Jouluun valmistautuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tulipa tällainen aihe mieleen, kun laitettiin pojan kanssa joulukoristeita. Hän antoi minulle purkista pikkukuusen koristeita, jotka ripustin ja kantoi muita koristeita kanssani ympäri taloa. Vähän piti katsoa ettei mitään vaarallista (tai sellaista mille hän on vaarallinen, kuten olkipukki) ole liian alhaalla, mutta muutaman kestävän ja turvallisen (mm. muovisen jouluhiiren) jätin niin että hän voi niitä tutkia niin halutessaan. Osa niistä ei näytä kiinnostavan, mutta osa on aina milloin missäkin. :D

Miten teillä valmistaudutaan jouluun lasten kanssa? Joko on kaikki valmiina vai ettekö ole vielä aloittanutkaan? Miten olette ottaneet pienet lapset mukaan jouluvalmisteluihin?

Meillä on suurin osa lahjoista hankittuna (luojan kiitos), mutta muuten ei ole oikein mitään tehtynä. Torttuja nyt ainakin pitää leipoa. Piparit on harkinnassa, mutta voipi olla että jätetään väliin. Poikakin taitaa olla vähän pieni osallistumaan siihen puuhaan.
 
Tänä jouluna ei vielä "ihan täysillä" vietetä joulua, poika syntyi tämän vuoden tammikuussa. Ei hommata joulukuusta yms. Ikkunoissa on kyllä valot ja pikkuinen valaistu pöytäkuusi ja muita koristeita on laitettu mutta ne ovat pojan ulottumattomissa. Päätettiin että panostetaan ensi vuoden jouluun kun se on suurempi elämys sitten, ei tuo vielä oikein ymmärrä noista joulujutuista mitään.
 
Meillä aloitettiin jouluvalmistelut pikkujouluaikaan. Pienen muksun kanssa laitettiin tonttuja ikkunoihin, otettiin muutama koristetonttu esiin ja ihmeteltiin niitä yhdessä (ja säännöllisesti sen jälkeenkin) ja paistettiin joulutähdet ja juotiin glögiä.

Sen jälkeen ollaan leivottu piparkakkutalo ja koristeltu sitä yhdessä. Ja syöty piparkakkuja ja piparkakkutaikinaa :grin
Perinteisiin kuuluu myös jokin jouluinen tapahtuma - joulukauden avaus jossain, joulumyyjäiset ja joku Lucia- tai joulupolkutyylinen tapahtuma.

Eli vähitellen valmistellaan koti ja mieli jouluun ja pyritään mahdollisuuksien mukaan ottaa muksu mukaan. Jokunen päivä ennen aattoa koristellaan joulukoti kuusineen. Ja kuunnellaan joululauluja ja lauletaan niitä itsekin enemmän tai vähemmän nuotilleen :p

Ja ehkä tärkein juttu muksulle - joka aamu avataan joulukalenterista luukku.:happy:
 
Meillä lapset 15 ja 16 vuotiaita... Ja edelleen se joulukalenterin avaaminen on aamun kohokohta! :happy: Toki nykyisin muuten osallistuvat jouluvalmisteluihin hieman erilailla kuin pieninä, mutta tärkeää ja perinteikästä kaikki! Yks päivä tulin töistä ja olikin joulutortut jo valmiiksi tehty, muuta kun pakastamista vaille jouluksi valmiina! :) Niin ne ajat muuttuu, mutta nyt tässä kohtaa huomaa, että on kiva kun on perinteitä opetettu jo pienestä pitäen ja lapset tykkää niistä olivatpa pieniä tai vähän isompia!
 
Mä avaan itse edelleen joka päivä luukun kalenterista. :D Tosin en yleensä aamulla (ja tänään avasin vahingossa huomisen luukun ja huomasin seuraavaksi etten ole muistanut avata eilistä. x) Olenko tullut liian aikuiseksi kalenterille? Sen suklaakaan ei ole yhtään niin hyvää kuin pienenä. :sad001 ) Pojalla ei vielä tänä vuonna ole kalenteria, mutta miehelle oon tehny jo useampana vuotena tyhjiin pilttipurkkeihin kalenterin laittamalla niihin pieniä yllätyksiä. (Pitänee houkutella mies tekemään mulle kanssa simmonen.)

Toivon että onnistun samassa kuin sinä ansaki ja poika tykkää joulusta ja tekee torttuja jne vielä isonakin. Mun kohdalla opetus on selvästi onnistunut hyvin.
 
Meillä kun ei lapsia ole ja vietetään joulu ilmeisesti kokonaan kaksistaan, niin ei ole hirveästi laitettu joulua kotiin. Toki jouluvaloja löytyy muutama ja joulupalloja olen laittanut sinne tänne koristeiksi. Joulupipareita on tehty pari kertaa jo, samoin joulutorttuja. Glögiäkin on juotu ja parhaillaan keskustellaan hommataanko kinkku vai eikö.
Joulukalenterin suhteen en kasva varmaan ikinä aikuiseksi; suklaakalenteri on ehdottomasti oltava, muuten ei joulua tule! :D

Tunnelmallista Joulunodotusta kaikille! :)
 
Vanhemmat lapset on koristelleet kotia ja tänään laitettiin kuusikin :) pipareita ja torttuja on tehty ja joululauluja kuunneltu :)
Ja toki meilläkin avataan kalenterin luukku päivittäin. Ja katsellaan the joulukalenteria :D
 
Nyt kun tuli vähän lunta niin joulufiilis kyllä ihan erilainen! :happy: Jouluvalotkin ulkona näyttää niin paljon kivemmilta kun on valkoista ympärillä! Ja kinkku se nyt pötköttelee jo pakkasessa valmiina! :p
 
Takaisin
Top