Oman taustan kertaus, [USER=104162]@Brave[/USER] innoittamana. En oo aiemmin kuullut termiä sosiaalinen lapsettomuus, mutta kolahti jonnekin syvälle sisimpään. Ennen nykyistä miestä tuntui että etsin sopivaa miestä ikuisuuden ja rehellisesti kävin treffeillä varmaan kymmenien miesten kanssa. Päädyin suhteeseen, jossa mies ei osannut hallita käyttäytymistään humalassa ja päätyi hirveään henkiseen väkivaltaan humalan aikana. Onneksi tajusin lopettaa suhteen, mutta se jätti jälkensä.
Oon jo parikymppisenä päättänyt, että jos sattuisin tulemaan raskaaksi, pitäisin lapsen hetkeäkään miettimättä ja olisin halunnut perheen jo alle 30v. Ei vaan löytynyt sellaista ihmistä kenen kanssa se olisi ollut mahdollista.
Nykyisen miehen löysin sitten vasta 32v, mutta ensimmäiset 2v. oltiin etäsuhteessa ja lapsen yritys päästiin aloittamaan vasta kun olin 35v ja ehdin täyttää 36v. kun esikoinen syntyi. Esikoinen sai alkunsa 4-5kk yrityksellä.
Koska edelleen takaraivossa pelko siitä, ettemme ehdi saada lapsilukua täyteen, aloitimme yrityksen jo kun esikoinen oli 8kk. Nyt ollaan 1v 8kk myöhemmin kokeiltu ensin lääkkeillä tehostaa ovulaatiota, aloitettu IVF hoidot ja käyty läpi keskeytynyt keskenmeno ensimmäisestä pakastealkion siirrosta. Tiedän että ollaan onnekkaassa asemassa koska meillä kuitenkin on yksi lapsi, mutta en pääse eroon lapsettomuuden tunteista. Näitä asioita kun on sisimmässään kantanut vuosia, niin ne ei hevillä lähde. Ja täytän syksyllä 39v., joten viimeisiä vuosia viedään julkisten palveluiden parissa joka tapauksessa.
Ja syy nykyisille hedelmällisyysongelmille, on ilmeisesti mun pahentunut endometrioosi ja adenomyoosi. Miehellä tosin myös todettiin alle 2% normaaleita siittiöitä vuosi sitten ja diagnoosi oli teratozoospermia (väärän mallisia siittiöitä), mutta kuulemma se ei haittaa, kun lukumäärä on silti niin hyvä. Itse olen eri mieltä, sillä jos mullakin on haasteita, vaikuttaa miehen huono siittiöiden laatu sitäkin enemmän. Kuitenkin WHO:n mukaan normaali spermanlaatu on jotain 4-60% normaaleita siittiöitä, niin ei alle 2% kovin hyvä ole.