Joulumammojen ammatit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TsN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voisin sanoa ettei mulla ole oikein mitään ammattia, olen vähän kaikki ruokainen [:)].
Koulutukseltani olen media-alan ihminen, mutta mielenkiinto on muissakin.
Viimeisimpänä olen ollut hotellissa töissä, siinä ohessa kävin tekemässä teattereille keikkaa ja toimin järjestyksenvalvojana öisin [:D].

Tällä hetkellä siis kotona oleskelen, lasten kanssa touhuilen ja kotia pidän yllä. Tämä oli ihan oma valinta.

Olen haaveillut jotta tästä viel maailmalle ponkastaan, niin suuntana saattaapi olla koulunpenkki ja alana sosiaaliala.
Tulevaisuus näyttää mitä mieli tekee [:D][:D]

Täällä ammatiltaan nuoriso-/vapaa-ajanohjaaja, joka opiskelee kuitenkin nyt sairaanhoitajaksi. Tajusin nuokkarikoulun aikana, ettei se ole mua varten mutta ihmisten kanssa työskentely kyllä. :) Äidin puolelta kaikki naiset hoitoalalla, joten kai se tuli jotenkin "kutsumuksena"! Tyytyväinen olen valintaani ollut, koulu tosin on sieltä ja syvältä! :s

Mammaloma nyt sitten venyttää vähän opiskelua, mutta "loma" on aina elämääni tervetullutta! ;)

Tämän kesän olen töissä kotihoidossa, sijaisena. Olen tykännyt olla vanhusten kanssa tekemisissä, mutta toiveena olisi ehkä vaihtaa kätilökouluun, josta saisin siis kaksi ammattia yhdellä iskulla. Synnäri on se paikka joka mua vetää puoleensa, noin niinku työmielessä! :)

täällä olis yksi kokki lisää. töissä ravintolan keittiössä ja toivottavasti mamma loman jälkeen jossain aiivan muualla. vuoro työ ei sovi mulle ainakaan sitten kun lapsi syntyy. kattoo nyt, en varmaan pääse irti tuolta työpaikalta vaikka kuinka haluis. :D

Täällä pidemmän linjan kotiäiti. Kotivuosia takana joulukuussa kahdeksan ja vielä X edessä...

Tämä on meidän perheemme valinta ja ainakin tähän asti on tuntunut täysin oikealta... Ainoastaan yhteiskunnan PALKKAtyön tärkeyttä korostava asennoituminen saa joskus mielen matalaksi, toisinaan sitä miettii tulevaisuuden turvaa, joka on kotiäidillä varsin hatara. Tässä hommassa kiitosta saa vain ja ainoastaan todella harvoin - lapsilta luultavasti vasta vuosien viiveellä (vaikka kyllähän nuo ovat onnellisia kun voivat koulusta tulla kotiin, jossa on välipala ja äidin korva valmiina...) Mutta kun itse ja puoliso arvostavat ja ymmärtävät, että tässä tehdään suurimmaksi osaksi kaikkea muuta kuin laiskotellaan (ja roikutaan koko ajan netissä keskustelupalstoilla...) niin sehän se on tärkeintä.

Mä toimin henkilöstön kehittäjänä julkishallinnossa elikkä valtion virkamies eiku -nainen. Mutta muutaman kuukauden päästä siis kotiäiti ja miehen kanssa on puhuttu, että ei haluta kenenkään muun kasvattavan lapsiamme, joten varmaankin olen jäämässä kotiäidiksi niin moneksi vuodeksi kun Herra lapsia suo.

Iso syy tähän suunnitelmaan (vaikka tulot tippuvatkin sitten reippaasti) on se, että mut itseni on viety niin pienenä hoitoon, ettei mulle koskaan muodostunut kunnollista kiintymyssuhdetta omaan äitiini, enkä halua että omille lapsilleni kävisi samoin. Samoin se ei tunnu hyvältä, että omat lapset olisivat suurimman osan päivää jonkun muun kasvatettavana ja kuka tietää minkälaisia arvoja ja ajatuksia ne sitten lapsilleni syöttäisivät. [:)]

Happy73, sun työ kuulostaa ainakin nimikkeenä sellaselta, mikä itseä tulevaisuudessa kiinnostais [:)] Millanen koulutustausta sulla on?

Pääskynen: Tähän työhön pääsin kasvatustieteen maisterin papereilla (mulla on aiempi tutkinto muulta alalta). Mulla oli aikuiskasvatus pääaineena. Olin suorittanut myös aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot, joista on ollut paljon hyötyä. Voin kyllä suositella, että työ on mielenkiintoista ja monipuolista, jos vaan asiantuntijatyö ja kehittäminen kiinnostaa. :)

No kappas yllätystä, itsehän opiskelen tosiaan juuri kasvatustieteen maisteriksi [:)] Kaikenlainen kehittäminen kiinnostaa todellakin, jonain päivänä voisi olla kiva toimia myös konsulttina. Mutta rohkaisevaa tosiaan tietää, että tällaisia töitä on ja että sieltä löytyy kasvatustieteilijöitä. Joskus meinaan alkaa usko loppua, että eikö kukaan halua kasvatustieteilijöitä mihinkään tai tiedä haluavansa. Julkishallintokin kiinnostaisi ihan laajemminkin, on hallintotiede pitkänä sivuaineena. Ai että kun nyt sai taas vähän innostusta näihin opiskeluhommiin, vaikka tervetullut paussi tuleekin aika nopeasti eteen!

Henkilöstön kehittämishommiin kelpaa just kasvatustieteilijät, ja myös kauppatieteilijät, jos niillä on sopivia sivuaineita. Aika paljonhan työhön kuuluu koulutusten ja valmennusten suunnittelua (ja sen lisäks henkilöstöprosessien kehittämistä, työilmapiiri- ja muita kartoituksia jne). Joissakin paikoissa joutuu/saa itse kouluttaa, mä lähinnä suunnittelen koulutukset ja sit hankin kouluttajat/valmentajat/konsultit. Mäkin olin ennen tätä työtä kiinnostunut valmennus/konsulttihommista, mutta työni kautta on usko konsultteihin kyl aika lailla mennyt. Työhöni kun kuuluu tavata konsultteja ja kilpailuttaa heitä ja valita meille soveltuvin, niin sanoisin että yksi kahdestakymmenstä oikeesti tuottaa lisäarvoa organisaatiolle. Mut konsulttina kyl tienaa hyvin, jos on pokkaa ja osaa myydä itsensä hyvin... laitat porukat ryhmiin, kirjoitat fläpille kysymyksen (esim. millaisen haluamme tiimimme olevan vuoden päästä), sitten kokoat vastaukset fläpille ja laitat porukat miettimään millä keinoin tavoitteeseen päästään. Sitten taas vastaukset fläpille ja voit sen jälkeen veloittaa päivästä 2500euroa. Ja kun väliin heität pari hyvää iskulausetta ja tai piirrät jonkun kaavion, joka näyttää syvälliseltä ja hienolta, niin eipä muuta tarvita... ;-)

Mut siis vakavasti ottaen, HRD hommissa julkishallinnon puolella on se etu, että jos kehittämisprojekteihin ryhdytään, ne myös viedään loppuun ja siinä näkee homman koko kaaren ja oppii itse paljon. Yksityisellä puollella eletään niin kvartaaleissa, että saatat aloittaa jonkun jutun ja parin kuukauden kuluttaa se keskeytetään, kun yrityksen strategiaa muutetaan tai tulee muita muutoksia... homma on siellä nopeatempoisempaa.

Uskon myös, että kasvatustieteilijällä on näissä hommissa paremmat näkymät palkka- ja urakehityksen kannalta kun joissain muissa kasvatus- ja opetusalan hommissa. Eli suosittelen! :-)

Minä olen myyjä. Vaikken koskaan itseäni alalle kuvitellutkaan, en enää pitkään aikaan ole haaveillut muusta. Työnantaja on työn ohessa kouluttanut alalle ja olen työpaikallakin edennyt osa-aikaisesta kuukausipalkalle. Joten tuntuu, että minua arvostetaan ja todella nautin työstäni. Eihän se työssäkäynti aina juhlaa ole mutta meillä on hyvä porukka ja kaikki tuntuu olevan myös innoissaan raskaudestani, myymäläpäällikkö etunenässä. On siis hyvä olo äitiyslomalle jäämisestäkin.

Hohoi, vastailenpa tänne joulumammoihinkin vaikka alkuperäinen laskettu aika siirtyi niukasti tammikuun puolelle... Jännityksellä jäädään odottelemaan onko vaava 2010 vaiko 2011...

Itse olen opiskelija, taidepainoitteisesta lukiosta kuvataidekasvatukseen jatkanut, ja nyt sairaanhoitajaksi opiskelemaan siirtynyt... Teatteri ohjausta olen tehnyt puoliammattimaisesti...
Freelance kuvittaja olen myös.

Hei!

Päätin kaikkia periaatteitani vastaan liittyä keskusteluihin. Olen tällä hetkellä opiskelija Tampereen yliopistossa ja pääaineeni on sosiaalityö. Olen ennen ensimmäistä lasta ja nyt ollut tekemässä lastensuojelun sosiaaliryöntekijän sijaisuuksia.

Takaisin