Joulutorttujen taittelu ja täytteet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä täytteitä ja taitteluita suositte joulutortuissa? Teettekö itse?

Teen yleensä sellaisia perinteisen näköisiä ja kukan näköisiä. Täytteenä ehdottomasti parasta on marmeladina päärynä-kinuski, vihreät kuulat ja toffee. Luumulla ja omena-kanelilla, joskus glögimarmeladilla teen myös.
Lisää eri taitteluita kokeiltiin viimeksi, lumihiutale ja enkeli. Seuraavan kerran taas lisää testataan erilaisia! Ja Pihlajamarmeladi myös testataan. Käytän pakastetorttutaikinaa, enkä voitele. Nyt voisin testata ikaffella voitelua kyllä..

Lumihiutaletaittelu ja kaupan jatkokeitetty mustikkamarmeladi, sekä valion paistonkestävä vaniljakreemi pohjalla on tän joulun vakio. 😋

Myös toffifee tortun sisäll on hyvää.

Kotona tehdään aina perinteisiä, mutta tykkään eniten suolaisista täytteistä, esim savuporomössö :Hugging Face:

Mun suosikki on omenamarmeladi 😋 taitteluista paras on risti/kukka, eli se missä neliön kulmiin leikataan 90 asteen kulmat sentti keskustaan päin ja käännetään ne keskelle. Siihen hilloa leveästi. Perinteisin tähti jää kuivaksi, kun on vain kapea hillonökkö keskellä ja pitkät siivut pelkkää taikinaa.

Tykkään taitella perinteisesti (tähti) ja käytän luumumarmeladia, koska se on vain äärettömän hyvää. Ja mielestäni hillo kuuluu sakaroiden päälle, ei alle, joskus sitäkin nähnyt että käännetään voitaikina hillon päälle. En voitele torttuja, se tekee niistä jotenkin kumisen näköisiä ja makuisia. Joskus testasin vihreät kuulat tortussa ja mielestäni ei sovi ollenkaan, vaikka kuulat muuten ovatkin ihan hyviä. Omena-kanelimarmeladi on tortuissa myös ihan ok, joskus tullut sitäkin testattua.

Perinteisellä tyylillä minäkin olen tehnyt ja luumutäytteellä. Tein torttuja ensimmäistä kertaa lapselle hänen ollessaan 1-vuotias, ja silloin olin tarkempi sokerin antamisesta. Löysin reseptin, jossa luumuhillo korvattiin kuivatuilla luumuilla, jotka keitetään ensin pienen hetken vedessä ja käytetään sitten hillon korvikkeena.

Nämä olivat meidän makuun, joten kuivatut luumut pääsevät käyttöön myös tänä jouluna. Ei sillä, 3-vuotias syö kyllä sokeria, mutta jää vähemmän ruokahävikkiäkin kun noita hilloja muuten tuppaa jäämään yli. Luumuja meillä syödään muutenkin. :smiling-eyes:

Me tehdään valmistaikinasta ja käytetään luumumarmeladia. Vähän olen miettinyt muidenkin täytteiden kokeilemista, mutta sitten olisi useampi purkki menemässä huonoksi. Taitellaan perinteisiä tähtiä ja enkeleitä. Viimeksi tehtiin (kuopus teki) puolikuita (eli täyte keskelle ja taitetaan kolmioksi). Me laitetaan täyte alle. Näin sitä tulee isommalle alalle.

Valmistaikinasta perinteinen tähtitorttu, täytteeksi ihan vaan luumumarmeladia tai mun lempparia omena-lakkamarmeladia. 🤤

Takaisin