Käsitöitä

KaiKo

Näppärä viestien naputtelija
Onko kukaan muu innostunut tekemään jo jotain pientä tulevalle pikkuiselle. Itse aloittelin just villatakkia ja tarkoitus on tehdä myös hattu. Nää sitten päälle, kun kotiudutaan sairaalasta. Esikoiselle tein kanssa.

Aloitin jo nyt, kun mulla oli esikoisen kanssa sen verta turvotusta&puutumista käsissä, että äitiyslomalla en enää pystynyt käsitöitä tekemään. Haluun siis saada tuon varmasti valmiiksi ennen pikkuisen syntymää.
 
Mä tein esikoiselle villatakin ja housut.. tälle menee kyllä ne samat ku on neutraalin värinen ja hyvässä kunnossa.. Mulla olis viellä seinät maalamatta vauvanhuoneesta ja ajattelin käsin maalata jotain eläimiä seinille ja tähtiä... Kunhan vaan sinne kerkiäisin ku ite joudun tekemään kaiken kun mies on viikot ajossa ja tulee viikonloppuna rätti väsyneenä kotia.. Nyttenkin tuli 2 uutta vitriiniä olohuoneeseen ja tv taso ku katsoin et nuo toiset oon ostanu kun olin 17 ja nyt oon 27 et vois päivittää.. muistan vaan et nuo vanhat oli aika turvattomat pienen lapsen kans esikoinen meinaan kaato koko hyllystön... Eli niitä uusia vitriinejä sitten kasannu ja nostanu paikoilleen + tv tason kasasin.. Oli vaan aika painava nostaa 42 tuumaista telkkaria paikoilleen mutta nyt se sitten on tehty ja saan sitten järjestettyä olkkari kuntoon ..Eli pikku hiljaa pääsen siirtyyn tonne tenavan huoneeseen.. Lauantaina ikeaan ostaa hirveesti kaikkee kamaa et saan sisustaa vauvan huone :)
 
Mä oon tehny jo pienet villasukat, tosin niitä ei varmaan kesällä tarvii, mutta syksyllä ainakin sitten.. Nyt tuli vauvalle neulomiseen tauko, kun teen siskon tilaamaa pipoa. Mutta seuraavaksi ajattelin tehdä villatakin.
 
Oon ommellu pinnasänkyyn muutaman lakanan, sellasta pientä askartelua vain :)
 
Mieli tekisi neuloa ja virkata jotain kesäisiä juttuja, mutta vielä ei meidän kaupoissa ole oikein kun talvisia villalankoja.
Odottelen siis kevyempiä puuvillalankoja saapuvaksi tai sitten vois tietysti tilata netistä, sormet syyhyää kyllä päästä jo tekemään :)
Jostain syystä en osaa vielä ensi syksyä ja talvea ajatella siinä mielessä yhtään.
 
Nyt on villatakki, lakki ja sukat valmiit. Tässä kuva:

DSCN1867

Ajattelin tuon laittaa sitten kotiutumisvaatteeksi. Eiköhän toukokuussa hyvin vielä voi olla villatakki päällä... toivottavasti.
 
Kaiko: Aivan ihana nuttu ja koko setti! Vau! Oliko näihin sinulla ohje jostain lehdestä? Saisiko vinkin, voisin mummulle toimittaa :) 

Molemmat mummut on kovia neulomaan joten sieltä on tulossa ainakin jo kesäistä neulesettiä ja vaunupeittoa. Itse keskityn ompeluksiin ja pikkuvirkkauksiin. Isoäidin neliöitä olen virkkaillut peittoa varten, mutta palaset pitäisi vielä saada yhdistettyä - se onkin minulla aina se vaihe mihin nuo neulonta ja virkkausprojektit tökkää ;-)

Kankaita olen ostellut jonkin verran ja niistä pitäisi alkaa ommella vaatteita sekä muita tekstiilejä. Äippälomaa odotellessa...
 
KaarinanUnelma: Ohjeet kaikkiin tais olla Suuressa Käsityölehdessä. Muutaman vuoden vanhoja numeroita (kun mulle tuli ko. lehti joskus). Ja kaikki eri lehdestä... yritän joku päivä muistaa katsoa nuo lehtien numerot, nyt en voi, kun tyttö nukkuu siinä huoneessa, missä lehdet ovat. Kantsii muuten käydä kirjastossa selailemassa lehtiä: Suuri Käsityölehti, Kauneimmat käsityöt ainakin.
 
Tuo villatakki oli Suuri Käsityölehti 11-12(marras-joulukuu) 2008 ohje 14. Tosin unohdin tehdä napinreiän ja siksi narukiinnitys =)
Lakki oli 01(tammikuu) 2009, tosin tein tuon resorin jota ei alkuperäisessä ohjeess ollut.
Sukkien ohjetta en enää löytänyt..
 
Mä olen ommellut muutaman unipussin, ja reunukset äitiyspakkauksen laatikkoon. Vielä olis suunnitelmissa tehdä pinnasänkyyn reunapehmusteet ja uudinverho. Vaahtomuovi ja kankaat ovat jo odottamassa. :)
Lisäksi olen kutonut muutamat hahtuvapöksyt. Ensimmäiset meni vähän harjotteluks, mutta niitä voi myöhemmin käyttää vaikka nuken housuina :D
 
Minä en niin käsityöihmisenä innostuin kokeilemaan isoäidin neliöiden virkkaamista ja se osottautui oikeen mukavaksi hommaksi. Valmiit palat kiikutin anoppilaan jossa ne yhdistyi kauniiksi vaunupeitoksi ;)
 
Täälläki on innostuttu virkkaamaan isoäidin neliöitä.. löysin isot kasat paksua lankaa, mitkä oma äitini on joskus meille kiikuttanut, niin käytän ne ja noista tulee talviviltti/peitto vaunuihin :)
aikasemmin talvella neuloin pikkusia villasukkia, mut niitä en jaksa enää neuloa, molemmat tulevat mummot on kovia neulomaan ni hyö tekee kuitenkin vauvalle villasukat, pipoa ym.

nyt kun ä-lomalla olen niin ajattelin käydä lähipäivinä kangaskaupassa kattelemassa lakanakankaita, jos tekis parit pussilakanat pinnasängyn peittoon. en kauheesti välitä siitä kuosista mikä tuli ä-pakkauksen yhteydessä ja muutenki pitäähän muutamat pussilakanat olla. kattelin huvikseni esim net.anttilasta niin pinnasängyn pussilakanat maksaa melkein 50e!!! Hui!
ja sit myös jotain kivaa kuosia, jolla päällystän pinnasängyn suojan :)
 
sisko...: Kannattaa hakea hakusanalla 'vauvan pussilakana', sillä löytyy NetAnttilastakin hintaan 8,99 e pussilakanasetti. Kai tuo 45 e:n Nattoun pussilakana on sitten joku hieno merkki tms.
 
ai katopas sieltä löytyy halvempiakin pussilakanoita.. no jos sitä silti tekis yhet vaikka itekin aikansa kuluksi :) mun täytyy kattella vähä tarkempaa niitten kankaitten perään kun meillä on kaks kissaa, ettei kaikki karvat tartu niihin lakanoihin vaikka ei päästetäkkään kissoja pinnasänkyyn. niitä karvoja vaan tuppaa leijailemaan joka paikassa kaksiossa kun asuu. kerran erehyin ostaa ikeasta lakanat, ni ei tarvinnu montaa päivää käyttää kun olivat ihan täynnä kissan karvoja.. eli sieltä en viitti vauvansänkyyn lakanoita ostaa, vaikka halvalla näyttäs saavan.
 
Minä kun en tiedä näistä asioista yhtään mitään, niin neuvokaas tyhmempää! Sain halvalla hienoja marimekon kankaita, jotka on vissiin alunperin verhoiksi tarkoitettuja. Ajattelin niistä hurauttaa lakanat. Onko ihan pöljä idea? Voiko verhokangasta käyttää lakanakankaana?
 
Kyl verhokankaita voi käyttää lakanana ku ne joka pesussa pehmenee...Itekki tehnyt parit vauvan lakanat vanhoista verhoista :)
 
Takaisin
Top