Jaatko lapsen kuvia someen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olet lasten kuvien jakamisesta someen? Jaatko itse lapsen kuvia someen? Meillä on myös artikkeli aiheesta täällä. Kannattaa kurkata sieltä, mitä tulee ottaa huomioon asiassa. 😊

Itse en ole jakanut kuopuksesta kuin yhden synnärillä otetun kuvan someen. Esikoisen jalat taitavat näkyä yhdessä kuvassa, mutta ei kasvoja. En kyllä muutenkaan jaa sinne juuri koskaan mitään. Lähinnä lasten kuvia tulee lähetettyä sukulaisille ja kummeille WhatsAppin välityksellä. En pitäisi lasten kuvien jakamista someen automaattisesti huonona, mutta kannattaa harkita millaisia kuvia jakaa ja miten.

En ole itse missään somessa joten en. 😅 Mutta ollaan pidetty linja ettei lapsen kasvoja ja koko nimeä saa näkyä somessa. Jotkut sukulaiset tästä linjasta vähän harmistuivat, mutta ollaan haluttu varjella hänen yksityisyyttään sen verran.

Miehen jotkut tuttavat välillä yllättyvät kuullessaan, että hänellä edes on perhe, kun hänen somessaan ei näy meistä mitään. 😂

Yksityisesti olen jakanut lapsen kuvia kavereille ja sukulaisille tarvittaessa.

Harvemmin olen somessa jakelemassa mitään, mut facebookiin laitan satunnaisesti stooria niin kyylät saa nähä paloja elämästä, koska mäkin kyylään joittenkin elämää 😄 me ollaan rajattu juurikin niin ettei naamaa näytetä lapsesta, joko kuvakulmalla tai peittämällä emojilla tms.

Silloin harvoin kun mitään jaan niin en halua näyttää kasvoja. Joku suojeluvaisto itsellä herää. En tosin arvostele jos joku haluaa jakaa enemmänkin, mutta itse olen varmaan sen verran yksityinen ihminen muutenkin tietyissä asioissa.😊

Mä en ole kovin aktiivinen somessa, mutta joskus laitan jotain instagramiin. Jos lapsista laitetaan kuvia, niin ei laiteta tunnistettavia kuvia eli joko niin, että kasvot ei näy tai sitten ne peitetään. Watsapissa kyllä lähetetään kuvia lapsista läheisille. Se kyllä siinä vähän joskus mietityttää, että niitä watsapp kuvia voi ihmiset sitten lähetellä eteenpäin.. Muutaman kerran on mummot sanoneet jälkikäteen, että oli niin kiva kuva, että lähettivät sen esim. omalle siskolleen.

Ei ole muuta kun Facebook-tili, enkä siellä juuri mitään ole jakanut moneen vuoteen. On kiva kun jotkut jakavat lapsistaan kuvia niin pysyy kasvussa perässä, ja mukava lukea mitä ihmisille kuuluu. Mutta silti en halua meidän lapsesta kuvia someen. Lähettelen kyllä Whatsappissa ja Messengerissä tutuille. Ollut myös nimen kanssa paikallislehden kannessa, jota sitten digiuutisena jaellaan ympäriinsä. En tiedä onko pahempi vai parempi, vaikea tietää mitä tarkoittaa digitaalinen identiteetti vaikka 20-40v päästä. Toisaalta olen tarkka, toisaalta ajattelen ettei ole niin vakava kun suurin osa tiedoista voidaan kaivaa vaikka mistä.

Minulla on facebook ja instagram, mutta en laita sinne kuvia. Esikoisesta taitaa joku ihan vauvakuva ehkä olla facebookissa, mutta en ole aktiivinen somettaja enkä muutenkaan laittaisi lasten kuvia someen. Olen myös sukulaisia ohjeistanut olemaan laittamatta, ainakaan kasvokuvia. Whatsapissa jaan läheisille välillä kyllä lasten kuvia.

Takaisin