Ivf-lääkkeiden maksukatto

Aamutuulia

Satasella mukana keskusteluissa
Meillä olisi ivf-hoidot edessä yksityisellä. Mitään kela-korvauksia ei ilmeisesti sitä 8e lääkärimaksua lukuunottamatta enää hoidoista saa, mutta kerryttävätkö edes jotkut lääkkeistä kelan maksukattoa? Täytyykö tätä maksukaton ylittymistä tarkkailla itse jotenkin vai näkyykö se automaattisesti apteekissa? Kaiken hyödyllisen tiedon aiheesta saa jakaa 😊

Omista hoidoista on jo vuosia aikaa ja ne tehtiin julkisella puolella. Osa lääkkeistä kerrytti maksukattoa mutta katto tuli täyteen vain sellaisena vuotena, jollon tehtiin kaksi ivf:ää. Kelan sivujen mukaan maksukaton tiedot näkyy nykyään apteekissa ostojen yhteydessä.

Maksukatto päivittyy reaaliajassa, siitä ei tarvitse itse pitää kirjaa. Kelan sivuilta pystyy käydä tilannetta seuraamassa ja myös apteekin kuittien alareunassa näkyy sen hetkinen tilanne.

Itselläni tuli maksukatto täyteen yhden hoitokerran lääkkeillä, mutta tämä riippuu täysin annostuksista. Maksukattoa kerryttävät ainakin Gonal-f, Menopur ja Ganirelix. Apteekin lääkeinfosta pystyy helposti käydä katsomassa onko jonkin lääke kelakorvattava.

Kela-korvattavista lääkkeistä saa heti "alennusta" ostaessa ja lisäksi kerryttävät maksukattoa. Näin on riippumatta siitä ovatko hoidot yksityisellä vai julkisella.

Onko teidän pitänyt tehdä jotain, jotta saitte lääkekorvauksen? Minulla on takana 2 ivf hoitoa ja mistään lääkkeestä en ole mitään korvausta apteekissa saanut vaikka maksukatto on ylittynyt. Soitin tänään kelaan asiaa kysyäkseni ja siellä sanottiin, että b-lausunnolla pitäisi hakea erityiskorvausoikeutta... Kuulostaa vähän erikoiselta

Kaikki lääkkeet eivät kerrytä maksukattoa.. voisiko olla kyse siitä? Oletko tarkistanut apteekin kuitista asiaa, siellä on maksukaton ajankohtainen tilanne lääkeoston jälkeen? Itsellä tuli tänä vuonna maksukatto täyteen ja se on automaattista, ei tarvitse hakea erikseen. Nyt osa lääkkeistä maksaa 2.5e omavastuun verran, mutta on myös lääkkeitä jotka ovat normihintaisia.

Onko teidän pitänyt tehdä jotain, jotta saitte lääkekorvauksen? Minulla on takana 2 ivf hoitoa ja mistään lääkkeestä en ole mitään korvausta apteekissa saanut vaikka maksukatto on ylittynyt. Soitin tänään kelaan asiaa kysyäkseni ja siellä sanottiin, että b-lausunnolla pitäisi hakea erityiskorvausoikeutta... Kuulostaa vähän erikoiselta
Samaa lääkettä voi köyttää sairauden hoitoon ja "mukavuus syistä". Niinpä osa lääkkeistä, joita käytetään vaan sairauden hoitoon kerryttää automaattisesti maksukattoa, ja vastaavasti osaan pitää olla lääkärin b-lausunto, jotta kelassa tiwtänöy kyseessä olleen sairauden hoidon. Esimerkiksi uni ja laihdutusläökkeet voivat kuulua noihin molempiin ryhmiin... ihmettelen lähinnä miksi lääkärisi ei ole asiaa huomioinut. Tekee sen varmasti kun pyydät.
Pikaisua plussatuulia sinulle toivottelen....

Jos ikää on yli 40, ei ivf-lääkkeistä saa korvauksia.

Ja naisparit saattoi myös olla sama.

Jos ikää on yli 40, ei ivf-lääkkeistä saa korvauksia.

Ja naisparit saattoi myös olla sama.
Verottajalta voi hakea sairaskuluvähennystä isojen lääke ja sairauskustannusten perusteella. Harkinnnanvarainen, yleensä myönnetään jos osaa perustella ja tulorajat eivät ylity.

En tiedä, onko tämä muuttunut, mutta kun tein toista lasta 2018, oli raja 43 vuotta, olin silloin 42. Sain IVF-lääkityksestä kelakorvaukset ja maksukatto täyttyi. Tämäkin riippui lääkkeestä, eli punktiota varten piikitettävät lääkkeet olivat pääasiassa kelakorvauksen ja maksukaton piirissä, mutta alkionsiirtoa tukevat lääkkeet eivät olleet.

Takaisin