Jos tulosi tuplaantuisivat...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jos nyt yhtäkkiä alkaisit saada nettona kaksinkertaisen määrän rahaa kuussa, mitä tekisit? Miten tämä vaikuttaisi elämääsi? (Ja nyt siis ajatuksella, että tilille tulisi oikeasti yhteensä kaksinkertainen määrä. Ei niin että tuet lähtisi ja käteen jäisi suunnilleen saman verran kuin ennenkin, jos saat jotain tukea.)

Itse alkaisin varmaan kiinnittää enemmän huomiota ruokakaupassa ekologisuuteen ja eettisyyteen. Eli ostaisin enemmän luomua ja lähiruokaa sen halvemman vaihtoehdon sijaan. Ja muutenkin katsoisin vähemmän hintaa. Sama, jos ostan vaatteita uutena (tosin ostaisin silti paljon käytettynä), voisi ostaa enemmän kotimaista ja vähemmän markettivaatetta. Isompina hankintoina hankittaisiin varmaan uusi sänky. Säästöön ja hyväntekeväisyyteen myös laittaisin enemmän.

Jos tähän on sallittua vastata näin, niin vaihtaisin 50% työajalle. Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin mitään materiaa.

Jos ei voi kääntää asiaa näin päin, niin laittaisin ylimääräiset tulot säästöön. Suurimman osan ylimääräisestä laittaisin indeksirahastoihin, kuten tein ennen lasta, hyvin on siellä summa kasvanu vuosien varrella, eikä vaadi mitään suurta sijoitusosaamista. Jos joskus saataisiin vielä toinen lapsukainen, voisi sitten olla pidempään hoitovapaalla myös ja käyttää näitä rahoja.

Pari hankintaa kyllä pitäisi tehdä myös, uusi sohva ja sohvapöytä ihan erityisesti. Mutta muuten ei olisi tarvetta ostella mitään sen suurempaa. Veikkaan että edelleen tykkäisin ostella suurimman osan vaatteista kirppiksiltä, vaikka tulot tuplaantuisivatkin. 😄

Oisin varmaan Misan kannalla, tekisin vähemmän töitä.

Jos se ei ole mahdollista, niin sitten käyttäisin ekstrarahat ajan tekemiseen. Eli palkkaisin siivoojan, jotta ei tarvitsisi itse käyttää aikaa siihen ja sillä ajalla voisi panostaa omiin mielenkiinnon kohteisiin ja viettää aikaa perheen kanssa.

Pienenä törsäilynä ostaisin uuden sohvan, jota kissa ei ole raapinut ja jonka alta mahtuu imuroimaan! Kuinka vihaankaan meidän sohvaa näistä syistä... Oli tosin ilmainen, mutta jonain päivänä....

Muuten arki pysyisi samana. Ehkä säästettäisiin enemmän ja käytäisiin miehen kotimaassa useammin, mutta muuten ei lähdettäisi muuttamaan sen kummempia.

Mullakin menisi enemmän säästöön kuin nyt ja tosiaan rahastoihin niinkuin Misalla. Nytkin menee pieni summa joka kuukausi. Muuten elämässä on oikeastaan kaikki mitä tarvitsen. Haave omasta kodista toteutuisi todennäköisesti nopeammin. Koko ikäni olen tosin asunut vuokralla, eikä ole ollut juurikaan valittamista, mutta olisihan se kiva laittaa koti just oman näköiseksi. Eli asuntosäästöön menisi todennäköisesti kaikki ylimääräinen.😁

Ei käy työajan lyhentäminen. 😂 Tai mieluusti ainakin kerrotaan mitä sillä rahalla tekisi (kuten ekat tekikin). 😊

No, kotihoidontuki & lapsilisät 1- & 3-vuotiaista ei nettona niin suuri summa ole, että kaksinkertaistuminen vielä kuuhun veisi 😅 Sillä mahdollistuisi se, ettei tarvisi säästöjä käyttää elämiseen. Mutta jos mun palkkatulo tuplaantuisi ilman myyntivelvoitteen suurenemista ( eli saisin yhä samalla työmäärällä raavittua kuukauden tavoitteen täyteen, meidän ala on aika raaka eikä kokeneet ketutkaan firmassa meinanneet saada taulukoitaan joka kuukausi täyteen 😮‍💨 jos työmäärä tuplaantuisi niin a) palaisin loppuun, b) en kävis kotona edes nukkumassa) niin säästäisin. Varmaan haettaisi sitten myös yhteinen talonrakennuslaina ja sit tontin etsintään. Laina olisi maksettavissa tuplatuloilla kivan nopeahkosti pois :)

Eipä tulot täälläkään kummoiset ole, mutta jos ne tuplaantuisivat niin harrastaisin sijoittamista enemmänkin. :smiling-eyes: Indeksi-etf:t on ollut se mun juttu. Ok, tunnustan. On muutama suora osake jotka ovat sydäntä lähellä, tulee seurattua tiiviimmin niiden puljujen edesottamuksia.

Muokattu viimeksi:
Sitten ehkä voisi asuntolainan ottaa jos tulis tuplamäärä rahaa, kun kuitenkin haluaa asua pk seudulla hyvien julkisten äärellä ja uudehkossa asunnossa niin edes näin ylemmän keskitason palkalla en viitsi lainaa ottaa. Sitten olisi samaa vibaa kuin vargynjalla, että selkeästi voisi ostaa koko ajan ekologisesti ruokaa ja muitakin tuotteita. Nyt jo menee aika iso siivu rahastoihin säästöön niin ei hirveästi tarvetta nostaa sitä summaa.

Sijoittaisin, palkkaisin siivoojan ja lapsenhoitoapua ja alkaisin harrastamaan kalliita harrastuksia (esimerkiksi hommaisin lentolupakirjan tai alkaisin purjehtimaan). 😄 Matkustaisin myös vähän enemmän.

Säästäisin tulevaa varten, voi kyllä olla, että tulisi shoppailtua myös enemmän, uudet vaatteet on kivoja 😄 Ruokakaupassa tarttuisi ehkä myös enemmän heräteostoksia mukaan, nykyään ei tule niitä oikein otettua vaan meen listan mukaan, toki johtuu myös siitä että lapsen kanssa kaupassa ei viiti liikoja aikoja viettää, tai jos oon yksin, oon liian väsynyt miettimään listan ulkopuolelta 😅

Minä rakentaisin uuden talon ja matkustelisin. Palkkaisin myös siivoojan.

Varmaan säästöön laittaminen lisääntyisi merkittävästi. Ja matkustelisin enemmän. Kotimaisuus on nyt jo tärkeetä ja aina syynään valmistusmaita. Sitten olisi rahaa ostaa myös lapsille kotimaisia vaatteita :smiling-eyes:

Kaikki säästöön. Mitä jos sairaus yllättää ja jään työkyvyttömäksi? On ollut mielessä, sillä tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan ja stressi ei selitä outoja oireita. Vaikea kuitenkin päästä tutkimuksiin.
Tästä tulikin lisäajatus, laittaisin oman sairausvakuutukseni myös vielä kattavammaksi.

Yleisesti ottaen kannattaa välittömästi hankkiutua omistusasujaksi kun on toistaiseksi voimassaoleva työsoppari kädessä. Varallisuus alkaa hiljalleen karttumaan jos ei ota heti liian suurta lainaa (jolloin korkojen maksu hidastaa vaurastumista). Vuokralla ollessa maksat jollekulle toiselle sijoitusten tuottoa, tottakai, hän on ostanut jotain ja haluaa rahansa tuottavan. Omassa asunnossa asumalla maksat ikään kuin itsellesi tätä tuottoa. Totta, ei se kukkarossa näy kun lainaa makselee takaisin, mutta vaurastut silti samalla hiljalleen.

Vakuutuksista... sehän on vedonlyöntiä sen puolesta että sairastut. Tottakai jos satut sairastumaan ja vakuutus kattaa kulut ja joskus enemmänkin, mutta silti. Vain harva vakuutuksen ottaja pääsee siinä plussalle, toki useammin kuin lottaaja... mutta silti. Vakuutusyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia yhtiöitä, ja homma lasketaan siten että vakuutusmaksuja kerätään enemmän kuin mitä ulos annetaan, ja maksua tulee kerätä vähintään sen verran että sillä katetaan kustannukset. Minä olen ratkaissut asian että sen sijaan että ottaisin sairasvakuutuksia koko porukalle, laitan rahaa sijoituksiin. Jos rahantarve yllättää niin minulle on kertynyt kassaa josta maksaa. Jos ei, niin siellä ne tikkaa korkoa korolle. Meillä on se ongelma, että lapsia on monta. Jokaisen vakuuttaminen tulee kalliiksi, ja jos joku sairastuu, ei voi tietää kuka. Harvoin kuitenkaan sairastellaan. Joten yhtenäisen potin kasvattaminen on kannattavampaa.

Tuloja voi hankkia lisää sitenkin että säästää menoista.

Muokattu viimeksi:
Yleisesti ottaen kannattaa välittömästi hankkiutua omistusasujaksi kun on toistaiseksi voimassaoleva työsoppari kädessä. Varallisuus alkaa hiljalleen karttumaan jos ei ota heti liian suurta lainaa (jolloin korkojen maksu hidastaa vaurastumista). Vuokralla ollessa maksat jollekulle toiselle sijoitusten tuottoa, tottakai, hän on ostanut jotain ja haluaa rahansa tuottavan. Omassa asunnossa asumalla maksat ikään kuin itsellesi tätä tuottoa. Totta, ei se kukkarossa näy kun lainaa makselee takaisin, mutta vaurastut silti samalla hiljalleen.

Vakuutuksista... sehän on vedonlyöntiä sen puolesta että sairastut. Tottakai jos satut sairastumaan ja vakuutus kattaa kulut ja joskus enemmänkin, mutta silti. Vain harva vakuutuksen ottaja pääsee siinä plussalle, toki useammin kuin lottaaja... mutta silti. Minä olen ratkaissut asian että sen sijaan että ottaisin sairasvakuutuksia koko porukalle, laitan rahaa sijoituksiin. Jos rahantarve yllättää niin minulle on kertynyt kassaa josta maksaa. Jos ei, niin siellä ne tikkaa korkoa korolle. Meillä on se ongelma, että lapsia on monta. Jokaisen vakuuttaminen tulee kalliiksi, ja jos joku sairastuu, ei voi tietää kuka. Harvoin kuitenkaan sairastellaan. Joten yhtenäisen potin kasvattaminen on kannattavampaa.
Olen kerran ollut omistusasuja ja se oli helvetti ja tappiollista, kun siitä pitikin päästä eroon ja sitten kousi korot, siinä vaiheessa onneksi siitä asunnosta oli päässyt eroon. Ja ei se asunto rahaksi muutu ellei sitä joskus myy, jää lapsille vaan vaivaksi. Nyt aso-asujana, joo menee rahaa taustayhtiölle mut mieluummin niin että pääsee tarvittaessa eroon. Et jos esim työtilanne muuttuu, sairastuu tms tuöot laskee niin pääsee muuttamaan helposti pienempään tulotasoon sopivaan asuntoon.

Ja siis vakuutukset on hyviä sillon kun sitä ns ylimääräistä on niihin laittaa sitä lottoa. Olenkin monesti kauhulla miettinyt miten monilapsiset perheet edes pystyy vakuuttamaan lapsia, kun tolle yhdelle jo maksaa 600e vuodessa vakuutus (toki se on hyvin laaja).

Olen kerran ollut omistusasuja ja se oli helvetti ja tappiollista, kun siitä pitikin päästä eroon ja sitten kousi korot, siinä vaiheessa onneksi siitä asunnosta oli päässyt eroon. Ja ei se asunto rahaksi muutu ellei sitä joskus myy, jää lapsille vaan vaivaksi. Nyt aso-asujana, joo menee rahaa taustayhtiölle mut mieluummin niin että pääsee tarvittaessa eroon. Et jos esim työtilanne muuttuu, sairastuu tms tuöot laskee niin pääsee muuttamaan helposti pienempään tulotasoon sopivaan asuntoon.

Ja siis vakuutukset on hyviä sillon kun sitä ns ylimääräistä on niihin laittaa sitä lottoa. Olenkin monesti kauhulla miettinyt miten monilapsiset perheet edes pystyy vakuuttamaan lapsia, kun tolle yhdelle jo maksaa 600e vuodessa vakuutus (toki se on hyvin laaja).
Sama kokemus itsellä omistusasumisesta, että ei siitä välttämättä itsellee mitään jää, päinvastoin itseltä rahaa katosi useita kymmeniä tuhansia myyntihintojen pudotessa ja tehtyihin remontteihin. Elämäntilanteet ja tarpeet voivat muuttua yllättäen. Omistusasumisen "kannattavuus" ja arvo riippuu paljon missä päin Suomea mahtaa asua. Toki olen taas omistusasuja, mutta... täällä syrjäseudulla ajattelen, että jossakin pitää asua ja olkoon se sitten tämä muoto ja rakennus. Toivon, että en sitten 20v päästä joudu maksamaan tästä purkukuluja, siihenkin olen henkisesti ja taloudellisesti jo varautunut :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Sama kokemus itsellä omistusasumisesta, että ei siitä välttämättä itsellee mitään jää, päinvastoin itseltä rahaa katosi useita kymmeniä tuhansia myyntihintojen pudotessa ja tehtyihin remontteihin. Elämäntilanteet ja tarpeet voivat muuttua yllättäen. Omistusasumisen "kannattavuus" ja arvo riippuu paljon missä päin Suomea mahtaa asua. Toki olen taas omistusasuja, mutta... täällä syrjäseudulla ajattelen, että jossakin pitää asua ja olkoon se sitten tämä muoto ja rakennus. Toivon, että en sitten 20v päästä joudu maksamaan tästä purkukuluja, siihenkin olen henkisesti ja taloudellisesti jo varautunut :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Kyllä mullakin pieni ajatus siintää et sit jos löytyy joku the unelmien talo niin ostais lainalla tai sit ku lapset isoja niin ostaa pienemmän unelmien vanhuuden asunnon niillä säästöillä sitten ilman isoa lainaa (tai niinku tän ketjun skenaario et yhtäkkiä ois tuplasti rahaa)😅 mut ei nyt, nyt se eroon pääseminen on tärkeämpi kriteeri kun ei ikinä tiedä mitä ehtii tapahtua. Ja kyllä jos oisin valinnut ison perheen niin varmasti parempi vaihtoehto ois iso omakotitalo syrjäisemmässä paikassa. Ei oo mitään sapluunaa joka kaikille paras, pitää punnita aina omaa elämää.

Ainakin kaupungeissa on järkevämpää asua omassa. Vaikka joutuisi myymään ilman voittoa tai halvemmalla niin vuokrat ovat jo sen verran kovia, että kyllä siinä voitolle kuitenkin jää. Itsekin siis asuin vuosia vuokralla, mutta ei se järkevää ollut. Kunhan halusin asua kilometrin lähempänä palveluita uudessa asunnossa mitä miulla ei yksin olisi ollut varaa ostaa. 😅 Nyt asutaan melkein maaseudulla kaupungin rajalla (taajamassa kuitenkin) ja toki asumiskulut ovat kokonaisuudessaan isommat, kun muutettiin omaan, edellistä vuokra-asuntoa isompaan kiinteistöön, mutta tässä kuitenkin kertyy omaisuutta. Vuokra-asunnossa meillä meni kuitenkin se 15 000€ vuodessa pelkästään vuokranantajan pussiin.
Toki maksetaan korot, vedet, sähköt, jätemaksut ja kiinteistövero.

Syrjäseudulta ostaessa joutuu miettimään jälleenmyyntimahdollisuuksia ihan eri tavalla. Toisaalta maaseudulla on vähemmän mahdollisuuksia asua vuokrallakaan ja ihmisillä on usein maaseudulle muuttaessa eri intressit kuin vuokra-asumisen helppous. Mekin olemme miettineet maaseudulle muuttoa, mutta joutuu kyllä tekemään tarkkaa kartoitusta siitä mihin sitä muuttaisi ettei iske taloudellinen paniikki, jos joskus joutuukin myymään tai myynti sitten venähtää.

Takaisin