Kaikki pelin keskustelu (paitsi pahisten keskinäinen keskustelu) tapahtuu tässä ketjussa. Muut kuin pelaajat ja pelinjohtaja (siis minä) eivät saa puhua tässä ketjussa. Tässä alla vielä ohjeet ja säännöt, niin löytyvät helposti jos tarvitsee kerrata. :)
Miten peli toimii?
Tässä pelissä on kaksi joukkuetta "hyvikset" ja "pahikset" tai "kyläläiset" ja "ihmissudet". Peliä pelataan kierroksissa joissa on aina "päivä" ja "yö". Päivällä pelaajat keskustelevat keskenään, yrittävät löytää joukostaan ne pahikset ja äänestävät pois pelistä sen jonka uskovat olevan pahis. Pahikset keskustelevat muiden mukana ja yrittävät vaikuttaa hyviksiltä. Pahisten tavoitteena on siis pysyä pelissä ja saada hyvikset putoamaan yksi kerrallaan. Yöllä ketjussa ollaan hiljaa ja pahikset antavat pelinjohtajalle (eli tässä tapauksessa minulle) yhdessä päättämänsä nimen. Pahikset siis pudottavat peliyön aikana yhden pelaajan. Peli päättyy, kun kaikki pahikset on tiputettu pelistä, jolloin hyvikset on voittaneet tai kun pahiksia on yhtä monta tai enemmän kuin hyviksiä, jolloin pahikset on voittaneet. Roolit (hyvis ja pahis) arvotaan osallistujille. Pelin ulkopuoliset eivät saa puhua peliketjussa eivätkä muuallakaan pelistä, jätetään juonittelu pelaajille. :)
Eli siis miten käytännössä niitä pahiksia etsitään?
Pelaajat keskustelevat peliketjussa. Keskustelua voi olla ihan mistä hyvänsä, mitä enemmän keskustelua sitä helpompi on löytää pahikset, joiden tavoite on eri kuin hyviksillä. Myös pahikset osallistuvat keskusteluun ja yrittävät vaikuttaa hyviksiltä. Pelipäivän aikana pelaajat (myös pahikset) äänestävät sitä jonka arvelevat olevan pahis (äänestämisestä lisää alempana). Pahikset eivät tietenkään yritä pudottaa itseään vaan yrittävät saada tiputettua hyviksiä vaikuttaen tässäkin viattomilta. Pahikset tietävät toisensa ja saavat keskustella keskenään mieluiten yksityisviesteillä, muuten kaikki keskustelu tapahtuu peliketjussa pelipäivän aikana. Muut pelaajat eivät siis tiedä kenenkään rooleja eivätkä saa keskustella pelistä muualla kuin peliketjussa.
Päivän ja yön kesto
Pelin päivä kestää 3 vuorokautta. Päivä päättyy aina klo 20 ja alkaa klo n. 20.30. Peliyö kestää yhden vuorokauden. Samoin kuin päivä se päättyy klo 20 ja alkaa klo n. 20.30. Välissä on "iltahämärä" ja "aamuhämärä" jolloin ei ole toimintaa pelissä vaan pelinjohtaja laskee äänet, katsoo mitä yöllä on tehty ja kirjoittaa viestin jossa kertoo pelaajille lopputuloksen. Pudonneen pelaajan rooli paljastetaan aina tässä vaiheessa.
Miten äänestetään?
Äänestys tapahtuu kirjoittamalla ++nimimerkki. Ääntä voi myös vaihtaa. Tällöin pitää ensin poistaa vanha ääni kirjoittamalla --nimimerkki. Äänet tulee lihavoida. (Lihavointi onnistuu siten että maalaat lihavoitavan tekstin ja klikkaat viestikentän yläpuolelta nappia jossa on B.) Muulla tavalla annettuja ääniä ei lasketa. Pelaajien tulee äänestää vähintään joka toinen pelipäivä. Jos jättää äänestämättä kahtena peräkkäisenä pelipäivänä pudotetaan pelistä pois äänestetyn mukana. Jos jonain pelipäivänä ei tule pelipäivän loppumiseen mennessä yhtään ääntä pelistä putoaja arvotaan. Kaikki siis äänestävät. Hyvikset yrittäen tiputtaa pahiksia, pahikset yrittäen näyttää hyviksiltä. Jos äänestyksessä tulee tasapeli, putoaja arvotaan eniten ääniä saaneista.
Miten pääsen pelaamaan?
Tällaiseen peliin voi osallistua tietty määrä pelaajia kerrallaan ja tähän pitää ilmoittautua. Eli pääset peliin mukaan ilmoittautumalla tässä ketjussa. Huom! Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua. Jos et ole rekisteröitynyt ja haluat mukaan voit rekisteröityä täällä. Tähän peliin mahtuu 10 pelaajaa. Peli aloitetaan pian, kun 10 ensimmäistä on ilmoittautunut. Ilmoittautumalla peliin sitoutuu osallistumaan kunnes putoaa pelistä tai peli loppuu. (Sanktioita ei tule muuta kuin tulee putoamaan pelistä, kun ei ole äänestänyt kahtena peräkkäisenä pelipäivänä. Ja onhan se muita pelaajia kohtaan tylsästi tehty.) Peli voi kestää useamman viikon, joten ilmoittautuessa pitää varautua tähän.
Pelin teema
Näissä peleissä voi olla teema, mikä voi olla mitä hyvänsä. Tässä pelissä on teemana känkkäränkkä päiväkodissa.
Känkkäränkkä apulaisensa tuhman lapsen kanssa yrittävät saada muutkin päiväkodin lapset tekemään tuhmuuksia. Lapset haluavat pohjimmiltaan olla kilttejä ja yrittävätkin löytää Känkkäränkän ja tuhman lapsen joukostaan ajaakseen heidät pois yhteisestä leikistä. Joka päivä he näyttävät päiväkodin aikuisille joukostaan yhden, jonka uskovat tekevän tuhmuuksia ja aikuinen kieltää tätä lasta leikkimästä muiden lasten kanssa ja hän putoaa pelistä. (Kukaan ei ole sanonut että tarinan pitäisi olla realistinen.) Yön aikana Känkkäränkkä ja tuhma lapsi lavastavat yhden kiltin lapsen näyttämään tuhmalta, jolloin tätä kilttiä lasta kielletään leikkimästä muiden kanssa ja hän putoaa pelistä. Känkkäränkän ja tuhman lapsen lisäksi yöllä on liikkeellä yöheräilevä lapsi. Hän herää yöllä ja kun kerran on hereillä hän käy katsomassa yhtä nukkuvista lapsista. Jos Känkkäränkkä ja tuhma lapsi valitsevat saman lapsen heidän ilkityö epäonnistuu eikä sinä yönä putoa ketään pelistä.
Pelin johto:
Pelinjohtaja: Vargynja
Apulaispelinjohtaja: Bella Swan
(Apulaispelinjohtajan tehtävä on laskea ajoittain äänet ja ilmoittaa sen hetken äänestystulos peliketjussa. Apulaispelinjohtaja voi myös pelata.)
Pelin roolit:
2 pahista (känkkäränkkä ja tuhma lapsi)
7 tavallista hyvistä (kilttejä lapsia)
Kysyttävää? Kysy ihmeessä! :)
Osallistujat:
Mangusti_ (palasi varapelaajana)
Suski75
Bella Swan
kirahvi36 (palasi varapelaajana)
Iiti86
Tupuli
Kuunvalo
Leppäkerttu86
Talvitintti
Aamu oli vasta valkenemassa, kun päiväkodin lapset tulivat päiväkotiin valmiina aloittamaan uudet leikit. Mutta mitä ihmettä? Kaikki lelut oli hujan hajan, palapelien palat sekotettu keskenään, kuvat revitty alas seiniltä, joitain tavaroita rikottukin. Kun lapset tutkivat hävitystä päiväkodin aikuisten kanssa he huomasivat myös että lasten askartelemat kukat oli rikottu. Kaikki paitsi kaksi rumasti irvistelevää kukkaa, joissa ei ollut nimeä.
"Täällä on ollut liikkeellä känkkäränkkä." Yksi päiväkodin hoitajista sanoo järkyttyneenä. "Kukista päätellen hänellä on myös apulainen. Nuo irvistelevät kukat on varmasti känkkäränkän ja häntä auttavan tuhman lapsen kukat."
"Meidän pitää etsiä ne ilkimykset!" Yksi lapsista sanoo päättäväisesti.
Muut lapset ovat samaa mieltä. Mutta miten he tunnistaisivat känkkäränkän ja tuhman lapsen joukostaan? Kaikki kastovat toisiaan epäluuloisesti.
Peli alkaa nyt ja ensimmäinen päivä päättyy maanantaina 26.8. klo 20.00. Jos tulee peliteknisiä kysymyksiä ne kannattaa laittaa minulle yksityisviestillä.
Onnea kaikille peliin, pitäkää hauskaa! :)
Miten peli toimii?
Tässä pelissä on kaksi joukkuetta "hyvikset" ja "pahikset" tai "kyläläiset" ja "ihmissudet". Peliä pelataan kierroksissa joissa on aina "päivä" ja "yö". Päivällä pelaajat keskustelevat keskenään, yrittävät löytää joukostaan ne pahikset ja äänestävät pois pelistä sen jonka uskovat olevan pahis. Pahikset keskustelevat muiden mukana ja yrittävät vaikuttaa hyviksiltä. Pahisten tavoitteena on siis pysyä pelissä ja saada hyvikset putoamaan yksi kerrallaan. Yöllä ketjussa ollaan hiljaa ja pahikset antavat pelinjohtajalle (eli tässä tapauksessa minulle) yhdessä päättämänsä nimen. Pahikset siis pudottavat peliyön aikana yhden pelaajan. Peli päättyy, kun kaikki pahikset on tiputettu pelistä, jolloin hyvikset on voittaneet tai kun pahiksia on yhtä monta tai enemmän kuin hyviksiä, jolloin pahikset on voittaneet. Roolit (hyvis ja pahis) arvotaan osallistujille. Pelin ulkopuoliset eivät saa puhua peliketjussa eivätkä muuallakaan pelistä, jätetään juonittelu pelaajille. :)
Eli siis miten käytännössä niitä pahiksia etsitään?
Pelaajat keskustelevat peliketjussa. Keskustelua voi olla ihan mistä hyvänsä, mitä enemmän keskustelua sitä helpompi on löytää pahikset, joiden tavoite on eri kuin hyviksillä. Myös pahikset osallistuvat keskusteluun ja yrittävät vaikuttaa hyviksiltä. Pelipäivän aikana pelaajat (myös pahikset) äänestävät sitä jonka arvelevat olevan pahis (äänestämisestä lisää alempana). Pahikset eivät tietenkään yritä pudottaa itseään vaan yrittävät saada tiputettua hyviksiä vaikuttaen tässäkin viattomilta. Pahikset tietävät toisensa ja saavat keskustella keskenään mieluiten yksityisviesteillä, muuten kaikki keskustelu tapahtuu peliketjussa pelipäivän aikana. Muut pelaajat eivät siis tiedä kenenkään rooleja eivätkä saa keskustella pelistä muualla kuin peliketjussa.
Päivän ja yön kesto
Pelin päivä kestää 3 vuorokautta. Päivä päättyy aina klo 20 ja alkaa klo n. 20.30. Peliyö kestää yhden vuorokauden. Samoin kuin päivä se päättyy klo 20 ja alkaa klo n. 20.30. Välissä on "iltahämärä" ja "aamuhämärä" jolloin ei ole toimintaa pelissä vaan pelinjohtaja laskee äänet, katsoo mitä yöllä on tehty ja kirjoittaa viestin jossa kertoo pelaajille lopputuloksen. Pudonneen pelaajan rooli paljastetaan aina tässä vaiheessa.
Miten äänestetään?
Äänestys tapahtuu kirjoittamalla ++nimimerkki. Ääntä voi myös vaihtaa. Tällöin pitää ensin poistaa vanha ääni kirjoittamalla --nimimerkki. Äänet tulee lihavoida. (Lihavointi onnistuu siten että maalaat lihavoitavan tekstin ja klikkaat viestikentän yläpuolelta nappia jossa on B.) Muulla tavalla annettuja ääniä ei lasketa. Pelaajien tulee äänestää vähintään joka toinen pelipäivä. Jos jättää äänestämättä kahtena peräkkäisenä pelipäivänä pudotetaan pelistä pois äänestetyn mukana. Jos jonain pelipäivänä ei tule pelipäivän loppumiseen mennessä yhtään ääntä pelistä putoaja arvotaan. Kaikki siis äänestävät. Hyvikset yrittäen tiputtaa pahiksia, pahikset yrittäen näyttää hyviksiltä. Jos äänestyksessä tulee tasapeli, putoaja arvotaan eniten ääniä saaneista.
Miten pääsen pelaamaan?
Tällaiseen peliin voi osallistua tietty määrä pelaajia kerrallaan ja tähän pitää ilmoittautua. Eli pääset peliin mukaan ilmoittautumalla tässä ketjussa. Huom! Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua. Jos et ole rekisteröitynyt ja haluat mukaan voit rekisteröityä täällä. Tähän peliin mahtuu 10 pelaajaa. Peli aloitetaan pian, kun 10 ensimmäistä on ilmoittautunut. Ilmoittautumalla peliin sitoutuu osallistumaan kunnes putoaa pelistä tai peli loppuu. (Sanktioita ei tule muuta kuin tulee putoamaan pelistä, kun ei ole äänestänyt kahtena peräkkäisenä pelipäivänä. Ja onhan se muita pelaajia kohtaan tylsästi tehty.) Peli voi kestää useamman viikon, joten ilmoittautuessa pitää varautua tähän.
Pelin teema
Näissä peleissä voi olla teema, mikä voi olla mitä hyvänsä. Tässä pelissä on teemana känkkäränkkä päiväkodissa.
Känkkäränkkä apulaisensa tuhman lapsen kanssa yrittävät saada muutkin päiväkodin lapset tekemään tuhmuuksia. Lapset haluavat pohjimmiltaan olla kilttejä ja yrittävätkin löytää Känkkäränkän ja tuhman lapsen joukostaan ajaakseen heidät pois yhteisestä leikistä. Joka päivä he näyttävät päiväkodin aikuisille joukostaan yhden, jonka uskovat tekevän tuhmuuksia ja aikuinen kieltää tätä lasta leikkimästä muiden lasten kanssa ja hän putoaa pelistä. (Kukaan ei ole sanonut että tarinan pitäisi olla realistinen.) Yön aikana Känkkäränkkä ja tuhma lapsi lavastavat yhden kiltin lapsen näyttämään tuhmalta, jolloin tätä kilttiä lasta kielletään leikkimästä muiden kanssa ja hän putoaa pelistä. Känkkäränkän ja tuhman lapsen lisäksi yöllä on liikkeellä yöheräilevä lapsi. Hän herää yöllä ja kun kerran on hereillä hän käy katsomassa yhtä nukkuvista lapsista. Jos Känkkäränkkä ja tuhma lapsi valitsevat saman lapsen heidän ilkityö epäonnistuu eikä sinä yönä putoa ketään pelistä.
Pelin johto:
Pelinjohtaja: Vargynja
Apulaispelinjohtaja: Bella Swan
(Apulaispelinjohtajan tehtävä on laskea ajoittain äänet ja ilmoittaa sen hetken äänestystulos peliketjussa. Apulaispelinjohtaja voi myös pelata.)
Pelin roolit:
2 pahista (känkkäränkkä ja tuhma lapsi)
7 tavallista hyvistä (kilttejä lapsia)
Kysyttävää? Kysy ihmeessä! :)
Osallistujat:
Mangusti_ (palasi varapelaajana)
Bella Swan
kirahvi36 (palasi varapelaajana)
Tupuli
Kuunvalo
Leppäkerttu86
Talvitintti
Aamu oli vasta valkenemassa, kun päiväkodin lapset tulivat päiväkotiin valmiina aloittamaan uudet leikit. Mutta mitä ihmettä? Kaikki lelut oli hujan hajan, palapelien palat sekotettu keskenään, kuvat revitty alas seiniltä, joitain tavaroita rikottukin. Kun lapset tutkivat hävitystä päiväkodin aikuisten kanssa he huomasivat myös että lasten askartelemat kukat oli rikottu. Kaikki paitsi kaksi rumasti irvistelevää kukkaa, joissa ei ollut nimeä.
"Täällä on ollut liikkeellä känkkäränkkä." Yksi päiväkodin hoitajista sanoo järkyttyneenä. "Kukista päätellen hänellä on myös apulainen. Nuo irvistelevät kukat on varmasti känkkäränkän ja häntä auttavan tuhman lapsen kukat."
"Meidän pitää etsiä ne ilkimykset!" Yksi lapsista sanoo päättäväisesti.
Muut lapset ovat samaa mieltä. Mutta miten he tunnistaisivat känkkäränkän ja tuhman lapsen joukostaan? Kaikki kastovat toisiaan epäluuloisesti.
Peli alkaa nyt ja ensimmäinen päivä päättyy maanantaina 26.8. klo 20.00. Jos tulee peliteknisiä kysymyksiä ne kannattaa laittaa minulle yksityisviestillä.
Onnea kaikille peliin, pitäkää hauskaa! :)
Muokattu viimeksi: