kätilöopisto synytyspaikkana

mills

Vasta-alkaja
Moikka!

alkoi tässä vähän jänskättää tuo tuleva tapahtuma, joten kaikki jotka tietää kyseisen sairaalan toimintatavoista tai muusta niin olis kiva kuulla kokemuksia tms.

kun jostain syystä tuntuvat tuolla neuvolassa olettavan että vielä ei kiinnosta pätkääkään, kun raskausviikkoja on 30 -ja kun toinen lapsi tulossa niin vielä vähemmän.

sekin esite jonka kyseisestä neuvolasta/sairaalasta saatiin on niin suppea, ettei tuosta paljon iloa ollut... nettisivuista nyt puhumattakaan.

selvisi sen verran että siellä on synnäri ja "haikaranpesä". -niin mikä? saako sinne mennä kierrokselle synnärille? siis järjestetäänkö sinne niitä kierroksia niin ku siellä, jossa kävin edellisen synnytyksen?
 
Hei!

Saitko mills lapsesi maailmaan kättärillä? Viestistäsi kun on jo aikaa.... Tulehan kertomaan, jos kerkiät!

Mehän yritetään sinne synnyttämään. Olemme ilmoittautuneet haikarnpesään, jos mahdutaan, niin siellä synnytetään. Muuten kyllä olen tykännyt kyseisestä sairaalasta ja henkilökunnasta. Esim. ultrissa on ollut todellinen ONNI saada ihanat ja asientuntevat kätilöt meitä hoitamaan!

Aikaisemmat ponnistukset ovat nähneet päivänvalon naistenklinikalla, enkä sinne enää halua ollenkaan!

Olemme menossa vielä tässä kuussa tutustumaan kättärin synnytys palveluihin. Tuun sitten varmasti kommentoimaan millaisen mielen saimme käynnistä mukaame.

Siihen saakkaa teidän konkareiden tietojen ja oman jännityksen varassa!
 
Huutelen täältä vieraisiin pöytiin..[:D]Haikaranpesään voi ilmoittautua toisen ultran jälkeen.Aivan ihana paikka,suosittelen:)
 
Hei jaica!

Me ilmottauduttiin kans muistaakseni tuon toisen ultran jälkeen! Ja_na olikin jo ehtinyt vastata. Sinne vaan soitetiin ja rupateltiin "mukavia". Kuten äidin painoindeksi, ennen raskaaksi tuloa, tupakin poltto, edelliset syynnytykset. Ja yksi ylitse muiden: ne halus tietää, miksi me olimme halukkaita tulemaan juuri haikaranpesään!

Nyt sitten parin viikon päästä se muutaman tunnin tutustuminen ja kätilön haastattelu. Me kun ollaan uudelleen synnyttäjiä, (molemmat) niin ei tarvita kun yks valmennus.

Tällä palstalla saa väkisin sellasen harhakuvan, että sinne menis tosi vähän porukkaa. Hesassa nyt kuitenki on varmaan meitä enempi synnyttäjiä, mut ei kai ne kaikki sitte viihdy näillä sivuilla :D Että kait se tungoksen mahdollisuus on sitten olemassa!

LUKIHÄIRIÖ HUOMIO: vaihda kahden ensimmäisen kirjaimen paikkaa keskenään sanassa PAINOINDEKSI!
....heee, mä repeen.....
 
Synnytin haikaranpesässä 5 päivää sitten ja oli aivan ihana paikka.
Mitään negatiivistä sanottavaa ei ole.
Tietysti on varmasti tuuriakin millaiset ihmiset kohdalle osuu, mutta minun synnytyksessä ehti kaksi kätilöä tehdä täyden vuoron (synnytys 21h)
ja molemmat heistä olivat todella mukavia ja ammattitaitoisia.
Synnytyksessäni tuli paljonkin ongelmia ja myös ne hoitui haikaranpesässä (vaikka ns. luomuhenkinen paikka onkin) eli kun rtarve tuli niin myös siellä hoitui erikoistilanteet hyvin.
Syntymän jälkeinen pitkä ihokontakti ja ensiimetys olivat ihana kokemus ja muutenkin syntymän jälkeinen aika oli todella rauhallista ja seesteistä ´, mittailut ja pesut tehtiin samassa huoneessa noin 2 tunnin kuluttua syntymästä.
Sitten siirryimme perhehuoneeseen (joka lähempänä hotellihuonetta kuin sairaalahuonetta) ja vietimme siellä 2 vrk yhdessä isin ja vauvan kanssa.
Todella vähän mitään häiriötä vaan ihan keskenämme saimme olla, vain tarvittaessa/kutsusta tuli kätilö auttamaan.
Kotiuttamispäivänä enemmän oli henkilökuntaa huoneessa juttelemassa ja käymässä läpi asioita mikä oli ihan hyvä uudelleen synnyttäjällekin kun moni neuvo on vuosien aikana muttunut.
Myös synnytys käytiin tarkkaan läpi molempien mukana olleiden kätilöiden kanssa. SAin ensin todella yksityiskohtaisesti kirjoitetun synnytyskertomuksen ja sitten sain jutella tapahtumista heidän kanssaan.
Koin tämän todella tärkeäksi ja nyt on erittäin hyvä mieli kun koko synnytys ja sen vaiheet on selkeät itselle.

Ensimmäinen synnytys Naistenklinikalla oli aivan toisenlainen kokemus. Synnytys päätyi sektioon ja kukaan ei edes lääkäri käynyt läpi synnytystä kanssani jälkikäteen. Olinkin kantanut mielessäni täysin vääriä mielikuvia joka tuli ilmi nyt tämän raskauden aikana kun sain lukea paperini edellisestä synnytyksestä.
Mutta siis suosittelen kättäriä lämpimästi. Myös päivystysosastolla käynnit raskausaikana olivat positiivisia kokemuksia. Henkilökunta ystävällistä ja odotuttamista ei ollenkaan.
 
Minuakin kiinnostaisi tämä kättäri synnytys paikkana [:)] Esikoinen syntyi Jorvissa ja sekin oli aivan mahtava paikka syntyä. Nyt seuraava syntyy täällä ja ihmetyttää aivan kaikki [:D] kun olisi nyt ensimmäinen alatiesynnytys toivottavasti tiedossa. 
 
Hei NAISET!
Meidän perhe antaa KÄTILÖOPISTOLLE valtaisat aploodit! Jotenkin heti alkumerteillä, siellä ekassa ultrassa, vahvistui selvästi päätös synnyttää siellä. Päätös osui oikeaan vihdoin joulukuun kahdeksas päivä.

Sinne vaan mammat!

Henkilökunta oli järkevää tavallista puhekieltä käyttävää sakkia. Juovat kahvia kansliassa ja käyvät välillä vessassa! Oikeesti! Meidät otettiin vastaan ihmisinä ja perheenä. Kummankin puheille ja toiveille annettiin arvoa ja meitä todellakin kuunneltiin.

Synnytysvalmennus tietysti oli ihan läpihuutojuttu, kun jo viidettä siellä kannettiin. Mutta kaikki muu! Kätilön kanssa kahdenkeskinen tapaaminen ja synnytyksen suunnittelu ja se toivelistan läpikäyminen ennakolta. Osaston esittely ja se kodikkuus! Ja päästiin vielä sinne Haikaranpesää perhehuoneeseen.

Itse synnytyksessä edetiin aivan meidän toiveiden mukaan!!! Mies sai viritellä meille jopa sterot ja kaiuttimet pitkin hämärää huonetta. Opiskelijana oli vaan yksi ja sama tyttö mukanan koko ajan. Näin oltiin toivottu! Hänestä tuli osa sitä kätilöiden tiimiä ja luotto tyttö olikin!

Kukaan ei pakottanut ponnitus hetkeä, vaan sain senkin päättä itse tuntemusteni mukaan! Vauva nostettiin heti syliin ja saikin siinä köllötellä ihan rauhassa pari tuntia ilman pesuja ja punnituksia. Torkuttiin koko sakki siellä onnellisessa huumassa....

JA HUONEPALVELULLE 10 pistettä! Enpä ole moista rauhaa ikinä sairaalassa kokenut. Sai oikeesti rauhassa elää vauvan kanssa ne ensimmäiset hetket, tunnit ja päivät! Mies kiikutti meille evästä viereisestä keittiöstä minkä kerkisi. Ja lämminruokakärry körötteli kiitettävän usein käytävällä!!! nam nam.

Lähtöpäivänä käytiin synnytys läpi pariinkin kertaan mukana olleiden kätilöiden kanssa.

Pantiin takit päälle ja vauva turvakaukaloon. Muistettiin henkilökuntaa täytekakulla ja luvattiin tulla uudestaan...
 
Itse olen myös Haikaranpesän kannalla. Kovasti houkuttaa se kodinomaisuus ja lapsentahtisuus ja se että saa oikeasti olla siellä perheenä. Perhehuone olisi siis ehdottomasti toiveissa. Mutta mites te jo synnyttäneet. Missä vaiheessa tuolla Haikaranpesässä järjestetään se perhevalmennus? Niin ja sitten tosiaan kun sinne ilmoittaudutaan, niin tarviiko olla astronomiset selitykset sille miksi halutaan juuri Haikaranpesään? Vai riittääkö ihan yleisesti, että haluaa tuollaisen rauhallisen, mahdollisimman luonnollisen synnytyksen?
 
Vaavi2010. Soittelet sinne "pesälle" kakkosultran jälkeen. Ja perusteluna käypi hyvin nuo mainitsemasi asiat. Ehtona niillä on, ettei tupakoi ja painoindeksistä ennen raskautta oli kanssa puhetta.
Valmennuspaperita ja esitteitä alkaa sitten putkahtelemaan postissa hyvissä ajoin, kunhan ensin ilmottautuu!

Lykkyä tykö!
 
Kiitos paljon maarinen vastauksesta. Taidan heti ilmoittautua seuraavana päivänä:D Itselläni on ultra tiistaina ja ilmoittautumisaika on keskiviikkoisin. Siis sitten muutaman viikon päästä.

Vielä tuli sellainen kysymys mieleen, että onko Haikaranpesässä mahdollista saada tuota synnytysvalmennusta myös englannin kielellä? Itselläni ei ole väliä, mutta kun isä on englanninkielinen ja olisi kiva että hänkin ymmärtäisi mistä on kyse ilman että minä joudun kaiken kääntämään. Eli olisi kiva jos valmennus onnistuisi englannin kielellä. Tietääkö kukaan onko mahdollista? Täytyy varmaan muistaa itse sitten kysyä ilmoittautumisen yhteydessä.

Sitten vielä jäin ihmettelemään, kun tuolla nettisivuilla mainittiin, että valmennus annetaan kahdessa osassa, synnytysvalmennus ja sitten lapsivuodeajan valmennus. Lisäksi vapaaehtoisia luentoja esim seksuaalisuudesta yms. Mutta eikös tavallisesti synnyttäneille tarjota ensin perhevalmennus ja sitten synnytysvalmennus? Niin onko tuo Haikaranpesän lapsivuodeajan valmennus sitten vastaava kuin perhevalmennus? Itse kun olen ymmärtänyt, että jos osallistut Haikaranpesän valmennuksiin niin et ehkä pääsisi julkisen puolen/ neuvolan? järjestämiin valmennuksiin? Tulipas vähän sekavasti, mutta mietityttää lähinnä, että oppiiko tuolla sitten samoja asioita kuin "tavallisessa" valmennuksessa? Onko jollakin kokemusta?
 
siellä on kätilöiden mukaan langaton nettiyhteys, mutta me käytettiin omaa mokkulaa kun ei oikein saatu heidän yhteyttään toimimaan
 
Ei mullakaan toiminut WLAN siellä. Me ei edes saatu osallistua neuvolan omiin valmennuksiin, ei kyllä varmaan olis mentykään. Ite koin mammajoogan (Manipura) parhaana valmennuksena, siellä kun käytiin tuo synnytystapahtuma tosi perusteellisesti läpi.

Ja kokemuksesta komppaan täysin maarista, vaikkei Haikaranpesään päästykään kun jouduttiin loppujen lopuksi käynnistämään. Saatiin silti perhehuone. Ehdottomasti uudelleen sinne sitten kun on taas sen aika!
 
En tiedä mistä kummasta olen saanut päähäni, mutta joku mielikuva olisi että Kättärillä Haikaranpesässä synnyttäneet saisivat synnytyksen jälkeen lasilliset kuohuvaa. Olenko nyt aivan väärässä vai onko joku muukin kuullut vastaavasta? 
 
Vaavi2010 Me ei ainakaan saatu Haikaranpesässä kuohuvaa. Olis ollu kyllä kiva juttu. Olis ilmeisesti pitäny älytä ottaa oma pieni pullo mukaan. Ens kerralla tietää sitten. Tyttö syntyi alkuillasta, niin kätilöt tarkisti vaan, että oisko meille vielä päivällistä mahdollista saada, kun koko päivä oli mennyt synnytyssalissa. Ja mauton sairaalaruoka saatiin. 
 
Täältä täydet pisteet Haikaranpesään ja sinne ihanille kätilöille! Todella ihana paikka ja synnytys hoidettiin todella hienosti. Mullakin kesti pitkään synnytys ja varsinkin avautumisvaihe. Kätilöt (meillä ehti olemaan kaikenkaikkiaan 3 synnytystä hoitamassa) ovat tosi ammattitaitoisia ja keksivät vaikka mitä jippoja joilla edesauttaa synnytystä sekä auttaa minua jaksamaan ja pärjäämään. Ja se kokemus perhehuoneesta oli aivan todella ihana! Ei sen parempaa alkua pienen miehen elämälle voisi olla. Ehdottomasti suosittelen kaikille. [:)]

Niin ja meille oli ainakin varattu se päivällinen jääkaappiin odottamaan synnytyksen loppumista.
 
KUOHUVAT JA MUUT KUPLIVAT pitää ihan itse viedä, kun ei niillä siellä ole anniskelu-oikeuksia!!!

Meillä oli ihan semmonen 0% kuohis ja ihanasti mies poksautti sen korkkikorkin, heti omaan rauhaan ja omaan huoneeseen päästyä!!!!

Ja ruokiin ukko taikoi jostain suolaa ja pipuria. Olisko sillä ollu omat mausteet mukana?
 
Nostetaampas taas tää aihetta. :)

Onko muita suunnistamassa kättäriä kohden?

Itse ilmoittauduttiin Haikaranpesään rakenneultran jälkeen. Molemmat ultrat käytiin kättärillä ja positiivisen kuvan sain niiltä käynneiltä. Meillä esikoinen tulossa ja siksikin Haikaranpesä ja synnytysvalmennukset kiinnostavat, kun ei mistään mitään vielä tiedä :)

 
Takaisin
Top