Jos taaperon imetys loppuu ja maito ei maistu, niin mitä tarjota

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Heleneum
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
H

Heleneum

Vieras
Mitä ihmettä 1,5v sitten juo? Jos lehmänmaitoa ei suostu. Imetys loppu niin eikai vedellä pärjää? Ei syö muutenkaan monipuolisesti. Voiko korviketta antaa mihin ikään asti?

En ole asiantuntija, mutta eikai korvikkeella ole mitään yläikärajaa? Tykkäiskö hän kaurajuomasta? Niihin lisätään kalsiumia ja vitamiineja joten voi käyttää maidon sijaan.

Meillä molemmat pojat tykkäsivät enemmän piimästä kuin maidosta. Myös iskukuumennettu maito upposi paremmin kuin normaali maito.

Korvikkeella ei ole ylärajaa, kunhan ravinto ei ole pelkkää korviketta.

Jos mitään maitotuotteita ei mene, ja lapsi juo vaikkapa vain vettä, kannattaa varmistaa kalsiuminsaanti muilla tavoilla. Meillä maitoallerginen on syönyt kalsiumit purkista 1-vuotiaasta asti ja ruokajuomana on juonut vettä.

Kiitos! Mutta mitä valmistetta voi antaa kun katsoin ainakin ne joissa oli kalsium ja lisänä d, niin niissä oli ei alle 3-vuotiaille?

Hei H ! On kai varsin luonnollista/sisäsyntyistä vierastaa muuta kuin tuttua ja turvallista. Toiset meistä ovat myös luontaisesti varovaisempia kuin toiset. Lasten ja teinien ruokkiminen voi olla varsin haastavaa, jota jopa kauhulla olen sivusta joskus seurannut.
Kummityttöni oli kuullut eskarissa jauhelihan valkoisten osien olevan jauhettuja sian saparoita tai lehmän utareita... Totaalikieltäytyi syömästä sen jälkeen mm aiempaa suosikkiaan mummonsa tekemää makaronilaatikkoa. Ostivat kotiin lihamyllyn ja kalvottomia paistin/kinkunpaloja sillä lapsen kanssa yhdessä jauhoivat negatiivisen mielikuvan muuttamiseksi.
Oletko itse maistanut mille lapsesi hyväksymä maito/korvike sinun suussasi maistuu? Ja siten miten kaukana se on tilalle tarjoamastasi vaihtoehdosta. Entäpä rakenne-erot, onko maito esim liian tasaista verraten korvike? Maituukos hänelle kalsiumin lähteistä jäätelö, jugurtit, viilit tai juusto siivuina tai tikkuina?
Entäpä juoko hän kupista? Tarjoatko sitä minkä lämpöisenä? Auttaisiko juoma-astian pieni lämmitys (vettä kuppiin ja osatehoa käyttäen) mikrossa?
Minulle on kuulemma pitänyt keittää mannavelliä, sellaista hyvin haudutettua ja ohutta, jotta yleensä maitoa olin suostunut juomaan. Kun nuorena pääsin itse ostoksille valitsin rasvatonta maitoa, se vain on yhäkin sitä parasta!
Vesihän parhaimmillaan maistuu "ei millekään" tai siis vedelle, toki niissäkin on isoja maku eroja.
Kekseliäisyys, sitkeys ja huumorintaju, niillä pääsee pitkälle pienten aivoituksia ratkoessa. Niitä toivotan kesääsi!

En osaa auttaa, mutta laitan kaikki vinkit korvan taakse. Meillä vähän nuorempi ei juo lehmänmaitoa juuri yhtään ja vettäkin hyvin vähän. Imetyksen lopettaminen ei ole vielä ajankohtaista, mutta juotavaa pitää saada menemään enemmän viimeistään kun se loppuu. Ei hirveästi naurata, kun muki torjutaan aina vaan.

Meillä leikki-ikäinen on kyllä aiemmin tykännyt juoda maitoa, mutta viime aikoina menekki on ollut aika vähäistä. Sekin liru, mitä lasiin kaadetaan, jää juomatta, ellei kehota aterian aikana ottamaan siitä siemauksia. Toisaalta, muistan itsekin ettei maito oikein koskaan maistunut ja jossain vaiheessa lakkasin vallan juomasta sitä. Saattoi olla jopa ennen ala-aste ikää.
Mä en näe maidonjuonnissa mitään terveydellisiä hyötyjä niin paljoa, että sitä pitäisi väkisin juottaa. Joku voi olla toista mieltä -> toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta mun mielestä maitoteollisuus on Suomessa täysin lobattua hommaa. Missään muussa maassa ei juoda niin paljoa maitoa kuin meillä. Ja sitten meillä on kaikki maito-ongelmat...

Mä olen myös itse lopettanut maidon juomisen jo ennen koulu
Meillä leikki-ikäinen on kyllä aiemmin tykännyt juoda maitoa, mutta viime aikoina menekki on ollut aika vähäistä. Sekin liru, mitä lasiin kaadetaan, jää juomatta, ellei kehota aterian aikana ottamaan siitä siemauksia. Toisaalta, muistan itsekin ettei maito oikein koskaan maistunut ja jossain vaiheessa lakkasin vallan juomasta sitä. Saattoi olla jopa ennen ala-aste ikää.
Mä en näe maidonjuonnissa mitään terveydellisiä hyötyjä niin paljoa, että sitä pitäisi väkisin juottaa. Joku voi olla toista mieltä -> toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta mun mielestä maitoteollisuus on Suomessa täysin lobattua hommaa. Missään muussa maassa ei juoda niin paljoa maitoa kuin meillä. Ja sitten meillä on kaikki maito-ongelmat...

Mä oon ihan samaa mieltä. Olen itse lopettanut maidon juonnin myös jo reilusti ennen kouluikää, en ole vaan tykännyt mausta. Olen syönyt paljon juustoja, jogurttia ja maitoa on mennyt kaakaossa. En ole ottanut asiasta stressiä omienkaan lasteni suhteen, kun ovat lopettaneet piimän ja maidon juonnin viimeistään kouluiässä, hekään eivät tosiaan mausta tykkää. Syövät kuitenkin juustoa ja jogurttia ja juovat kaakaota. Ruokavalio on monpuolinen ja d-vitamiini tulee purkista.

Muakin ärsyttää tämä maidonjuonnin tyrkyttäminen. Muistan ikuisesti kun odotin esikoista ja anoppi yritti antaa mulle ruokajuomaksi maitoa - olin että häh, miksi? "Sä tarvit kalsiumia". Voisin jatkaa aihetta "anoppi ja anopin neuvot joita kukaan ei pyytänyt" mutta en ryhdy siihen nyt kun menee asian vierestä :D

Oma lapsi tykkää maidosta niin annan sitä juoda. Itse yritän välttää koska maito tuntuu aiheuttavan mulle finnejä. Vettä juon, muroissa ja kahvissa käytän kaurajuomaa. Juusto on lähellä sydäntä, en tiedä voinko siitä koskaan kokonaan luopua.

Meillä siis maitoallerginen ei käytä mitään maitotuotteita, ja sen vuoksi kalsiumlisä purkista on ehdottoman tärkeä. Myöskään kauramaito ei kelpaa hänelle, joten vesi ja lisäkalsium toimii meillä hyvin. En myöskään ymmärrä, miksi maidon sijaan pitäisi tyrkyttää kaurajuomaa, onko se jollekin jotenkin kynnyskysymys, että lapsi juo maidonnäköistä juomaa?

Tuosta kalsiumlisästä. Iho- ja allergiasairaalan lääkäri määräsi meille reseptillä kalsiumlisän, mutta vain siksi, että reseptillä siihen saa vakuutuksesta korvauksen. Muuten olisi voinut vain marssia apteekkiin ja kysyä sieltä mikä kalsiumlisä sopii 1-vuotiaalle. Meillä on joku appelsiinimakuinen purutabletti, lapsi syö sen tyytyväisenä, kuten hän syö kaikki muutkin vitamiininsa kuin ne olisivat karkkia. Purkki on piilotettu, muuten söisi itsekseen koko purkin. :Smiling Face With Sunglasses:

Meillä toinen lapsi siirtyi imetyksestä 1v1kk iässä juomaan vettä ja purkista kalsiumlisää. Tavallinen lehmän maito tai kaurajuoma ei vaan kelvannut ollenkaan, ei jugurttikaan, juustostakaan ei tykkää. Vesi maistui hyvin. Kaakao ja jäätelö kelpaa, mutta ei niitä viitsi niin paljoa pienelle syöttää.

Muokattu viimeksi:
Sama on mitä juo, kunhan jotain. Ei suostunut syömään marjan makuista paloiteltua kalsium ja d-tablettia. 😔 Mitä purkista saatavaa lisää suosittelette?

En osaa auttaa, mutta laitan kaikki vinkit korvan taakse. Meillä vähän nuorempi ei juo lehmänmaitoa juuri yhtään ja vettäkin hyvin vähän. Imetyksen lopettaminen ei ole vielä ajankohtaista, mutta juotavaa pitää saada menemään enemmän viimeistään kun se loppuu. Ei hirveästi naurata, kun muki torjutaan aina vaan.
Kokeile auttaisko mehupilli, sillä onhan se helpompi kuin lapioida lusikalla vettä suuhun.

Aventin pillimuki on kyllä paras keksintö ikinä! Meillä on niitä kasa, kun niitä lähinnä tuo 2v käyttää kun muista ei juo ja on ne retkelläkin käteviä.

Meillä on nyt viimeaikoina alkanut taas juominen vähän kiinnostaa, vaikka ei ole muutettu mitään. 😊 Ehkä tuli vain herkkyyskausi sille. Toivottavasti aloittajallakin ongelma ratkeaisi.

Takaisin