Jatkuva nälkä ja painonnousu

Kyfi7841260

Vasta-alkaja
Moi,

Tämä on varmaan vaihe joka monella tulee vastaan, mutta on koko ajan niin tolkuton nälkä että tuntuu ettei selviä tavallisesta arkielämästö. Oon rv 22 enkä pysty öisin nukkumaan kun nälkä on sellainen että sattuu.

Kaikkialla sanotaan, että pitäisi syödä pieniä aterioita, mutta ei ne mulla tunnu auttavan mitään. Toisaalta en saa kovin hyvin alas ruokaa eikä mitään tee varsinaisesti mieli. Kun saa alas isomman aterian, tuntuu että sen vaikutus katoaa heti. Ei siis ole koskaan kylläinen olo. Samanlaista oli alkuraskaudessa, mutta silloin oli myös hyvä ruokahalu.

Mulla on tullut jo ainakin 10 kiloa painoa, josta 7 tuli ekan kolmanneksen aikana. Ihmetyttää, kun kaikkialla sanotaan ettei painon kuuluisi alussa edes nousta. :O Lähtöpainoni oli nornaalipainossa, ja olen urheilullinen ihminen - tosin nyt en jaksa enkä pysty juurikaan liikkumaan kun ei riitä energiat mitenkään. Syön ihan normaalia ruokaa enkä himoitse mitään mättöä, mutta en kyllä jaksa oikeen kokata tai suunnitella ruokia tällä hetkellä että usein menee myös valmisruokia ja jotain mehuja yms joita en tavallisesti juo ollenkaan.

Millä ihmeellä tästä pohjattomasta nälästä selviää ja paljonko tässä vielä paino ehtiikään nousta?

Minun neuvo on syödä proteiinirikasta ruokaa. Olin raskausajan vhh:lla, koska sen avulla olo oli mitä mainioin. Söin vain 3krt päivässä ja normaalistikkaan ei sen enempää kannattaisi syödä ettei verensokeri ole kokoajan koholla ja leptiini eli kehon kylläisyyshormoni voi toimia oikein.

Huomasin ite raskaana, että heti jos iltapala sisälsi hiilareita eikä ollut proteiini ja rasvapitoinen niin yöllä-/aamulla oli kuoleman nälkä.
Minulla nousikin raskausaikana paino vain 7kg.

En tiedä miten tuota hillitä, kun itse kärsin ihan samasta ongelmasta omana raskausaikanani... Eikä auttanut vähähiilariset tai muutkaan. Ruokahimotkin olivat ihan terveellisiä, mutta niin vain paino nousi nopeasti. Söin siis lähinnä lihaa ja kasviksia. Sain sen painonnousun ja syömisen jossain puolessavälissä kuriin, mutta radi ja vuodelepo tekivät lopussa tehtävänsä ja loppusaldo oli +30kg ylimääräistä. 😱
Minäkin olin hoikka ja urheilullinen, mutta enpä ole enää. 🙃

Koita ainakin pitää liikunta mukana ja syödä jotain tosi kevyttä, jos et pysty olemaan pitkiä aikoja syömättä. Miulla oli aika paljon epäonnea matkassa kaikkien raskausvaivojen kanssa. Toivotaan, että sie pääset vähemmällä. 😊

Valmisruuat eivät ole kovinkaan täyttäviä. Lisäksi niissä on rasvaa ja suolaa ja makukin on aika geneerinen. Itse kelpuutan valmisruuista veripaltun, Kivikylän lihapullat ja Tapolan mustanmakkaran.
Lisäksi epäilisin, että lihasmassallasi, kerroit olevasi urheilullinen, on myös jotain tekemistä asian kanssa. Sinuna kokeilisin jo ehdotettua proteiinipitoista ruokaa, joka on itse valmistettua. Nälkäkin pysyisi paremmin kurissa.

Oletko mittauttanut rauta-arvot eli lähinnä ferritiinin? Mulla matala ferritiini aiheutti tuota ihan järkyttävää nälkää jossa tosiaan yöllä herää mahakipuun. On sitä välillä vieläkin mutta vähemmän kun olen syönyt rautaa. Syötkö punaista ihaa? Se pitää aika hyvin nälkää poissa ja sitä tarvitaan raskausaikana. Tsemppiä!

Takaisin