Jackrusselinterrieri. Kokemuksia?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jonskulajuu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

jonskulajuu

Vieras
Elikkäs, meille on tulossa parin viikon päästä russeli vauva. Haluaisin kuulla kokemuksia noin yleisesti, koulutuksesta, luonteesta ja oikeastaan ihan kaikesta mikä kannattaa ottaa huomioon.

Pentu tulee siis tuttavalta, ja hän varoitteli että russelit eivät tule hyvin toimeen lasten kanssa... Hänellä on 4 aikuista russelia, ja kun olemme käyneet 3v pojan kanssa kylässä, niin ovat siinä olleet ainakin hyvin lapsirakkaita.

Myöskin varoiteltiin siitä että ovat hirmu energisiä ja ei niin paljoa tekemistä kuulemma löydy etteivätkö jossain vaiheessa pure pöydänjalat ja sohvan nurkat.

Nämä siis yhden russelin omistajan "kokemukset" rodusta.
 
Heippa! Mä uskon et tuo lapsirakkaus on osittain rotu -ja koirakohtainen. Jotkut rodut jotka muutenkin on itsenäisempiä eivät tule niin hyvin toimeen lasten kanssa. Mutta suurin merkitys on tietenkin koulutuksella ja lapsiin totuttamisella. Ja myös on tärkeää opettaa lapselle miten eläimen kanssa ollaan ja mitä ei saa tehdä.
Mulla ei ole kokemusta russeleista mutta yleisesti jotkut pennut puree kaikkea ja jotkut ei. Meillä itsellä on kaksi samojedia. 9 vuotias tyttö ei purrut pienenä paljoakaan ja on äärimmäisen lempeä luonteinen ka tuli aina kutduttaessa ja tämä nuorempi vasta 3 kk puree kaikkea mihin pääsee käsiksi eikä halua et se otetaan kiinni. Toki leikkivät tosi paljon yhdessä ja vanhempi antaa pienen jältätä itseään mikä sit taas vie mielenkiinnon huonekaluista.

Yleisesti ottaen pentujen kanssa säännöt on samat. Kannattaa lukea pentu oppaita ja tehdä kodista koiraturvallinen. Ja ostaa jo varastoon useampi laadukas purulelu. Niitä kuluu paljon ja varsinkin jos on vaim yksi koira. Huonolaatuiset murenee helposti, meillä kesti 2h :'D

Mulle itselle tulee russeleista mieleyhtymä välittömästi sanaan energinen. Varmasti kasvattaja oikeassa. Paljon vain leikkejä, ulkona varsinkin turvallisella alueella niin saa purkaa energiaansa. Jos on lapsia niin kannattaa just opettaa turvallisia leikkejä niin pääsee itsekin vähemmällä. :)
 
Aloittajalle on varmaan russeli jo saapunut taloon. Onnea! Meillä oli parsonrusseli ja oli maailman paras, ihanin ja sympaattisin koira. Pentuna pureskeli ihan kiitettävästi johtoja ja pöydän kulmia, mutta niistä selvittiin :) Meillä oli todella lapsirakas tapaus, itsellä ei ollut lasta ennen kuin koiramme viimeisinä aikoina, mutta monesti alkoi ihan kiljua riemusta kun näki lapsia. Vauvoja kun oli kylässä, asettui kiltisti viltin reunalle vahtimaan ja oli rauhallisempi pentunakin. Toinen juttu on sitten tykkääkö lapset energisestä ja vauhdikkaasta pikkukoirasta :) En ohjeista sen kummemmin, mutta käytin tilaisuuden muistella rakasta koiraamme :). Toivottavasti teillä sujuu kaikki hienosti.
 
Täällä on kettuterrieri. :) Itse en luokittelisi rodun perusteella mikä tulee toimeen lasten kanssa mikä ei, se on kiinni kasvatuksesta ja siitä oppiiko koira pentuna olemaan lasten kanssa jos niitä ei kotona ole ja siitä kuinka vieraat lapset käyttäytyy koiran kanssa en yhtään ihmettele ettei koira pidä ja reagoi että yrittää purra jos lasten annetaan riehua, huutaa, jahdata koiraa tai jopa tarttua kiinni näitä on nähty(ja sillon minä olen se ikävä ihminen kun joko kiellän lapsia tai vien koiran pois :D ), omistajan vastuulla pitää huoli että koira on "turvassa". Se se varmasti haasteellisinta on saada opetetuksi pieniin lapsiin jos omassa perheessä niitä ei ole. Meillä vähän jännittää LA on helmikuussa esikoiselle ja koiruudella tällä hetkellä ikää 6,5w ja kokemukset pienistä lapsista on kasvattajan luota pentulaatikosta, kun ei vaan ole suvussa tai tutuilla ollut että olisi voinut edes vähän pentuna opettaa. Mutta toisaalta koira on luonteeltaan semmoinen etten kyllä kovin huolissani ole, ja asennoitunut niin että kaikki kyllä sujuu ja sitä myöten kun pikkunen kasvaa hälle opetetaan eloa koiran kanssa. :)
Terrierin kanssa panostaisin pennusta lähtien sosiaalistamiseen, nekun ei ole niitä kaikista parhaimpia hyväksymään etenkään vieraita koiria. Meillä terrierit mitä ollut ei yksikään ole tuhonnut yhtään mitään, ei ole hampaiden kuvia tuoleissa tai missään muussakaan. Ollaan kyllä ulkoiltu aina paljon ja heti kun pentu tulee taloon (itse en odottele rokotuksia kun siinä menee paras aika koulutuksesta ohi, pennulla on suoja emolta) lähdetty koirakentälle opettelemaan kuinka ollaan hyväkäytöksinen koirakaveri.
Myöskin luoksetulo yksi tärkeimmistä asioista opettaa, mitä oon ymmärtänyt russeli on aavistuksen helpompi (enemmän mielyttämisen halua, toki terrieri on terrieri) opettaa kun kettari joka myöskin onnistuu kouluttaa että voi päästää irti eikä siinä käy niin, että sen jälkeen ei koirasta näy kun perskarvat vilahukselta kun lähtee omille teilleen.
Sisäsiisteys, hihnakäytös , kynsienleikkuu ja muut hoitotoimenpiteet ja etenkin lapsi kun on talossa niin opettaa ettei pentu ala vahtimaan ruokaansa tai lelujaan vaan että niihin saa koskea ja ottaa. Koiran oma paikka, mihin kun koira menee niin lapsi ei silloin saa mennä koiran luokse, esim boxi missä ei ovea tai peti, koira oppii että jos haluaa olla rauhassa niin kun menee omalle paikalle niin se onnistuu, sillä välttyy monelta ikävältä kontaktilta jos koira haluaa nukkua.
 
Takaisin
Top