Jouluruuat

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Mitä muilla löytyy joulupöydästä? Meillä joulun vakisettiin kuuluu porkkanalaatikko, hernelaatikko, lanttulaatikko, perunalaatikko, lohi ja valkosipulikermaperunat. Kinkkua meille ei hankita, kun ainoastaan yksi lapsi sitä söisi. Meillä osa kasvissyöjiä. Sitten on rosollia ja perunasalaattia. Jälkiruuaksi glögijuustokakku ja joulutorttuja. Tuo hernelaatikko on ilmeisesti meidän oma erikoisuus, kun netistäkään en reseptiä löytänyt. Äiti tekee aika hernelaatikko ja se on minun suosikki porkkanalaatikon ohella. Nuo teen itse, osan ostan valmiina. Äiti tekee aina kaikki itse. Myös mummo teki aina hernelaatikkoa. Jos jotakuta kiinnostaa, kuivatut herneet liotetaan yön yli, keitetään mutta ei liikaa, että rakenne säilyy. Hiukan suurustetaan jauholla. Sitten lisätään kermaa, voita ja kananmuna kiinteyttä antamaan. Sitten uuniin.
Minun äiti tekee aina luumusoppaa, mutta sitä inhoan. Varmasti peruja hänen lapsuudestaan.

Meillä aamulla riisipuuro ja luumusoppa, kaikki tykkää kovasti paitsi esikoinen. Varsinaiseen joulupöytään kuuluu kinkku, rommisinappi, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, rosolli, italiansalaatti, silli, savulohi, sipulihilloke, herneet, keitetyt perunat ja joskus lihapullia ollut, tänä jouluna en niitä jaksanut tehdä. Jälkkärinä glögijuustokakku, taatelikakku ja pipareita sekä luumutorttuja. Taidan itse olla meillä ainoa, joka syö näistä kaikkea. Täyteen ainakin tulee :D Itse teen kaikki, en jotenkaan pidä valmiista jouluruoista. Savulohen ostan, kun ei ole savustuspönttöä, välillä teen joulusillitkin, joskus ostetaan ne.

Kinkkusiivut, seitan, perunaa, ruusukaalia, riisipuuro, rosolli, lanttulaatikko, perunalaatikko, porkkanalaatikko, tähtitortut, suklaakonvehdit.:Face With Stuck Out Tongue:

Lounasaikaan riisipuuro. Varsinaisessa joulupöydässä on tänä vuonna saunapalvea kinkkuna, savulohta, graavilohta, porkkanalaatikkoa, maksalaatikkoa, kermaperunoita, makaronilaatikkoa, lihapullia, rosollia ja kirsikkatomaatteja. Jälkiruuaksi luumurahkaa. Äitini tekemää piimälimppua löytyy myös.

Lounaaksi riisipuuroa ja sekahedelmäkiisseliä (mun mielestä tuohon kuuluu sekahedelmät, luumut ja rusinoita riittävästi), ja muutama siivu kinkkua. Sellainen kevyempi nälänsiirtoruoka.
Jouluruualla oli: porkkanalaatikko, lanttulaatikko, maksalaatikko ja bataattilaatikko, keitetyt perunat ja palapaistityyppinen kastike, kinkku, graavilohi, silli, kurpitsapikkelssi, juustolajitelma, viikunahillo, marja-aroniahyytelö. Rosolli unohtui jääkaappiin.
Kahvin kanssa sitten joku kuivakakku. Oli saatu lahjaksi niin en mene sanomaan mitä oli. Vähän taatelikakkumainen, mehevä, kostea ja pehmeä, mutta ei ollut taatelinmakuinen eikä -tuntuinen ollenkaan.

Takaisin