käyrillä

Jolianna

Vauhtiin päässyt keskustelija
Jokainen joka on synnyttänyt on varmaan olleet koneessa kiinni joka mittaa vauvan sydän äänet ja supistukset,viimeistään synnytyssalissa...
onko minkä laista kokemusta tästä laitteesta ja sen uskottavuudesta..
tässä nyt minun kokemus..

esikoisen kanssa synnytys käynnistettiin ja sain tabletteja kohdun suulle ja rupesin tuntemaan supistuksia jotka koveni ja koveni..rupesin huutamaan jo tuskasta sain kipu pikkejä lihakseen vaikka hoitaja oli sitä mieltä että en sitä tarvii noin pieniin supistuksiin,tabletteja lisättiin ja lisättiin ja sanottiin että kun on noin pieniä supistuksia niin lepäillään yön yli ja jatketaan tabletteja aamulla..edelleen siis käyrissä kiinni ja ne näyttivat vain minimaalisia supistuksia vaikka minä huusin jo tuskasta,hoitaja selitteli vaan että toisilla on noin matala kipukynnys voi voi...selitteli lukuja mitä koneen piti näyttää jotta hän uskoisi että minua sattuu...onneksi yökön saapuessa teki hän sisä tutkimuksen koska olin niin kivuliaan oloinen ja tuli kiirus osastolta synnäriin kun olin jo 8cm auki..vaikka edellinen noin 10 min aikasemmin toppuutteli vain matalaa kipukynnystä..

toinen synnytys alkoi onneksi spontaanisti kotona ja sairaalaan päästyä olin 7cm auki...käyristä en muista mitään..

kolmas synnytys alkois kotona supareilla jotka muuttu tosi kipeeks äkkiä,soitin synnärille ja sanoivat että ota panadolia ja koita olla niin pitkään kotona kun pystyt...lähdettiin vajaan puolen tunnin kuluttua laitokselle..sinne saavuttua olin 2 cm auki..käyrissä supparitn oli tosi minimaalisia ja kätilö ehdotti vielä että ois kotio lähdetty tai ajelulle...tunti käyrissä,sattui niin pirusti ja käyrä näytti minimaalisia lukemia,kätilö hieman naureskeli että voi nyt kuule tuonko panadolia ja josm haluan minut voidaan siirtää yläkertaan osastolle jos en kotona kykene olemaan..kätilö lähti selvittämään minulle vuodepaikkaa,hetki siinä meni..kun hän saapui takaisin olin hiestä märkä ja erittäin tuskissani,käyrä edelleen nousi joonkin 6 asti eli niin miniä kun ollavoi..pyysin sisätutkimusta ja kätilö kauhistui,6cm auki ja siirsi nolona meidät synnytys saliin...noh,ikätilöllä vaihtui vuoro ja uusi kätilö tuli kyselemään ja esittäytymään ja minä huudan hänelle et nyt sitä epiduraalia tänne!kätilö kertoo seuranneensa käyriäni hoitajien huoneessa ja ilomoittaa että ei ole vielä aika epille...pyysin taas tutkimusta ja 9 sentiä auki..sitten kätilö ilmoittaa että ei kerkee enää saamaan epiduraalia...

aina kun yritin selittää että nuo käyrät eivät pidä paikkaansa niin sain vain hölmöjä vastauksia ja jos en olisi itse käskyttänyt kätilöitä mitähän olisi tapahtunut...

tulipas pitkä...
 
jolianna no sulla sit ei tasan kyl ne laitteet ollu luotettavia ku minimaalist näytti. ite muistan ku mulla oli synnytys esikosta ni puolilta päivin soitin et voiko tulla ku supparit parin minsan välein pitkiä ja kivuliaita, lisäks pitäs saada ab-tippa b-strepton takia. kätilö sano pysy kotona kunnes synnytys käynnistyy, vuoro ku vaihtu ni soitin kaverin hakeen mut ja hän vei, no käyrillä kunnon supparit ja olin jo useamman sentin auki, uus kätilö sano että sulla on käynnissä, no ilta tuli ja mulle annettii lääke joka auttaa nukkuu tai pahentaa supparei ja mulla pahensi, sit saliin, kokeile ilokaasua seurauksena lähes oksensin, no sit pistettii illan ja yön aikana pari epiduraalia ku oli vähä puhti pois jo. alusta loppuu kesto oli 25h45min ja ponnistus kesti sen 40min, jälkeiset muistaakseni 15min. mulla kyl laitteen lukemat piti paikkaansa ku mä näin niitä käyriä ja ne huiteli jatkuvast siel iha huippulukemilla, onneks mulla korkee kipukynnys.
saapi nähä miten tämän kanssa sit joulukuussa, ainaki täällä on kans sama laite jolla mitataan supparei, no kokemuksesta jo tiedän millo mennä alhamdulillah ja ideanaha ois olla pääkaupungis sillo ku pitää synnyttää.
 
Mä oon varmaan jotenkin ihmeellinen, kun mulla on kaks synnytystä takana eikä kukaan oo koskaan maininnut mitään supistuskäyristä :p Kyllä kai niitä siinä sivussa on seurattu kun sydänääniäkin, mutta kukaan kätilöistä ei koskaan ole maininnutkaan käyristä mitään eikä niiden perusteella ole synnytyksen kulkua seurattu (vaan omien tuntemusteni ja kohdunsuun tilanteen). Täytyy vielä sanoa, että kun monet sanovat että mies on seurannut niitä supistuskäyriä, että minä eikä mies edes koskaan olla tiedetty, että mikä niistä käyristä kertoo supistuksista (tai ei olla edes monitoria kyttäilty). :)
 
Mä en myöskään muista synnytyksestä yhtään mitään niistä käyristä. Joo, anturit oli kiinni ja joo, se näyttö oli mun vieressä, mutta en mä niitä joutanut katsomaan tai ajattelemaan. Kävin kyllä kaikkien noin 6 loppuraskauden ultran yhteydessä käyrillä, ja siellä niitä arvoja sitten tuijottelin, olivat jotain luokkaa 25?
 
Ite oon synnyttänyt kolme kertaa Naistenklinikalla, siellä ovat kyllä aina sanoneet ettei käyrä välttämättä kerro koko totuutta, että äidin voinnin ja kohdunsuun seuranta ykkösenä. Joskus on ponnistusvaiheessa ollut liikaa vielä epiduraali voimissaan, että on pitänyt käyrältä seurata milloin supistaa, jotta osaa ponnistaa oikeaan aikaan :D

 
Amilia: minäkin 3 kertaa naikkarilla synnyttänyt ja sielä nämä "käyrän seuraaja kätilöt"ovat juurikin olleet..ehkä se on taas huonoa sattumaa että nämä henkilöt ovat juurikin minulle sattuneet,toivon mukaan seuraava kerta olisi mukavampi..onko sulla ns riskiraskaus ku meet naikkarille taas,mulle se kirjattiin synnytys sairaalaksi mutta saa sen remontin takia jännittää pääseekö sinne vai joutuuko kättärille..niiin haluisin naikkarille..
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top