Kätilöopistolla synnyttävät

LilliK

Vasta-alkaja
Heippa! Millaisia kokemuksia olette kuulleet kättäristä tai millaisia kokemuksia teillä on? Minulla esikoisen la. 22.8
 
Mä tykkäsin Kättäristä. Toki siellä synnytystiloissa jo 4 vuotta sitten näkyi kiire ja hienoinen alimiehitys, mutta ei tämä asia ennättänyt haitata kun kuitenkin oma puoliso oli koko ajan mukana. Tavallaan kai ihan hyvä, että synnytys ennätti edetä omalla painolla pidempään, kun ei apuaineita saanut heti silloin kun tunsi tarvetta :)
 
Haikaranpesää en kyl suosittele, varsinkin jos on ensi synnyttäjä, koska siellä ei hirveesti saa apuja ja on erittäin tutti/korvike yms. vastainen ja pitää yrittää pärjätä itse kaikessa - jotkut kätilöt oli ilkeitä.. Normi osasto varmaan ihan jees luulisin.
 
Melinda, mun kokemus haikaranpesän osalta oli kyllä toisenlainen. Aina sai apua kun kelloa rimpautti eikä kyllä kukaan katsonut kieroon kun pyysin lisämaitoa vauvalle jotta saisin itse levätä, kun maito ei ihan heti suihkunnut kuin palopostista.

Tunnemuistijälki on voimakas, joten sohaisen ehkä liikaa, kun yleistän niin että ensisynnyttäjä on, valmistautumisesta huolimatta, lopulta ihan kiskalla, epävarma lähes jokaisen asian suhteen ja siksi ehkä kokee herkemmin kaiken arvosteluna, kritiikkinä ja töykeytenä. Tein niin itsekin esikoisen osalta ja siksi vaihdettiin synnäriä Kättäriin kakkosen kohdalla. Ja jos nyt yrittäisin muistella näitä kokemuksia objektiivisemmin, ei se vain onnistu, koska mieleen tulee niin vahva tunne-ero näiden kahden laitoksen välillä, johtuen siitä että esikoisen kanssa "kätilöt oli niin ilkeitä että ihan itketti" ja kakkosesta "kaikki oli todella ystävällisiä". Miehen mielestä faktapohjalta muisteltuna molemmissa paikoissa käytiin about sama keskustelu ensipäivien lisämaidon tarpeesta, ainoa muuttuja yhtälössä oli vain mun oma henkinen valmius vanhempana luottaa itseeni.

Olkoon osasto tai synnäri mikä tahansa, niin jos mahdollista, koittakaa muistaa että hoitajien määrää on supistettu roimasti ja eivät siksi ylipäänsä voi ehkä olla niin aktiivisen huolehtivaisia osastolla olijoista, mutta auttavat kyllä jos apua uskaltaa pyytää. Sitä ei siis kannata arastella yhtään!
 
olen itse terveydenhoitaja/sairaanhoitaja ja tiedän aika paljon kaikkea hoitamisesta ja hoitotyöstä sekä resursseista.
Jos kahteen yöhön ei ole saanut nukuttua yhtään synnytyksen jälkeen ja pyytää kätilöä katsomaan lasta pari tuntia, että voi toipua sektiosta ja nukkua ja kätilö kieltäytyy niin sitten mulla varmaan on jotenkin outo mielikuva paikasta "hyvänä".. Lisäksi lapsi itkee nälkää ja kätilöt eivät suostu tuomaan lisämaitoa kuin vasta jatkuvan pyytelyn jälkeen.. vauvan paino laski roimasti jo ennen kotiin lähtöä sairaalasta.. Olen kuullut myös vastaavaa muiden kertomana
 
Haikaranpesää ei enää ole, lopetettu jo pari vuotta sitten kun naistenklinikan remontti alkoi. Kätilöopistolla nykyään 2 samanlaista synnytyssali-osastoa ja 4 lapsivuodeosastoa. Itse ei voi valita minne menee näistä vaan synnyttäjät jakautuu eri osastoille paikkatilanteen mukaan:)
 
Hei helsinkiläiset synnyttäjät! Minulle sanottiin neuvolassa kun kysyin synnytyssairaalan määrittymisestä, että kannattaa varautua soittamaan useampaan sairaalaan synnytysajankohtana, koska elokuussa tulee olemaan täyttä. Ekaan soittopaikkaan ei välttämättä mahdu. Itse asun Kätilöopiston naapurissa, mutta sairaalaksi voi yhtä hyvin tulla Jorvi tai Naistenklinikka, tai vielä kauempi. Olenkin henkisesti yrittänyt valmistautua siihen, että en lukittaudu yhteen vaihtoehtoon.
 
HaLot2015: Kiitos kun kerroit. Päteeköhän sama hyvinkään sairaalaan? Sekin on Hussin alueen sairaala.
Ei varmaa tietoa, mutta veikkaan että ennemminkin Helsingistä ohjataan Hyvinkäälle kuin toisin päin. Ongelmia kai aiheuttaa tän pään sairaaloiden (N-klinikka) remontit. Jos sattuu huono säkä niin voipi olla että synnytyksiä käynnistyy yhtä aikaa runsaasti ja sairaalat ruuhkaantuvat. Yritetään siis kaikki synnytellä vuoropäivinä. :)
 
Ei varmaa tietoa, mutta veikkaan että ennemminkin Helsingistä ohjataan Hyvinkäälle kuin toisin päin. Ongelmia kai aiheuttaa tän pään sairaaloiden (N-klinikka) remontit. Jos sattuu huono säkä niin voipi olla että synnytyksiä käynnistyy yhtä aikaa runsaasti ja sairaalat ruuhkaantuvat. Yritetään siis kaikki synnytellä vuoropäivinä. :)

Jes :computer005 Sovitaan vuoronumerot ja järjestyksessä mennään jonossa! :smiley-bounce016
 
Se sulkuhan voi huonolla tuurilla olla ihan missä vaan sairaalassa tai juuri useassakin kerralla. Harvoin kuitenkaan kaikki pk-seudun sairaalat on samaan aikaan sulussa ainakaan useita tunteja kerrallaan.
 
Minä synnytin esikoiseni Kätilöopistolla (normaalipuolella) ja en voi muuta sanoa, kuin että siellä synnyttäminen oli ihanaa. Mulle sattui 3 kätilöä synnytyksen aikana, jokainen niistä ihan erilainen mutta jotenkin just sopiva juuri siihen vaiheeseen synnytystä. Lapsivuodeosastolla samoin, koin olevani oikein hyvässä ympäristössä.

Synnytyksen aikana oltiin paljon miehen kanssa kahdestaan, mutta minusta se ei ollut ollenkaan haitaksi. Päinvastoin! Saatiin nukkua ja jutella, olla ihan rauhassa. Kätilön sai kyllä paikalle napista, kun oli tarvis.

Lapsivuodeosastolla en ollut edes itse älynnyt, että kätilöt voivat ottaa vauvan hetkeksi kansliaan, jotta minä saisin nukkua. Itse ehdottivat, että miltä minusta tuntuisi sellainen, tuovat sitten takaisin jos tulee kiire tai lasta pitää imettää. Perhehuoneessa saatiin olla, ja senhän on tarkoituskin olla "itsepalveluhuone", jossa tuore perhe saa viettää mahdollisimman paljon aikaa keskenään.

Mutta nämä on tosiaan tunnejuttuja ja riippuu varmasti monesta tekijästä. Meille kävi varmaan hyvä tuuri. Mutta näiden fiilisten takia toivon tosiaan, että päästäisiin uudelleen Kätilöopistolle, olisi paljon pelottavampaa "joutua" eri synnärille synnytyksen alettua, vaikka ihan varmasti kaikissa HUSin sairaaloissa saa oikein hyvää hoitoa.
 
Takaisin
Top