Riippuu paljon siitä millaisesta tilanteesta on muuten kyse ja mitkä asiat ovat tällaiseen johtaneet. Mutta pääsääntöisesti ajattelen, että en voisi jatkaa. Pettäminen jättää aina niin isot jäljet, että ne todennäköisesti jäävät sinne taustalle tavalla tai toisella kuitenkin, vaikka asiat suurimmilta osin saataisiinkin sovittua esimerkiksi pariterapiassa tai muuten yhteisillä keskusteluilla. Mutta omalle kohdalle ajattelen, että jos voisin kuvitella jatkavani suhdetta toisen pettämisen jälkeen on parisuhteen toisellakin osapuolella oltava erittäin iso halu jatkaa ja haluta oikeasti kehittää yhteistyötä ja parisuhdetta. Yksin siihen ei pysty ja yhteistyö luottamuksen lähtemisen jälkeen on iso haaste. Tämä toimii kyllä myös niin päin, että jos itse jostain syystä pettäisin, suhde olisi todennäköisesti siinä.
Petetyllä itsellään selviytyminen pettämisestä kestää pitkään, saatika sitten luottamuksen rakennus uudelleen... Tässä artikkelissa sanottu "älä tee pettäjästä ikuista syntipukkia" on sinänsä hauskahko lausahdus, koska eihän se totuus, että toinen on pettänyt, muutu ikinä. Se on tapahtunut. Eli silloin toinen on aina syyllinen tähän tekoon, vaikka mitä tekisi. Toinen on päättänyt pettää. Se on se asia, minkä perusteella luottamus menee ja sen takaisinrakentaminen on erittäin vaikeaa, koska sitä ei tekemättömäksi saa. Myös toinen mikä pisti silmään tähän liittyen, oli tuo että tyypillisesti mies on pettäjä ja nainen petetty. Oli se sitten se, että naiset tekevät miehestä syntipukkia useammin kuin miehet naisesta, mutta tähänkin pätee se, että vaikea on yli päästä asiasta jota sinänsä ei voi korjata. Omasta kokemuksesta myös tuo tilanne on toisin päin. Itse olen joskus aiemmassa suhteessa pettänyt kumppaniani, minua ei (tietääkseni) ole koskaan petetty. Kaveripiirissäni on myös kaksi äskettäin tapahtunutta eroa, joissa syy on ollut naisen pettäminen.