kädet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mirde

Puuhakas puhuja
Mä laitoin tästä oman jutun, koska oon ihan "peepaniikissa" ja haluan kuulla, onko kenelläkään muulla "edes lähelle tätä". Elikä tod. paha turvotus käsissä, sormissa ja jopa ranteissa?!

Heti aamulla kun herään, mun sormien kaikki nivelet on ihan julmetun kipeät Niiden taittaminen sattuu. Sormet on silminnäden turvonneet ja kipetä. Nyt mun rystyset on "kadonneet" ja näyttävät samalta, kuin vauvoilla: nissä on kuopat.. ranteet, etenkin oikea, on kipeä liikuteltaessa: niveltä särkee.

Lisäksi mä yhdistäisin tuon mun päkiäkivun tähän samaan... Oon tosi huolissani; mä jo itkeä tihuutin reumaa, mutta mieheni lohdutti sen olevan "vain" turvotusta.

Mitä ihmettä mä teen? Elän päivän ananaksella? [:(] Meen reumakokeisiin?

Mene neuvolaan tarkastamaan paineet ja pissa. Hirmu kova turvotushan voi kertoa raskausmyrkytyksestä. varsinkin jos on lisääntynyt nyt yht äkkiä nopeasti.

Odotahan nyt kuitenki Mirde et se vauveli on maailmassa ja jos sit ei ala turvotus laskemaan käsistä niin sitte kannattaa harkita ja miettiä et mikä vois olla, eikä sittenkään kannata miettiä yksin asiaa vaan suoraan lekuriin..
Ja voithan tietty mainita neuvolassa tästä turvotuksesta et mistä johtuu.

Ne katottiin eilen: normit. Ne katottiin viime pe: normit.. ja viime to: normit.. ei kertaakaan mitään muutoksia niissä. Mä oon IHAN rikkipaskana, mutta just googlasin ja löysin tällasen:

http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=39779

Laskeeko se turvotus päivän mittaan ollenkaan vai onko ne kädet aina yhtä turvoksissa ja kipeet?

Ei laske päivän aikana: pysyy koko päivän samanlaisena.

Mun paineet ja pissa on viikon aikana katottu kolmesti: ne on koko ajan täysin ookoot; ei niin mitään. Turvotusta on lähinnä vain käsisä ja jaloissa: ei mee kengät jalkaan ja kipeät päkiät. Mut pahinta on tuo käsien; sormien ja ranteiden kipu.. [X(] Mä en kehtaa enää soittaa neuvolaan: ramppaan siellä tämän tästä jonkun syyn varjolla.. tuntuu tänään siltä, että ryven itsesäälissä, ikten ja oon surkeana.. [:(] ahistuttaa, mutta onneksi ootte olemassa: KIITOS!!

No sulla on laskettuun niin vähän aikaa että jos suinkin jaksat oottaa ja hermot kestää niin oota et synnytys on ohi ja vauva sylissä ja sit jos ei turvotus laske nii heti lääkäriin.
Voin kuvitella kivun ja säryn ja kaikki muut vaivat siihen päälle et ne ei oo mukavia ja sitä pelko perseessä et mikä se voi olla mut sinuna odottaisin. [:)] (helppo minun sanoa kun en edes oikeaa tilannetta tiedä)

Voi Miu kun oot ihana!! [:)] Ja Eemi ja esikoinenkin jaksaa mun ahistusta auttaa: kiitos!! *halii*

Ei ole pää kipeä, ei huimaa. Ei ole muuten huono olo. Vaan turvottaa. Ens ke on neuvola; eilen oli se polikeikka ja nää oli jo eilen tällaset, joskin vasta illalla tuli tuo rystysjuttu.. Grillattiin eilen "aika" mausteista ruokaa: paljon valkosipulia jne. Joten voi -ja varmaan pahentaakin- tilannetta.

Juon siis paljon vettä, syön ananasta... Ja koetan olla ahistumatta hengiltä. Taidan mennä shoppaamaan jotain pientä ja kivaa, josko se piristäis.. [8D] Huomenna olis häät, mihin olisi päästävä..

Voi Mirde, ma itkin myos reumaa, en muista milloin, mutta taalla tytot toppuutteli, ettei se todennakoisesti mitaan reumaa ole, turvotuksesta ym johtuvaa nivelkipua, mika on ihan normaalia. Pakiakipua oli myos. Ei jaksa ettia niita omia viesteja, etta millon ma tasta valitin, mutta olin myos ihan paniikissa, etta nyt mulla on reuma!
Mulla myos joka aamu tosi kipeet sormet, ei tottele juuri ollenkaan ja aamun ensiaskeleet on aika jaykat [:D] Ranteista vain vasen 24/7 kipea.

Googlettaminen on kylla paha, sielta loytaa itselleen taudin jos toisenkin. [X(]

Ihan normisetti! Mäkin olen aamuisin turvoksissa ja nivelet kipeinä käsistä ja jaloista. Tosin, olenkin herkempää tekoa kun muut, kai, koska hillittömiä nakkisormia ja -varpaita ei ole. (siis jos vertaan itteäni muihin tässä tilassa oleviin rv 38) Sairaalassa tutustumiskäynnillä katselin kauhuissani niitä naisia(suurta osaa), jotka pullistui kuin ilmapallot. Joillakin jopa huulet, sieraimet ja kaula ihan turvoksissa. Sandaalit kireinä ja hiki otstalla ne siellä mennä vaappuivat..... Itellä ei tota painoa ollu alunperinkään eikä sitä ole tullut nytkään. Kiitos siitä!!

Mutta hei, neukkuun vaan yhteyttä ja nestettä niin pirusti, että vessaan on juostava 3 kertaa tunnissa. Helpoin tapa seurata juomisii, on pitää ainakin 3 puolen litran vesipulloo jääkaapissa täytettynä ja yks kokoajan käden ulottuvilla. Skippaa kaikki hiilihapolliset juomat ja yltiösuolaiset ruuat. Nii, ja kohtahan tää hellekin helpottaa, jos se teitä muita odottavia tuntuu piinaavan. :)

Mirde, mulla oli samat oireet edellisessa raskaudessa. Olin lähes vartma että minulla on reuma. Ei ollut, viikon kuluttua synnytyksestä hävisivät kaikki oireet. Mutta ymmärrän paniikkiasi, itse en saanut sormia koukkuun aamusta ollenkaan, vaan jouduin pikku hiljaa jumppaamaan sormia joka aamu että taipuisivat. Mulla oli ihme kutinoitakin muistaakseni silloin. Nyt ei ole onneksi mitään, onneksi joka raskaus on erilainen :)

^ Ai niin, mulla on muuten tuota kutinaakin sormissa, se on ihan uus juttu nyt! Ei jaksa enaa oikein panikoida mistaan, mita alussa panikoi :) Kaikenlaista vaivaa sita tahan tilanteeseen mahtuu!

Kiitos ihanaiset naiset!! Tää palsta on kyllä oikea pelastus [;)]. Mua lohduttaa tod.paljon kuulla, että muilla menee "yhtä huonosti ellei huonommin".. [:D] Oikeesti.

Mä en oo tajunnut, että hiilihapollinen juoma voi turvottaa?! Mä oon kitannut vichyä litratolkulla.. päivässä helposti se puolitoistalitraa... [X(] Nyt pitää vaihtaa vesi-mehulinjalle siis.

Mä oon juonu hiilihapollista juomaa, mutta oon ostanu sellasta missä ei oo suolaa.
Eikös Vichy vedessä kuiteski oo suolaakin?

Mä en tiiä.. pitääpä tsekata. Oon vaan koko ajan ajatellut, että siinä on suoloja (just..[:D]), mineraaleja jne, ettei ihan pelkkää vettä näillä helteillä..

vichy on kans turvottavien juomien listalla kun siinä tosiaan piilee noita suoloja..miekin kittasin sitä pullo tolkulla kunnes hoksasin että pirskatti sehän tätä mamia turvottaa[8D]

Mä juon joitakin kertoja viikossa, sillon kun juon, ei nyt varmaan pulollista mee edes.
Bon aquan vadelma vishyä.
Ja joo, turvottaa kyllä ne mutta onpi paljon parempi kuin limut.Oon juonu sitä jo vuosia.
Ja mikä kupliva nyt ois elimistölle saatikka hampaille jees?No ei vissiin mikään.
Huoh [:D]

Mulla turpoo eniten vasen jalka (iltaa kohti) ja oikea käsi (aamulla). Laitoinkin johonkin, että aamulla en joskus meinannut pystyä puhelimeen vastaaamaan oikealla kädellä kun se oli niin turvoksissa ja puutunut. Puhelimessa puhuessa puutuu myös käsi nopeasti. Tietty vaikea sanoa kuinka "pahaa" turvotus itellä on mutta oireita löytyy kuitenkin täältäkin [8|] Kipua tosin ei. Paitsi jaloissa iltaisin.

Neuvolassa sanottiin tänään et kannattaa syödä persiljaa, mansikoita ja ananasta sekä juoda paljo vettä ja teetä nii se helpottaa turvotukseen.

Takaisin