on laajenemassa myös puutarhanhoitoon.😅
 
Täällä yks neuloja! Monen muun tapaan alotin harrastuksen korona-aikana, sitä ennen olin neulonu viimeks peruskoulussa. Se on ainoita harrastuksia mitä oon jaksanu vuosi toisensa jälkeen, voi tietysti olla että osasyy on myös se, että sitä voi kätevästi tehdä samalla kun kattoo esim telkkaria :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: myös virkkausta oon kokeillu, mutta jotenkin oma hahmotuskyky ei riitä siihen
 
Itse teen vähän kaikkea; koulutuksen puolesta vaateompelut sujuu, vaikka en alalla olekaan. Ja toki vähän kaikkea muutakin ompelen. Itsellä käsityöt menee vähän kausissa, välillä innostun jostain ja silloin harrastan kyseistä lajia kunnes taas kyllästyn ja siirryn seuraavaan.
Mutta siis ompelen, neulon, virkkaan, tunisialaista virkkausta, neulakinnasta, erilaisia kirjontoja, frivolitea sekä neulalla että kävyllä, kasvivärjäystä, kehräystä, luonnon kosmetiikkaa tullut jonkun verran tehtyä.
On myös tullut tehtyä kankaanpainantaa tai muunlaista suttailua (joskus maalailin paljon lahjoiksi esim. t-paitoja), polymeerimassoja ja koruja ei ole aikoihin tullut harrastettua, mutta kyllä niitäkin tuolla on, jos innostus taas iskee.
Vielä odottaa nypläystyyny ja nypylät sitä, että pääsisin sillä opettelemaan, samoin rukki, jos jossain vaiheessa pääsisimme yhteisymmärrykseen, kangas-/ mattopuista haaveilen.
Äidin kanssa pyritty kerran vuoteen tekemään joulukortit.

Tällä hetkellä yritän nyt pysyä vauhdissa AnnaJohannan KAListelussa mukana, mutta meidän neitokainen on välillä mun kanssa eri mieltä ajankäytön kanssa. :Upside Down Face:
 
Takaisin
Top