Kääk osa II. Väärä imuote.

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Onko muita jotka taistelee imuotteen kanssa? Nännit on kipeät, ei rikki mutta tuntuu ikävälle imetys, ja se ahistaa kun tuo toukka tykkäisi niin kovin vedellä maitoa harva se tunti. Maitoa tulee ja poika sitä myös saa (tässä alle viikkoon on pojan paino noussut kotivaa'an mukaan n. 600-700g. :O Vertailupainona on viimeinen nakupunnitus viime lauantailta sairaalasta ja kotona eilen vai edellispäivänä oli päällä pikkunen body ja vaippa. Kai se siitä tasoittuu kyllä... Mut ei taida ainakaan nälkää nähdä.), ote näyttää ulospäin oikealta mutta aika vähän on tissiä suussa minusta kumminkin, kun toisen suu on niin pieni, että tuntuu etten saa sitä sinne enempää eikä hän kykene ottamaan. Imurytmi on minusta toivotun mukainen, on nopeaa ja hidasta ja taukoa, ei kuulu ääntä muutakun nielemisestä, jne. Eli muuten tuntuu olevan kunnossa PAITSI mun kivun osalta. Oletan että imetyksen kumminkin pitäisi tuntua kivalta tai ei ainakaan epämiellyttävältä pitkän päälle?

Ärsyttää kun tuntuu, että ainoat ahistavat asiat liittyvät omiin kipuihin (alaosasto ja nännikipu) ja ne vie voimia kaikesta muusta nauttimiselta. Mut oliko se Sintura kun sanoi, että alku oli myös tällasta... Oon yrittänyt tota otetta muutella ja harjoitella mut etenkin yöllä tuntuu että ihan sama missä otteessa imee kunhan pääsee äkkiä takas nukkumaan. :) Annoin tutin myös edellisyönä kun toi olis imenyt tissiä varmaan maailman tappiin - tuntuu olevan imutarve kova enkä usko että nälkään liittyy koko ajan (viittaan painon nousuun).

Neuvoi kokeneemmilta? Imetystukilistan sivuilta oon käynyt lukemassa ja niitä neuvoja kokeillut, hiukan apua muttei lopullista...

Sofi + poitsu 1vk 2pv
 

Tuolta helmikuisista huutelen kun osui silmään tuo kirjoituksesi.

Ensiksi onnea kovasti pienestä pojasta!

Sitten omasta kokemuksesta voin kertoa että molempien lasten kohdalla imetys on ollut aika tuskallista ensimmäisen kuukauden. Nyt viimeksi nännit olivat myös ihan haavaumilla, mutta kun vaan jaksoi rasvailla (esim. lansinoh) ja antaa ilmakylpyjä, niin kummasti se imetys alkoi sujumaan, eikä enää sattunut.

Imuotteesta... poikasi on vielä kovin pieni ja imuote kehittyy koko ajan. Itsellä esikoinen osasi alusta asti oikean tekniikan, mutta kuopuksella on välillä vieläkin vaikeuksia oikean imuotteen kanssa. Samoin on myös todella tarkka syöttöasennon suhteen. Hän myös lakkoili rinnalla 1kk:n - 2kk:n iässä, jolloin meinasin jo luovuttaa ja alkaa antaa pullosta, mutta yhtäkkiä imetys alkoikin taas sujumaan.

Siis voimia ja kärsivällisyyttä imetysharjoituksiin, toivotaan että se alkaa sujumaan ja pääset siitä jopa nauttimaan!

 
Mulla oli ensimmäiset pari viikkoa tosi kipeät nännit kans ja oli oikein kosketusarat. Melkein itku tuli ku imetti vauvaa, mutta ostin sitte rintakumit ja niillä imetin sen aikaa että sain tissit kuntoon.. Sillo tuntui kans että olisko mulla väärä imuote kans mutta kaikki korjautu noilla kumeilla.. En tiedä oppiko vauva niillä sen oikean imutavan. Sairaalassa en siis saanu juurikaan neuvoa imetykseen. Kerran kätilö salissa laittoi tytön rinnalle. Se oli siinä.. Enkä kyllä jaksanu edes neuvoja pyydellä ku sielä oli muitaki ja huonekaverilla tuntui olevan kaikkia murheita. Onneksi kaikki kuitenki korjautui.. Navat vastakkain asennos meillä saadaa paras imuote kyllä. 

En tiedä miten se käytännös onnistuu mutta, laittaa oma sormi vauvan suuhun että alkaa imeminen ja jotenki vaihtaa sormi nänniin yhtäkkiä... Ja nänniä ei saisi viedä vauvan suuhun vaan sen pitäis olla nenän korkeudella että vauva nostaa itse päänsä niin että saa nännin suuhunsa. Tuotaki mä koitin muttei se oikee onnistunu, neiti syö millo missäki ihmeasennois :) 
 
Meillä imetys sattui ensimmäiset 3vko. Nännin päät oli rikki, niihin autto lansinol ja lämpimällä vedellä pesu. Kun neiti oli 2vko ikänen aloimma harjotteleen imuotetta. Vauvan kans peitonalla ihokontaktissa ensin harjoteltiin hamuamista, sitten kärsivällisesti rintapois suusta jos väärin imi ja kokeilin et lähteekö se pois suusta, ku jos oikea imuote niin ei pitäisi vetämällä irrota ja jos mulla kipua imemisestä niin tissi pois suusta. Kyllä siinö itki äiti ja vauva monesti. Äiti tarvi myös tukea että jaksoin kärsivällisesti opetella. Epätoivo oli monta kertaa lähellä. Mulla kans autto paljon imuotteeseen imetys asento, navat vastakkain ja vauvan vartalo tiukasti kiinni omaan vartaloon ja toisella kädellä pidin vauvan siinä ja toisella kädellä tuin hartioista. Jouduin myös tarkkaan miettimään missä asennossa vauvalla on pää imiessä, kohtisuoraan vartaloon nähden ei yhtään kääntyneenä ja leuka ylhäällä. Join ite vettä pää eriasennoissa että hoksin miten se on vauvalla helpoin niellä.  monta kertaa tunsi ittensä huonoksi äidiksi ku ei osaa omaa lastaan ruokkia. Mut nyt neiti 8vko ikänen ja imetys onnistuu loistavasti. Aikaa se vie imuotteen harjottelu tuntu että yhtä tissillä oloa koko ajan. Onneksi palvelu pelasi sohvan nurkkaan hyvin, sai juomaa ja ruokaa sinne tarjoiltuna. Ja monta kertaa piti käydä pihalla rauhoittumassa, koska jos ite hermostuin niin vauvakin hermostu. Jätin siis huutavan lapsen isälle 5min ja kävin rauhoituun ihan vaan vauvan takia.

Onpa sekava teksi mut näin meillä.
 
Kai tämä tästä pikkuhiljaa... nyt kun pystyy istumaan voi vähän vaihella asentoja paremmin ja luotan että helpottuu myös kun pojan suu kasvaa. Yritän pitää kii siitä, että jos sattuu tai tuntuu epämiellyttävältä otan irti ja  uudestaan. yöllä vaan ei välillä jaksa ja antaa mennä vaik vähän kiristäiskin... se pitäis korjata. kun jaksais. kiitos tsempeistä. :)
 
Moi Sofi!
Mulla oli kans alussa ongelmaa imuotteen kanssa ja toinen rinnanpää hajos.
Ite oon tehny niin että jos imettäminen sattuu, koitan korjata asentoa samalla kun poika imee. Katson siis että pojan alahuuli on rullalla, jos ei ole, otan varovasti leuasta kiinni ja pyyhkäisen sormella huulen rullalle, se monesti auttaa jo kun silloin nänniä menee samalla suuhun enemmän eikä paine kohdistu niin pienelle alueelle. Luin myös tuolta maitolaiturista (http://maitolaituri.imetys.fi/) vinkkejä, se ainakin mua auttoi.
Tsemppiä kovasti, kyllä se siitä lähtee suttaantumaan ja jos tuntuu että rinnanpäät menee rikki niin kokeile nännikumin kanssa imetystä? Meillä se ei asentoon auttanut mutta ei tarvinnut ainakaan itkeä imetyksen aikana ja pääs vähän parantumaan rinnanpäät.
 
Takaisin
Top