Jatkuva rintatulehdus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ansku81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ansku81

Puuhakas puhuja
Nyt alkaa menemään tän äidin usko ja hermot... [:(][:@]

Mulla ihana, reilun kuukauden vanha tyttö ja kaikki on lähtenyt sujumaan oikein hienosti. Synnytys meni hyvin, imetys lähti heti hyvin käyntiin, maitoa riittää ja vauva voi hyvin. Ainoa ongelma on jatkuva rintatulehduskierre, jonka "ansiosta" mä olen jatkuvasti antibioottikuurilla... [:(] Vauva on nyt 38 päivää vanha ja siitä tasan 8 päivää on menty ilman antibiootteja... Tää ei voi olla hyväksi vauvalle... Mutta kun tää toinen utare vaan on tosi hankala yhteistyökumppani...

Takana siis 3 rintatulehdusta, 6 lääkäriä, 4 antibioottikuuria ja aika monta lääkärireissua mutta aina kuurin jälkeen menee 2-3 päivää kun alkaa hirveä horkka, kuume 39-40 asteeseen, tulehdusarvot yli 160 ja tissi punaiseksi (ja tosi kipeäksi). Mun mielestä ei voi olla normaalia että noin nopeasti uusii. Lääkärit vaan ottaa päivystykseen, toteaa että ompa tissi hurjan näköinen, kirjoittaa reseptin, käskee pitää rinnan lämpimänä ja toivottaa hyvää päivän jatkoa. Neljännen lääkärin kohdalla aloin pyydellä lähetettä jatkotutkimuksiin (kun siis kyseessä oli jo kolmas tulehdus kuukauden sisään) niin mulle äyskäistiin että "No kuule, jos sinä et pysty nyt pitämään sitä tissiä lämpimänä ja tyhjänä kotikonstein niin siihen tulee *joku hieno latinankielinen nimi*, sitten se rinta joudutaan leikkaamaan, siitä jää elinikäinen RUMA arpi ja sillä rinnalla ei sitten enää imetetä!". Ja mä sieltä sitten itku kurkussa kotiin.

Ja niin kun mä en olis yrittänyt!!! Kuljen tuolla 25 asteen helteessä tuulitakki, 2 villatakkia, aluspaita ja villainen tissituubi päällä, puen villatakin jopa pakastimella käydessäni jne. Mä saan oikeesti lämpöhalvauksen jos laitan yhtään enempää päälle... Imetän aina kun vauva vähänkin siltä näyttää että voisi kelvata ja pumppaan tissin loppuun jos vauvan jälkeen sinne jotain jää. Vaihtelen imetysasentoja säännöllisesti, jotta tissi tyhjenisi tasaisesti. Kaikki kotikonstit mitä joku on ehdottanut kaalinlehdistä, maitorahkaan, villasukkiin ja kuumakääreisiin on kokeiltu (näin ollen paitsi että mä haisen hieltä mun toppausten takia niin mukaan sekoittuu ihana kaalin tuoksu... Ai miksi mua ei enää kutsuta kylään [;)] ). Rasvaan lisäksi nänninpäitä lansinohilla sekä bepanthenella ja pidän aina huolen että vauva syö hyvällä imuotteella. Käytän pehmeitä, kaarituettomia rintaliivejä mutta tuen kuitenkin hyvin liikkeessä. Imettäessä käytän rintakumia, osaksi matalien nänninpäiden takia, osaksi ettei nänninpää mene rikki. Ja kiltisti imetän vaikka aina tulehduksen alussa tissiin sattuu jo pelkkä paidan kangas saatikka sitten nälkäisen neidin "hampaat". Ekat kolme päivää on aina yhtä helvettiä kun imettää kipeästä tissistä... Tuntuu oikeasti siltä että taju lähtee...

No eilen sitten taas kävin neuvolareissulla otattamassa pika crp:n että nähtiin onko nykyinen kuuri lähtenyt puremaan ja arvo oli vielä kolmen päivän kuurin jälkeen 94. Taas päivystävälle (viides sellainen mutta taisi olla ensimmäinen joka edes koski koko rintaan... [8|] ), joka kirjoittaa uuden antibioottikuurin entisen tilalle ja passittaa kotiin. Kun yritän selittää että sen kipeän rinnan maito on koko ajan ollut klimppistä (niin että joudun sen siivilöimään jos aion pullosta antaa) ja tulehduksen aikana nänninpäähän tulee aina kipeä, ruskea, mätäpaiseen näköinen alue, että eikö sitä maitoa tai nänniä voida tutkia, niin vastaus on että voitaisiin mutta ei se mitään hyödyttäisi. [8|] Siis???

Tämän reissun jälkeen aloin olla niin henkisesti lopussa että painoin suoraan keskussairaalaan ja mies alkoi soittelemaan kiukkuisia puheluita sairaanhoitopiiriin ylilääkäriä myöten. Onneksi mut otettiin naistenpoliklinikalle vastaan ja gynekologi tarkisti ettei ainakaan kohdussa ollut mitään, rinnassa ei tuntunut patteja eikä ultrallakaan löydetty mitään nestekertymiä (lääkäri tosin myönsi ettei ollut ultraamisessa mikään asiantuntija). Mies sai ylilääkärin kanssa keskusteltuaan (aika tiukkasävyisesti) neuvoteltua mulle lähetteen bakteeriviljelyyn ja tissin tarkempaan ultraukseen ensi viikolle. Sovittiin että tuun kotiin, aloitan sen uuden antibiootin ja ensi viikolla kokeisiin. Ajattelin että ihanaa, nyt tämä hoidetaan pois! [:)] No nyt yöllä heräsin ja suussa maistui sille kun joku olisi sontinut sinne. Lähdin juomaan ja pyörrytti ja oksetti ihan kaameesti. Nää lääkkeet ei selvästi sovi mulle... Luin sitten tarkemmin pakkusselostetta ja siinä kerrottiin lääkkeen yleiseksi haittavaikutukseksi oksentelun ja ripulin. Vauva on ollut tosi levoton koko yön (vaikka yleensä nukkuu kun tukki) ja luin myös että lääke kulkeutuu äidinmaitoon... Voin siis vaan kuvitella mitä nää lääkkeet tekee tolle pienelle jos mullakin on jo tämmönen olo! [:(] Eli tää lääkekuuri loppuu kyllä tähän.

Mulla alkaa olemaan tosi synkkä ja epätoivoinen olo tän asian kanssa. Tuntuu ettei kukaan ymmärrä etten mä yksinkertaisesti VOI maata melkein 40 asteen kuumeessa 1,5 viikon välein kun mulla on reippaan kuukauden vanha lapsi kotona. Onko kellään ollu vastaavaa tai tehokkaita konsteja millä sais rintatulehduksen hoidettua? Musta tuntuu että tää mun hienosti alkanut imetys loppuu hyvin lyhyeen ellei asiaa saada pian korjattua. [&o] Harmittaa vietävästi kun toisesta rinnasta imettäminen on kuitenkii ihanaa ja mä nautin siitä läheisyydestä vauvan kanssa... Ja maitoa tulis niin paljon että sillä ruokkis varmaan toisenkii muksun...

Kokemuksia? Ideoita? Mitä tahansa?????

Löytyiskö tuolta mitään apua... http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category§ionid=9&id=64&Itemid=118

Sitten RELA-tipat ois aika hyviä vauvalle, kun olet kuurilla... ne eivät ole sellaisia mitkä heti auttavat, eli niitä olis annettava päivittäin.

Kaalinlehdistä on monet saaneet avun... pesee kaalinlehden ja pistelee siihen vaikka haarukalla reikiä ja sitten liivin sisään.

Tsemppiä hurjasti sinne, toivottavasti saat pian avun ja pääset hyvillä mielin terveenä jatkamaan imetystä. [:)]

Kiitos, tutkaillaan jos jotain vielä löytyisi. [:)] Kaalinlehdet on käytössä jo ja rela-tipat kanssa vauvalla sekä mulla. Nyt on tissi ultrattu ja labrakokeita otettu eli toivotaan joku tokku tähän löytyvän. [:)]

Moi! Osuin tässä juttuja lueskellessani tännekin ja piti tulla tiedustelmaan kuinka sun tilanne on kehittynyt. En voi kuin toivottaa kovasti jaksamista tuon ikävän tilanteen kanssa. Omasta mielestäni näistä imetykseen liittyvistä negatiivisista kokemuksista puhutaan aivan liian vähän. Toivottavasti tästä on sinulle edes se apu, että huomaat, että et todellakaan ole näiden ongelmien kanssa ainut! Mitään kaikkivoipaa parannuskeinoa en osaa antaa, kertoa vain oman kokemukseni.

Itselleni tuli rintatulehdus lapsen ollessa 3vko. Selvisin yhdellä tulehduksella (10pvä antibioottia), mutta tulehtunut rinta ei toipunut siitä tulehduksesta enää normaaliksi. Nänniin tuli jo synnytyslaitoksella haava, joka ei parantunut kunnolla ja sitten tosiaan tuossa kolmen viikon kohdalla iski tuo pirullinen rintatulehdus. En voi sanoa muuta kuin että kyllähän on v-mäinen tauti ja siitä tiedetään käsittämättömän vähän. Kovasti yksin tuossa tilanteessa on, vaikka kuinka kävi imetystukilistat yms lukemassa. Ohjeistuksien mukaan rintaa pitäisi tyhjentää joka toinen tunti ja lepo on myös erittäin tärkeää toipumisen kannalta. Omalla kohdallani rintaa lämmittelin 10min joko lämpimässä suihkussa tai kaurapussilla, pumppasin 30min ja saaliina oli 20ml maitoa. Tätä toistin sen ekan sairausviikon ajan keskimäärin joka kolmas tunti yötä päivää. Niin että missäs välissä sitä sitten levätään?? Kyllä kirosin tuossa vaiheessa kerran jos toisenkin, itkin ja pumppasin, itkin ja kirosin ja itkin lohduttomasti surkeuttani pienen nyyttini imiessä tervettä rintaa. Imettämään en tuosta tulehdusrinnasta pystynyt, liian kipeää otti.

Tuon haavauman paraneminen kesti yli kaksi kuukautta eikä siihen osanneet lääkäritkään mitään helpotusta/hoitoa antaa. Ja tuo tulehduksen läpikäynyt rinta alkoi olemaan normaali vasta neljän kuukauden päästä tulehduksesta ja tuossa vaiheessa jo sitten lopettelinkin imettämistä. Tulehduksen jälkeen imetin lastani tuota rikkinäisestä rinnasta yhteensä varmaan 10 kertaa ja tuskaa oli joka kerta. Maitoa rinnasta alkoi kuitenkin akuutin tulehdusvaiheen jälkeen tulemaan ja siitä eteenpäin tyhjäsin tuon rinnan 4 krt/vrk sähköpumpulla ja maito syötettiin pullosta poitsulle. Meillä tuo järjestelmä toimi hyvin, isä sai osallistua lapsenhoitoon, poika sai imeä toisesta rinnasta ja on kasvanut ja kehittynyt erinomaisesti.

Tuohon akuutissa tulehdusvaiheessa esiintyneeseen rinnan kovettumiseen helpotusta toi omenaviinietikka. Kastelin paperia etikalla ja pidin sitä rinnalla niin kauan kuin hajua kestin. ;-) Ja itsellä tuo siis auttoi pehmentämään rintaa. Tämä keino tuli tädiltäni, joka 80-luvulla läpikävi rintatulehduksen. Aloitin myös B6-vitamiinikuurin pari kuukautta tulehduksen jälkeen, kun huomasin netistä artikkelin, että se voisi auttaa rintaan jääneisiin vaurioihin. Rinta siis palautui normaaliksi noin 4kk tulehduksen jälkeen. Auttoiko siihen tuo B6-kuuri vai yksinkertaisesti vain aika, en osaa sanoa. Nyt poika on reilut 5kk vanha ja imetys on meidän osaltamme loppu.

Toivon sinulle paranemista tuosta tulehduskierteestä! Ja toivon todella, että löydät pikaisesti lääkärin, joka ymmärtää tilanteesi ongelmallisuuden ja tarjoaa jotain konkreettista apua!

Kiitos tästä, tosiaan auttaa kun tietää että muitakin sellaisia on, joilla imetys vaan tuottaa tuskaa...
Mulla tällä hetkellä menossa kolmas päivä ilman antibioottia ja sormet ristissä toivon parasta ja pelkään pahinta... Tutkimuksia on nyt onneks tehty, labrat on otettu, tissi ultrattu yms. mutta mitään järkevää syytä ei tulehduskierteelle oo löytynyt. Eniten rassaa lääkärien asenne kun ne va an rähjää että pidä tissis lämpimänä vaikka kuinka yrittää selittää että kaikkeni olen tehnyt... [8|] Ei tää tosiaankaan oo niin kivaa että tieten tahtoen palelluttaisin rintani parin viikon välein... [8|]
Imetystä oon jatkanut mutten todella tiedä miten kauan enää jaksan jos tää on tämmstä taistoa.Tällä hetkellä nännikin näyttää kohtuullisen hyvältä kun oon puhkonu niitä valkosia rakkuloita ja nyppiny kaiken ylimääräsen siitä pois. Ja aina jos alkaa vähänkin kivistää ni pumppaan tissin tyhjäksi.
Se viimeisin antibiootti (oliko kuudes vai seitsemäs kuuri, en enää pysy laskuissa mukana...) ei sopinu mulle ollenkaan vaan sain siitä vaan kauheen veri/vesiripulin ja kuume nousi yli 39 asteeseen... Nyt on kuulemma kaikki imetyksen kanssa sopivat lääkkeet koitettu eli jos tulehdus vielä iskee niin seuraavaksi on edessä sairaalakeikka. Toisaalta helpottaa että ei ainakaan enää yhtään päivystyskeikkaa vaan uutta reseptiä hakemaan...
Mutta tosiaan nyt tilanne on taas parempi mutten vielä uskalla tuuletella että tämä oli nyt tässä...

Moi, ansku!

Miten sulla on tuo edennyt? Mulla oli esikoisen kanssa ihan vastaavan oloine alku. Tosin VAIN neljä rintatulehdusta sen ekan kuukauden aikana. Kakkos vauvan aikana selvisin kolmella tulehduksella ja nyt tällä viidennellä (!) ainosataan yksi tulehdus!

Mulle tuli kanssa noita "maitofinnejä" siihen jatkuvsti tulehtuvaan tissiin. Mätää ja märkää .. yök! JA se helvetilline horkka joka kuumeen nousussa. Luulin aina kuolevani! Vapisin horkassa kolmen peiton alla- Pää hiessä kivusta vauvan imiessä tulehtunutta rintaa.

Mitän SAIRAALLOISTA syytä ei löytynyt... vaan hyvinkin luonnollinen. Mun toinen tissi on oikeen teho tuotanto laitos... Siellä puskee maitorauhasta kainaloissa saakka! Välillä esim kolmen tunnin imetystauon jälkeen oli vasemmassa kainalossa sellainen kanamunakokoinen maitopatti! Kontalleen imettäessä se tyhjeni!! (olipa koomisen näköistä sekin touhu) Aluks tosiaan pumppailin ja imetein molemmista rinnoista samalla syötöllä. Lisäsin tietysti sitä maidontuotantoa entisestää..... ja taas pienikin viima sai uuden tulehduksen aikaiseksi.

Tässä VIIDENNESSÄ imetys sessiossa, jota on jo kestänyt pitkät/lyhyet seitsämän kuukautta, aloin alusta asti imettämään vain yhdestä rinnasta kerralla. Vauva imeä lussutti sen roimasti tyhäksi ja sitten parin tunnin päästä meni se toinen. Maitoa tuli ihan riittävästi tälleenkin. Tämä toimi mulla! Ja opetella siis piti ihan liian monta kertaa!

-------------

Toivottavasti olet jo saanut vastauksen. Tai et ainakaan enää uutta tulehdusta!

Näissä kun on niin monta tapaa ja vastausta kuin on imettäjiäkin. KAUHEA TAUTI  SE ON JOKATAPAUKSESSA! Pysy terveenä!

Kiitos maarinen! [:)] Täällä oltu nyt reilu viikko ilman antibioottia! [:)] Varovaisen toiveekkaana siis... Huojentavaa että on siis muitakin joilla on samaa vaivaa! Itellä alko olemaan jo hiukan pöpi olo kun kaikki vaan käskee pitää tissin lämpimänä ja ite sulaa tuolla helteessä villaliivissä ja tuulitakissa. [8|]
Mut kuulosti niin tutulta tuo kolmen peiton alla imettäminen horkassa ja tuskan hiki otsalla! Tosiaan tuntuu että siihen kuolee... Ja mä oon ruvennu jo jotenkii inhoamaan tota mun toista tissiä...Sillä vaan ei oo yhtään team spirittiä. [;)]
Mulla myöskin kerää tää "viallinen tissi" maitoa hirveen helposti tonne kainaloon asti. Nykyisin en enää oottele hetkeäkään jos sinne alkaa jotain kertymään vaan sitte pumppaan ja hieron sen patin kevyesti tyhjäks jos Venlalla ei oo nälkä (hassua muuten että meijän tytöillä on vielä sama nimikin... [;)] ) Mä oon kanssa ite diagnosoinu että tää tissi ei vaan tyhjene kunnolla joka paikasta. En tiiä johtuuko tosta nänninpäästä, että tukkiiko noi rakkulat aina välillä niitä maitotiehyitä vai tuleeko sieltä vaan liikaa tavaraa vai mitä. Paitsi että nykyisin painelen koko ajan tissiä ja tutkin onko siellä pahkuroita (varmaan mielenkiintosen näköstä julkisilla paikoilla) ni mä myös oon alkanu rapsutella suihkun jälkeen puhtaalla pyyhkeellä niitä rakkuloita pois. Monesti sieltä alta alkaa oikee suihkuamaan maitoa eli se tukis tota mun tukkeutumisteoriaa. En tiiä saisko niin tehä mutta pakko tässä on jotain koittaa tehdä. Parempi vääräkin suunta ku ei suuntaa ollenkaan. [;)]
Mutta siis toivotaan että tää tulehduskierre olis nyt ainakin tällä erää tässä. [:)] 40asteen kuume yhdistettynä näihin helteisiin ei oo kiva yhdistelmä... Ehkä mäkin sitten sen viidennen kanssa jo opin...[;)] Kiitos vieä vastauksesta ja aurinkoista kesää teille!

Varovainen toiveekkuus muuttui synkkyyteen kun 2 viikkoa antibioottikuurin jälkeen tissi rupes taas temppuilemaan. Kuume nousi, aloitein tehohoidon ja vuorokauden pumppasin, pidin kaalinlehtiä, tein maitorahkanaamioita, imetin, pumppasin jne. kuume laski ja olin riemuissani. Kahden päivän päästä sama juttu ja taas päivä meni tissin kimpussa. Homma toimi mutta taas kahden päivän jälkeen maattiin taas yli 39 kuumeessa pumppaamassa ja totesin ettei tästä elosta tuu mitään jos parin päivän välein makaan sängyn pohjalla pumppaamassa. menin sitten lääkäriin ja tulehdusarvot olikin pitkälle yli 200. Osastolla oltiin sitte jokunen päivä ottamassa suonensisäisesti antibioottia... Joten ei tää homma vaan oikein meillä toimi. [&o] Olin jo niiiiin lähellä lopettaa koko imetys mutta sitten joku viimenen sisuhippunen nosti päätään. Mutta jos vielä kerran uusii niin sitten loppuu kyllä imetyskin. Nyt on meijän neiti saanut ihan tarpeeks antibioottimaitoa...

Takaisin