Joulustressi

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kärsiikö muut joulustressistä? Vai onko kaikki vain mukavaa?

Itse huomaan tästä vaivasta tänä vuonna vähän kärsiväni. Vaikka koitetaan mennä yli siitä missä aita on matalin, tekemistä on enemmän kuin arkena. Lahjat piti hankkia ja paketoida, koristeet laittaa esille ja vähän leipoakin lasten kanssa. Kuusi vielä puuttuu ja jouluruuat on tarkoitus käydä huomenna ostamassa. Sekin oma lukunsa. Ensin pitää miettiä kauppalista niin ettei kaupassa tarvitse käydä mielellään joulunpyhien aikaan ja sitten selvitä ostoksista lasten ja jouluruuhkan kanssa.

En pahemmin kärsi joulustressistä. Lahjat on paketoitu ja laitettu sivuun. Meille ei tule vieraita eikä joulupukkeja, joten ei ole tarvinnut kamalasti valmistella asioita. Vähän perusteellisemmin tulee siivottua, mutta joulun vietämme vanhemmillani. Ylihuomenna olisi tarkoitus leipoa vielä jälkiruokapuolta jotka otetaan sitten mukaan reissuun. :smiling-eyes:

En stressaa, kodin siisteydestä ei tarvitse stressata kun ei ole vieraita tulossa niin ei ole aikatauluja ja kiirettä. Mennään myös valmiiseen pöytään, niin ruokiakaan ei tarvitse stressata, vaikka eipä se kokkailu kyllä muutenkaan stressaa.
Lahjoja olen enimmäkseen tilaillut netistä ja suurin osa odottaa postissa, pitää sitten enää paketoida ja muutamia juttuja käydä vielä ihan kaupasta ostamassa, mutta nekin voi vaan hakea kun tiedossa mitä aikoo ostaa.

Olen ollut aikamoinen joulustressaaja aiempina vuosina. Nyt en. En jaksa stressata ja hömpöttää yhtään ylimääräistä. Jos joku jää tekemättä tai unohtuu muuten, niin antaa olla. Kyllä se joulu tulee ilman stressaamistakin. Lahjat ovat kaikki valmiina olleet jo tovin, ruokia on vielä hieman tekemättä.

Kai se on alkamassa muodostua omanlainen joulu viimein. Päällimmäisenä on stressittömyys eli lasten lahjat hankin ajoissa , koristeita vain muutamia ja niiden asennus marras-joulukuun aikana. Me ei tykätä kukaan perheessä jouluruuista joten meillä ei niitä tulla laittamaan ikinä (ainakaan minun toimestani 😂) 😄 tänä vuonna vietetään äitini luona jouluaattoa , hän tykkää jouluruuista niin pienet laatikot lupasin että saa laittaa ja syödään mitä voidaan 😂

Joulusiivous ois fiksu, mutta ei meillä saastaista ole ja on normi, etteivät kaikki tavarat vaan läydä paikkaansa . Sikinsokin siis ovat😅 ensi jouluksi kyllä haluan jouluaiheisen maton! Siis edes punaisen, tai jotain 😂😂

Pari asiaa vähän jänskättää, mutta muuten olen aivan relax. Laatikot ovat pakastimessa. Porkkanalaatikosta en mene ihan takuuseen, paistoin ensimmäistä kertaa leivinuunissa laatikot ja porkkanalaatikko näytti vähän kuivahkolta. Arabialainen maustekakku on tehty, taatelikakku on pakastimessa, ässät tehty, piparit tehty (näihin kokeilen vielä pikeerillä koristelua). Joulutortut tehdään vaikka aattona. Joulukinkku meinataan sekin tehdä leivinuunissa ( ei olla ikinä ennen tehty).

Meillä oli järkyttävän saastaista ja sotkuista ja sekaista, koska lykkäsin pari viikkoa tätä raivosuursiivousta, jonka tein eilen kun olin aivan yksin kotona. Ja ihan vaan imurointi ja lattioiden pesu ja tavarat paikoilleen. Etten ihan kaapinperältä lähtenyt sitä siivousta toteuttamaan. Mutta kylläpäs on kiva olla puhtaassa kodissa. Vähän vielä järkkäilen ylimääräisiä tavaroita pois niin saadaan kohta tuoda kuusikin sisälle.
Lahjat on hankittu ja paketoitu. Huomenna kauppakierrokselle niin sit saa riittää.

En stressaa, ollaan omalla porukalla kotona niin kaikki menee omalla painollaan. Lahjat on hommattu, mutta on vielä paketoimatta (monena vuonna jäänyt viimeiseen iltaan, mutta jospa sitä ehtis ne jo huomenna paketoida). Huomenna ajattelin siivota.. perussiivous onneksi riittää, kun koti on suht siisti. Keskimmäisen kanssa leivottiin tänään piparit ja pikkuleivät. Perjantaina leivon vielä tortut ja juustokakun. Ruoanlaittoa aloitellaan perjantaina esim. kalan graavaamista, kinkku laitetaan yöksi uuniin ja sen jälkeen poronpaisti. Muu ruoanlaitto on sitten aattona. Yritän nauttia mahdollisimman paljon näistä joulutouhuista. 😊

Me vietetään kans joulu omalla porukalla, ja tehdään joulua sen verran kun jaksetaan. Jouluherkut löytyvät kaupasta, ja niitä toivoin myös äidiltäni lahjaksi. Kaksi säkillistä lahjoja on tullut jo mummoloista, ja itse hankitut odottavat paketoimista - paketoin ne perinteisesti aattoa edeltävänä yönä kun lapset jo nukkuvat. Joulukoristeluiksi laitetaan lasten askartelut, ja joulupukki saattaa kuulostaa isiltä. Aika jännä miten isi onnistuu olemaan aina poissa kun joulupukki käy... Joulukuusi on edelleen hankkimatta, pitänee kohta laittaa miesväki hakemaan kuusi omasta metsästä. Pöytämalli kuulostaa aika sopivalta, sillä kaikki lattianrajassa oleva saa kyytiä meillä. Ja koristenauhoja vaan... sain viime vuonna tarpeekseni palloista jotka paukkuivat laminaattia vasten. Joulusiivous on aika usein ollut sitä et kerään lattiat puhtaiksi ja laitan osan leluista varastoon. Kohta tulee uusia, ja ne hukkuvat sälään jos on liikaa kaikkea tarjolla.

Ihana kun onnistutte viettämään ja valmistelemaan joulua stressittömästi. 🥰

Ehkä mullakin se helpottaa, kun saadaan huomenna kuusi pystyyn ja koristeltua. Luulen että ne tekemättömät asiat ja kuusen viimeiseen päivään jättäminen on yksi iso stressitekijä tässä.

Olen super herkkä stressaamaan, mutta on ollut pakko yrittää hillitä. Ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ja muiden!
Teen asioita pikkuhiljaa. Puoliso ei stressaa eikä vaadi, on vaan auttanut ja tukenut jos mulla meinaa stressi ottaa vallan.
Ollaan omassa kuplassa, joten ihanan relax saa olla ❤️

Takaisin