IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä keväällä käytettiin Primolutia, mutta syksyllä enää ei. Hoidot on lähisairaalan ja KYSin yhteistyönä. Ymmärsin, että siitä oltaisiin laajemminkin luovuttu.

Onko @Vieraana sulla ollut tuntemuksia tuoresiirtoon liittyen? Täällä ei kummempia. Muutamia kohtutuntemuksia alkuviikosta, ja olen tunnustellut olisiko Cycloja käyttäessä tuntuma (esim. kohdunsuu) vähän erilainen kuin aiemmissa siirroissa. Toiveikkuutta on vielä, mutta on kyllä harvinaisen tavanomainen olo. Hätähousuna tein yhden testinkin jo, ja se näyttää hailuraa, jolle voi olla niin monta eri syytä, että pitää varmasti vain odotella (mahdolliset syyt: Ovitrellesta 11 päivää, kökkö RFSU-viivanpaikkatesti, alkio on voinut hipaista muttei sen kummempaa jne. ) DPO on tänään käsittääkseni 9, joten malttia tarvitaan...

Omanapaista 🤑-asiaa: Saimme laskun hoidosta, ja se oli kokonaisuutena hieman yli 3000 € kelakorvausten jälkeen. Mahdollisesta pakastesiirrosta tulee sitten kulu erikseen.

Se tuli yllätyksenä, että ilmeisesti kelakorvauksia ei vähennetä suoraan, jos hoidossa tehdään alkiodiagnostiikkaa, vaan korvausta haetaan erikseen ja Kela arvioi tapauskohtaisesti. Tuntuu erikoiselta, että siitä mahdollisesti "rangaistaan", jos haluaa omakustanteisesti yrittää parantaa onnistumismahdollisuuksia. Meillä tuo ei nyt tullut ajankohtaiseksi mutta jos tulee vielä, pitäisi varmaan kysyä Kelasta tarkemmin.

Muokattu viimeksi:
Kiva kuulla tuntemuksia sieltä @Ehtoo ! Toivon kovasti, että ne enteilee hyvää 🥰 Mulla on ollut tiistaista asti aika tiuhaan kohdussa kramppimaisia tuntemuksia ja jomotuksia. Oon pyrkinyt olemaan huomaamatta niitä, mutta väistämättä välillä mietin, että enteileekö ne vaan menkkoja vai voisko tällaisia tuntemuksia olla, jos kiinnittyminen ois onnistunut. Muuten olo on kyllä myös hyvin tavallinen, mutta tukilääkkeet tekee kovin väsyneeksi, herkäksi ja ärtyisäksi. Luulen, että testaan vasta sitten 11.12.

Onpas tosiaan yllättävä tuo Kelan linjaus alkiodiagnostiikasta. Onkohan se tapauskohtainen arvio mahdollista saada ennakkoon vai pitääkö vaan maksaa ensin itse ja toivoa parasta?

Kiva kuulla tuntemuksia sieltä @Ehtoo ! Toivon kovasti, että ne enteilee hyvää 🥰 Mulla on ollut tiistaista asti aika tiuhaan kohdussa kramppimaisia tuntemuksia ja jomotuksia. Oon pyrkinyt olemaan huomaamatta niitä, mutta väistämättä välillä mietin, että enteileekö ne vaan menkkoja vai voisko tällaisia tuntemuksia olla, jos kiinnittyminen ois onnistunut. Muuten olo on kyllä myös hyvin tavallinen, mutta tukilääkkeet tekee kovin väsyneeksi, herkäksi ja ärtyisäksi. Luulen, että testaan vasta sitten 11.12.

Onpas tosiaan yllättävä tuo Kelan linjaus alkiodiagnostiikasta. Onkohan se tapauskohtainen arvio mahdollista saada ennakkoon vai pitääkö vaan maksaa ensin itse ja toivoa parasta?

Lupaavalta kuulostaa sielläkin! Oi, olisipa nyt meidän vuoro. 🙏 Kärsivällisyys testaamisessa on varmasti järkevää. Mulla on kova polte saada pienimmätkin hailurat näkyviin, kun tuntuisi hyödylliseltä tietää, jos alkio edes yrittää kiinnittyä. Tuntuu myös, että testisekoilu kaikessa stressaavuudessaankin tuntuu siltä ikään kuin ovi sulkeutuisi hiljakseen eikä paiskauksella nenän edestä. Se tuntuu sopivan itselle. Ovitrelle tekee kyllä oman sävynsä näihin hailuratilanteisiin, mutta perustelin aamuisen testin sillä, että saan sellaisen lähtötason, josta hailura ei ainakaan voi enää vahvistua pelkän Ovitrellen toimesta.

Jos tuo alkiodiagnostiikkatarve tulisi vielä vastaan, yrittäisin ehkä pyytää Kelalta tietoa siitä, miten vastaavissa tilanteissa on aiemmin linjattu, jos se olisi mahdollista. Itse diagnostiikasta ei saa korvausta, mikä on ymmärrettävää, mutta tuo koski hoidon muita osia, esim. ultria, punktiota ja siirtoja. Jos joku on hakenut diagnostiikan sisältävästä hoidosta Kela-korvausta, olisi kiva kuulla kokemuksia. 🤔

@Ehtoo kuulostas todella erikoiselta tuo ettei saisi Kela-korvausta hoidosta johon otettu alkiodiagnostiikka. Perusteliko lääkäri mitenkään mistä johtuu?

Ilmeisesti korvauksen voi mahdollisesti saada mutta sitä ei jostain syystä voida vähentää suorakorvauksena niin, että se olisi huomioitu jo klinikan potilaalle lähettämässä laskussa. 🤔 Olisi kyllä hyvä löytää tästä joku yleinen ohje. Toivottavasti en ainakaan laita mitään väärää huhua liikkeelle. 🙏

Olen klinikalla puhutusta ja keskusteluista täällä ymmärtänyt, että nämä kelakorvausasiat ovat jotenkin hakeneet muotoaan vielä, liittyy varmaan siihen, että ovat nykyisessä muodossaan olleet käytössä vasta reilut puoli vuotta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin