Joululahjavinkit

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Nyt alkaisi olla kiire joululahjojen kanssa ja pää lyö tyhjää. Varsinkin aikuiset on hankalia. Kirjat on tietenkin yksi perinteinen, pitäisi vaan löytää sellainen joka kiinnostaisi lahja saajaa. Usein suunnittelen, että sitten ensijouluna aloitan ajoissa ja itse neulon lahjoja, lapasia, sukkia, pipoja ym. Mutta ikinä ei vaan tunnu löytyvän aikaa. Aineettomat lahjat on tietenkin yksi hyvä vaihtoehto. Me ollaan saatu Disney plus vuositilaus pari kertaa ha se on hyvä lahja. Nuorimmaiselle, kohta 4v ostin Magna Tiles rakentelusarjan. Päiväkodissa on noita ja tykkää rakennella niillä. Toivon että niistä olisi pitkään iloa, eikä vaan hetken innostus.

Teinille: Lahjakortit, mukit joissa kääreellisiä konvehteja sisällä, leffaliput, rahaa.

Lapselle: Legoja, lautapeli, askartelujuttuja.

Ystäville: itsetehdyt siemennäkkärit/fudge/keksit/konvehdit

Mitä paremmin tuntee lahjansaajan, sitä helpompaa. Myös pitkin vuotta tehdyt havainnot auttaa. Ystävä harmittelee kun hänellä ei ole kuin kaksi kynsilakkaa, ostan sellaisen hänelle joululahjapakettiin! Hän ilahtui yksi kerta huulivoiteesta kovasti, nyt ostin toisen erilaisen.

Me tehdään usein sisaruksille jotain herkkukoreja. ☺️ Viime vuonna tehtiin kaakaopurkit ja aikuisille mukaan pienet minttuviinat, kylkeen nimikkopiparit koko perheelle.
Tänä vuonna keitän itse glögiä puolukoista ja leivon jouluisia keksejä (suolaisia ja makeita) lisäksi pistetään pienet hillopurkit keksien kaveriksi ja mies tekee sinappipurkit vielä mukaan. 😊

Aikuisille aineellisista lahjoista paras on jokin minkä voi syödä, juoda tai käyttää pois 🙈 Muiden muksuille itse oon kysynyt vanhemmiltaan että mitä haluatte, paitsi veljenmuksuille ostin tänä vuonna hauskan satukirjan. Omalle lapselle täytyisi itsekin joku asia lahjapaperin sisäpuolelle hankkia, vaikkei lahjoista vielä ymmärrä kuin paperin repimisen hauskuuden. Varmaan haen sen Brion kävelykärryn ja toivon ettei kukaan isovanhempi ole kysymättä semmoista hankkinut... Olisi vanhempana kiva olla edes suurinpiirtein kartalla, mitä sukulaisilta on tulossa.

Nyt alkaisi olla kiire joululahjojen kanssa ja pää lyö tyhjää. Varsinkin aikuiset on hankalia. Kirjat on tietenkin yksi perinteinen, pitäisi vaan löytää sellainen joka kiinnostaisi lahja saajaa. Usein suunnittelen, että sitten ensijouluna aloitan ajoissa ja itse neulon lahjoja, lapasia, sukkia, pipoja ym. Mutta ikinä ei vaan tunnu löytyvän aikaa. Aineettomat lahjat on tietenkin yksi hyvä vaihtoehto. Me ollaan saatu Disney plus vuositilaus pari kertaa ha se on hyvä lahja. Nuorimmaiselle, kohta 4v ostin Magna Tiles rakentelusarjan. Päiväkodissa on noita ja tykkää rakennella niillä. Toivon että niistä olisi pitkään iloa, eikä vaan hetken innostus.
Olisko kirjan saajat sellaisia, jotka ymmärtää e-kirjalahjakortin päälle?

Mä sain viime jouluna pussin punapippureita saatesanoinaan: ystävyytemme on yksi elämäni parhaista mausteista, nautin siitä sen kylminä hetkinä ja elämän kiehuessa kovimmillaan.
Kun lisäät näitä muutamia vaikkapa jäätelön sekaan tai viskaat kattilaan kiehumaan, niin tiedän sinun ajattelevan ystävyytämme!
Aiemmin samainen henkilö antoi kukkien tai jopa vain rairuohon siemeniä " näiden luonasi kasvaessa on meidän aika istua alas ja muistaa ystävyytemme arvo: hoidetaan sitä yhdessä! Ilmoittajan kun nämä multaan laitat".
Jo nyt kovin odotan mitä häneltä tänä vuonna saan!
Lähetän hänelle vajavaiset villasukat, joiden varressa pituutta alle sentti ja silmukat jatkoa varten esillä, kuuluu neuloa ylöspäin... "Niin kovin sinua arvostan, että annan vapauden valita kuinka pitkät varret näihin haluat. Neulo itse tai tuo ne minulle, juodaan samalla vaikka kahvit."

Kirsi Kunnas: Tiitiäisen metsä-runokokoelma sopii etenkin pienille lapsille. Myytiin viime jouluna loppuun niin etten ihan ehtinyt, nyt onnistui.

Meidän isompi (8,5v)saa juurikin leffalippuja ja suosikkivaatteitaan, ja veljeltäni jonkin jättiläispehmon. Nuorempi (2,5v) saa joitain toivomiaan leluja.

Veljeni vaimoineen saa ”joulusukan” täynnä nameja, samoin miehen sisko miehineen.
Muuten me aikuiset sisarukset emme toisiamme lahjo.

Niin ja tyttäret pääsevät isovanhempien messukeskuksen sirkus-huvipuisto-systeemiin.
( Tsigaboom)

Me annetaan aikuisten kesken pieniä lahjoja. Tänä vuonna me ollaan antamassa muutamalle ihmiselle "hemmottelusetti" jossa suklaata, Relax-teetä ja vähän parempaa voidetta. Äitini saa kimpassa hankitun korun. Muutama lahja on vielä keksimättä. Kuopukselle (vähän vajaa 2v) on ideoita vinkattavaksi asti, vaikka ei osaa vielä itse toivoa. Meiltä saa Panda-pehmolelun (on ihan Pandahullu) ja isäni puolesta ajateltiin ostaa potkumopo. Esikoinen toivoi ainakin Legoja, lautapelejä ja jotain pehmolelua.

Anopille on tullut tavaksi ostaa kuupäiväkirja (https://www.kuukauppa.fi/product/34/2023-hyvan-kuun-aikaan) On viherpeukalo henkeen ja vereen. Tämä käy myös päiväkirjasta. Näitä on hauska seurata :D Joulukuusikin kaadettiin 5.12 kun oli viimeiset hetket kuusenkaadolle :) (toinen olisi sitten aikaisintaan aatonaattona). Samassa lahjakassissa on kahvipaketti, suklaarasia, sormikkaat ja sellainen paperinen tähtijoulukoriste, jossa valot sisällä (ai niin ja viinipullo).
Kummeilleni ostin leikkuulaudan mutta menee ennemminkin juustolevynä, lisäksi servettipaketti ja suklaarasia. Ajattelin vielä keitellä viikunahilloa kaikille. Pitääkin katsella pienet nätit purkit jostain...
Omille vanhemmille on hirvittävän käsittämättömän vaikeaa keksiä mitään lahjaa. Toki niille menee se perinteinen kahvipaketti, suklaarasia, (se viikunahillo), mutta jotain muutakin pitäisi lisäksi keksiä. Ovat auttaneet meitä tänä vuonna niin paljon. Jouluruoka tarjotaan myös.

Ja mun motto on https://i.imgflip.com/744as8.jpg

Muokattu viimeksi:
Joululahjaostoksilla oman puolivuotiaan pakettiin tuli merinokerrasto ja kaksi oppi ja ilon kirjaa: Älä kutita virtahepoa, ja toinen missä tunnusteltavia eläimiä. Hän tykkää tässä vaiheessa ihmetellen rapsutella sormenpäillä erilaisia materiaaleja, niin nuo kirjat on juuri sitä varten! Eräälle lahjottaviini kuuluvalle 4-veelle hankin kirjan ja Choco-pelin hauskoja hetkiä tuomaan.

Meidän tämän vuoden lahjat aikuisille on ehkä vähän tylsiä, mutta ainakaan ei jää pölyttymään. Ostettiin yhteensä kolmelle hengelle kullekin Happy socks -sukat ja suklaarasian. On ne toisaalta kivemmat kuin nippu mustia sukkia. Ainakin lahjan saajaa tuli mietittyä sukkia valitessa.

Takaisin