Juominen raskauden aikana (alkoholittomat)

Nuppis90

Satasella mukana keskusteluissa
Oletteko lisänneet veden tms juomista erityisesti?
Pidättekö tarkkaa kirjaa?
Voiko vaikuttaa lapseen jos juo liian vähän, esim kiukkuisuuteen/vatsantoimintaan tms? Onko kokemuksia?

Ite juon normaalistikin päivittäin runsaasti (jos puolisoon vertaa) mutta nyt oon yrittänyt vielä petrata tietäen että lisää edelleen pissakäyntejä) mutta en pidä kirjaa. Olen osa-aikatyössä ja työpäivisin tulee juotua enemmän kuin vapaapäivinä kotona. Keskimäärin varmaan 3-4 litraa juomista vähäsokerista mehua/vettä/kivennäsivettä/maitoa päivässä.

Enpä oo koskaan kuullut että liian vähäinen juominen vaikuttaisi lapseen oikeen mitenkään. Ainoastaan että suositellaan juovan hieman enemmän kuin yleensä, eli lasista kahteen enemmän päivässä. Olisikohan syynä ollut lisääntynyt verenmäärä tai joku muu vastaava.

Imettäessä taas suositellaan juovan runsaasti, ja usein janokin kasvaa imettäessä. Tämä johtuu suoraan maitoon menevästä nesteestä. Täysimetyksessä taidettiin suositella juovan luokkaa litra enemmän kuin yleensä, joka vastaakin karkeasti täysimetetyn lapsen maidon kulutusta vuorokaudessa.

Itse kuuluun kastiin, juon kun on jano. Tosin töitä tehdessä tykkään juoda vettä tai teetä. Jotenkin pitää mielen virkeämpänä. Viikonloppuisin pitäisi muistaa juoda hieman enemmän kuin nyt, mutta en kuitenkaan mielestäni juo hälyttävän vähän silloinkaan.

Tosiaan juon useimmiten ihan vaan vettä, välillä myös kivennäisvettä ja lisäksi 1-3kuppia vihreää teetä. Vihreää teetä uskallan juoda suht hyvillä mielin tuon 3 kupillista tai enemmänkin kun siinä on niin vähän kofeiinia. Pitäisi varmaan tarkistaa miten vertautuu esim kahviin, mutta muistaakseni kahvissa on kuitenkin moninkertaisesti enemmän kofeiinia kuin vihreässä teessä.

Vihreässä teessä ja kahvissa on suunnilleen sama määrä kofeiinia. Riippuen toki vähän teen laadusta ja haudutuksesta.

Vihreässä teessä ja kahvissa on suunnilleen sama määrä kofeiinia. Riippuen toki vähän teen laadusta ja haudutuksesta.

Oli pakko googlettaa. Suomenkieliset artikkelit ja lehtijutut sanoo että on samanverran kofeiinia riippuen haudutuksesta yms. Englanninkieliset artikkelit ja lehtijutut sanoo että vihreässä teessä on n 1/3 kofeiinia verrattuna kahviin (valmista juomaa). Ruotsalaiset artikkelit ja lehtijutut taas sanoo että vihreässä teessä on keskimäärin 1/2 kahvin kofeiinista (valmista juomaa).

Kaikissa todetaan että riippuu haudutuksesta ja tarkemmasta tee laadusta, itse tykkään sencha teestä ja siinä näköjään pienemmissä määrin kofeiinia verrattuna muihin vihreisiin teihin. Eli taidan edelleen uskaltaa sen 3 isohkoa kuppia teetä juoda päivässä jos siltä tuntuu. Usein se on kyllä se 1-2 kuppia.

Viralliset suosituksetkin taitaa sanoa, että teetä saa juoda useamman kuppia päivässä :happy:

Olen joskus kuullut näissä keskusteluissa vinkin, että kofeiini liukenee heti aluksi, kun pussi laitetaan veteen ja kofeiinin määrää saa vähennettyä kaatamalla ensimmäisen kupillisen pois (tai ehkä ennemmin kaverille:shy:) ja sitten hauduttaa itselleen kupillisen.:) En jaksa googlata paikkansapitävyyttä .:angelic:

Takaisin