Mitä muilla löytyy joulupöydästä? Meillä joulun vakisettiin kuuluu porkkanalaatikko, hernelaatikko, lanttulaatikko, perunalaatikko, lohi ja valkosipulikermaperunat. Kinkkua meille ei hankita, kun ainoastaan yksi lapsi sitä söisi. Meillä osa kasvissyöjiä. Sitten on rosollia ja perunasalaattia. Jälkiruuaksi glögijuustokakku ja joulutorttuja. Tuo hernelaatikko on ilmeisesti meidän oma erikoisuus, kun netistäkään en reseptiä löytänyt. Äiti tekee aika hernelaatikko ja se on minun suosikki porkkanalaatikon ohella. Nuo teen itse, osan ostan valmiina. Äiti tekee aina kaikki itse. Myös mummo teki aina hernelaatikkoa. Jos jotakuta kiinnostaa, kuivatut herneet liotetaan yön yli, keitetään mutta ei liikaa, että rakenne säilyy. Hiukan suurustetaan jauholla. Sitten lisätään kermaa, voita ja kananmuna kiinteyttä antamaan. Sitten uuniin.
Minun äiti tekee aina luumusoppaa, mutta sitä inhoan. Varmasti peruja hänen lapsuudestaan.
Minun äiti tekee aina luumusoppaa, mutta sitä inhoan. Varmasti peruja hänen lapsuudestaan.