IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osan korvauksista olen itse hakenut Kelalta ja osan saanut suoraan. Klinikalla tuli suorakorvaus käyttöön kesken meidän hoidon.

Meillä oli tuo ihan sama teksti. Kun vastasin heille ihmetellen, niin sitten heidän vastauksessaan lukikin, että vaativat lääkärin lausuntoa vain, jos hoito tehty luovutetuilla sukusoluilla. Kerroin, että omilla tehty ja ensi viikolla näen vaativatko lausuntoa.

Onneksi sain meidän lääkärin nopeasti kiinni ja lupasi kirjoittaa lausunnon ilmaiseksi.

Ikään viittaaminen tuntuu erikoiselta, koska olen alle sekä julkisen että yksityisen yläikärajan. (Julkisen ikäraja tosin täyttymässä pian.) Tuo teksti ilmeisesti kaikille sama, joilta kysellään lisätietoja, mutta tuntui silti ikävältä.
Kelalla ollanan vain töissä, se ei ole heille henkilökohtaista vaan prosessinmukaista varmaan. Valitettavasti joudumme kestämään sellaista byrokratiaa 👀

@Kirppuliini
Siellä on nyt joku virkailija yrittänyt olla näppärä ja tuntenut itsensä voimakkaaksi. Ei liity lapsettomuuteen eikä Kelaan, mutta kerron kuitenkin.

Muutama vuosi sitten mulle oli luvattu vuorotteluvapaasijaisuus, ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi saadakseni paikan. Työtilanne mun alalla oli tuolloin erittäin hyvä. Laitoin raksin etten hae Kelalta työttömyyskorvausta. Määrä oli olla työttömänä perjantai ja maanantaina työt jatkuivat uudella sopparilla. Olin ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi torstai-iltana klo 22.

Perjantai klo 14 joku virkaintoinen virkailija soitti mulle. Virkailija selitti että koska en hae Kelan tukea, niin he eivät voi kiristää mua karenssilla, mutta olisi kuitenkin pitäisi kuitenkin tehdä työllistymissuunnitelma. Jos kieltäydyn, saan karenssia tuesta jota en hae. 😂 Aloin sitten selittämään vuorotteluvapaasijaisuudesta, ja työkkärin virkailija hermostui ja sanoi puhelimeen: Et sä voi ilmoittautua työttömäksi vain siksi että saisit töitä!

Kyllä se sitten vähän rauhoittui ja käski perua heti maanantaina työttömyyden, ja olin silleen että OK. Vertailun vuoksi; kun mies myöhemmin ilmoittautui työttömäksi JA haki Kelan tukea, niin hän sai olla pari viikkoa rauhassa ennen kuin kukaan soitti. Toi on niin perseestä että välillä riippuu jostain virkailijan vitutuksen asteesta miten ottavat yhteyttä. 🙄

Nyt on toimitettu Kelalle lausunto, josta näkyy meidän hoitohistoria ja jonka lopussa lukee selvästi, että hoitojen tarve johtuu sairaudesta, ei iästä. Kumma, jos jotain vielä kyselevät.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini miten sen teidän ainokaisen hedelmöittyneen munasolun kävi? Jaksoiko kehittyä?
Keräyksessä tosiaan saatiin 20 munasolua, joista 15 kypsiä. Muistaakseni kahdeksassa oli nähtävillä hedelmöittymisyritys, mutta vain yksi hedelmöittyi kunnolla. Meidän ainokainen neljän hoidon aikana. Todettiin, että jos tämä sankari jatkaa kehittymistä, niin halutaan tuoresiirto, eikä oteta riskiä pakastuksesta. Sankari kehittyi viisipäiväiseksi ja siirrettiin. Siitä noin neljän päivän jälkeen alkoi hyperstimulaation oireet, mikä sai uskomaan, että alkio olisi tarrannut kiinni. Valitettavasti ei oltu niin onnekkaita.

Tämä hoito oli meidän toistaiseksi onnistunein ja päästiin ensimmäistä kertaa siirtoon saakka. Kaikki oli kuumottavasti yhden alkion varassa ja ehdin jo kahden viikon ajan ajatella, kuinka hieno tarina olisi, jos ainoasta hoidoilla saadusta alkiosta saataisiin lapsi.

Tämän piti olla viimeinen yritys omilla soluilla, mutta kun päästiin nyt siirtoon saakka, niin jatko mietinnässä. Todella hankalaa, kun ei edelleenkään tiedetä syytä hedelmöittymisvaikeuksille. Nyt tosin tiedetään, että hedelmöittyminen mahdollista. Vaikea tietää kannattaako vielä yrittää. Oliko tämä yksittäinen superyksilö? Oliko hoidossa nyt jokin toisin ja ensi kerralla voisi tulla enemmänkin alkioita? Altistaako uudella yrityksellä itsensä vaan isolle henkiselle ja fyysiselle kärsimykselle? Millaisia terveysvaikutuksia on sillä, että vuoden sisään tehty jo neljä hoitoa?

Pahoittelut omasta navasta
Täällä tänään alkoi kunnon vuoto ja testi negaa edelleen eli perjantaina saa ilmottautua taas jonoon. Eilen oli kromosomivastausaika mutta kannassa ei näy tekstejä vaan se että jotain on kirjattu eilen, polilta kuitenkin sanoi että sieltä sen saa sitten lukea kun lääkäri ln ehtinyt kirjaamaan tulokset. Onko täällä kellään kokemusta PICSI hedelmöityksestä? Kovin vähän löytyy siitä mltään tietoa ja varsinkaan kokemuksia. Meillä se suunnitelmissa seuraavassa hoidossa.

ON täälläkin: eilen sain jonkun flunssan, mieheni päivää aikaisemmin. Molemmat kuumeessa eilen, ja mä kauheasti googlaan mitä pitäisi tehdä ettei se pilaa meidän pikkusen kasvua. Kävin tänään myös kontrolliverikokeissa ja tulos pitäisi olla huomiseen mennessä valmis. Oireita ei ole oikeastaan, ja väsymys johtuu enimmäkseen kipeästä olotilasta arvelisin. Katsotaan... Tiedän että oma ajatus on kokoajan pessimistinen ja negatiivinen ja sitten yllätyn. Mutta silti odotan että joku vetää jalat alta kohta 🤔

Pahoittelut omasta navasta
Täällä tänään alkoi kunnon vuoto ja testi negaa edelleen eli perjantaina saa ilmottautua taas jonoon. Eilen oli kromosomivastausaika mutta kannassa ei näy tekstejä vaan se että jotain on kirjattu eilen, polilta kuitenkin sanoi että sieltä sen saa sitten lukea kun lääkäri ln ehtinyt kirjaamaan tulokset. Onko täällä kellään kokemusta PICSI hedelmöityksestä? Kovin vähän löytyy siitä mltään tietoa ja varsinkaan kokemuksia. Meillä se suunnitelmissa seuraavassa hoidossa.
Pahoittelut negasta! Meille tehtiin viimeksi picsi ja kaikki kypsät sillä hedelmöittyivät ja lähtivät jakautumaan. Sitä edellisellä kerralla hedelmöitys oli hyvä myös maljalla, mutta picsi-kierrossa alkiot pääsivät lähes kaikki pidemmälle kuin ekassa hoidossa. Silti saatiin vain yksi pakkaseen. Eteenpäin kuitenkin. Tähän voi olla myös elintapamuutokset tai tuuri syynä, joten vaikea arvioida, kuinka iso oli picsin osuus. Toivon silti että picsi tehdään, jos joudutaan kolmannelle kierrokselle.

Pahoittelut negasta! Meille tehtiin viimeksi picsi ja kaikki kypsät sillä hedelmöittyivät ja lähtivät jakautumaan. Sitä edellisellä kerralla hedelmöitys oli hyvä myös maljalla, mutta picsi-kierrossa alkiot pääsivät lähes kaikki pidemmälle kuin ekassa hoidossa. Silti saatiin vain yksi pakkaseen. Eteenpäin kuitenkin. Tähän voi olla myös elintapamuutokset tai tuuri syynä, joten vaikea arvioida, kuinka iso oli picsin osuus. Toivon silti että picsi tehdään, jos joudutaan kolmannelle kierrokselle.
Kiitos ❤️ hyvä kuulla että kuitenkin eteenpäin meni vaikka pakkaseen asti meni vain 1. Toivottavasti se on the alkio 🤞🏻
Meillä maljalla 16:sta hedelmöittyi vain 3, josta 1 tuoresiirto ja siitä km ja tämä huurunenä ei kiinnittynyt ja kolmas oli jatkoviljelyssä mutta ei selvinnyt pakkaseen asti. Jospa tuo picsi auttaisi meillä tuohon hedelmöitykseen. Siittiöissä ei pitäisi olla vikaa, ellei nyt kromosomitutkimuksissa selviä jotain jommalta kummalta.

Keräyksessä tosiaan saatiin 20 munasolua, joista 15 kypsiä. Muistaakseni kahdeksassa oli nähtävillä hedelmöittymisyritys, mutta vain yksi hedelmöittyi kunnolla. Meidän ainokainen neljän hoidon aikana. Todettiin, että jos tämä sankari jatkaa kehittymistä, niin halutaan tuoresiirto, eikä oteta riskiä pakastuksesta. Sankari kehittyi viisipäiväiseksi ja siirrettiin. Siitä noin neljän päivän jälkeen alkoi hyperstimulaation oireet, mikä sai uskomaan, että alkio olisi tarrannut kiinni. Valitettavasti ei oltu niin onnekkaita.

Tämä hoito oli meidän toistaiseksi onnistunein ja päästiin ensimmäistä kertaa siirtoon saakka. Kaikki oli kuumottavasti yhden alkion varassa ja ehdin jo kahden viikon ajan ajatella, kuinka hieno tarina olisi, jos ainoasta hoidoilla saadusta alkiosta saataisiin lapsi.

Tämän piti olla viimeinen yritys omilla soluilla, mutta kun päästiin nyt siirtoon saakka, niin jatko mietinnässä. Todella hankalaa, kun ei edelleenkään tiedetä syytä hedelmöittymisvaikeuksille. Nyt tosin tiedetään, että hedelmöittyminen mahdollista. Vaikea tietää kannattaako vielä yrittää. Oliko tämä yksittäinen superyksilö? Oliko hoidossa nyt jokin toisin ja ensi kerralla voisi tulla enemmänkin alkioita? Altistaako uudella yrityksellä itsensä vaan isolle henkiselle ja fyysiselle kärsimykselle? Millaisia terveysvaikutuksia on sillä, että vuoden sisään tehty jo neljä hoitoa?
Voi että, oon niin pahoillani ❤️ mutta antaa niin paljon toivoa, kun yksi sieltä kuitenkin tuli ❤️ Isoja mietintöjä edessä, itse varmaan vielä kokeilisin jos se sittenkin vielä onnistuisi, mutta tietysti teidän päätös ❤️

Miten hienoa, että pääsitte nyt siirtoon ja että tuo yksi alkio kehittyi blastoksi saakka. Olen myös niin pahoillani ettei tuo alkio kuitenkaan jatkanut enää kohdussa kehitystä ❤️‍🩹 Paljon voimia sinne seuraavian askelten pohdintaan ❤️

Mä huomaan että mun on (ajatuksen tasolla) tosi vaikeaa päästää toivosta irti, tai ajatella sitä että hoitoja lopettaisi, joten mäkin varmaan päätyisin vielä jatkamaan. Mutta se on niin eri asia koittaa miettiä jotain niin ettei ole käynyt läpi just sitä polkua.

Samaistun myös tuohon useisiin hoitoihin lyhyessä ajassa, ja olen välillä miettinyt voiko niillä (ja myös näillä kaikilla siirroissa mukana olevilla lääkkeillä) olla sellaisia pitkäaikaisvaikutuksia omaan terveyteen, joista esimerkiksi ei vielä tiedettäisi. Mulle on tehty yli 5 stimulaatiota vähän yli vuodessa ja onhan se hurja määrä (ja vielä kun lasken mukaan ne kaksi aiempaa kierrosta, niin tuntuu että vaan jenkkifooruomeilta löytyy henkilöitä joilla yhtä paljon kierroksia & keräyksiä tehtynä)

Mietin noita taulukon vitamiineja. Aika iso määrä siinä tota Q10, 600mg ja ne pillerit mitä löysin niin on vaan 100-200g vahvusia, aika monta pilleriä sais ottaa noita. Kysymys teille jotka käytäytte sitä: mitä määrää syötte ja uskaltaako tuota ottaa edes noin isoa annosta ja löytyykö sitä vahvempana jostain?

Muokattu viimeksi:
Mietin noita taulukon vitamiineja. Aika iso määrä siinä tota Q10, 600mg ja ne pillerit mitä löysin niin on vaan 100-200g vahvusia, aika monta pilleriä sais ottaa noita. Kysymys teille jotka käytäytte sitä: mitä määrää syötte ja uskaltaako tuota ottaa edes noin isoa annosta ja löytyykö sitä vahvempana jostain?
Yksityisellä lääkäri ohjeisti ottamaan 400 mg päivässä. Olen omin nokkineni vaihdellut annosta 100-450 mg riippuen siitä onko hoito tiedossa ja onko pillerit olleet 100 mg vai 150 mg.

Muistaakseni sama lääkäri ohjeisti puolisolle annoksella 200 mg.

Muokattu viimeksi:
En ikinä raaskinut syödä niin isolla annoksella kun ovat niin kalliita 🙈 oon tainnu myös vaihdella 200-400ug välillä oma annos. Ja tosiaan en ikinä konsultoinut tätä lääkärillä

Yksityisellä lääkäri ohjeisti ottamaan 400 päivässä. Olen omin nokkineni vaihdellut annosta 100-450 riippuen siitä onko hoito tiedossa ja onko pillerit olleet 100 vai 150.

Muistaakseni sama lääkäri ohjeisti puolisolle annoksella 200.
Jes, kiitos 🙂 toi 400mg on jo helpommin toteutettavissa, näky olevan cittarissa 100mg 120 pillerin purkki tarjouksessa joten taidan napata sen kauppatilaukseen mukaan 😊

Jes, kiitos 🙂 toi 400mg on jo helpommin toteutettavissa, näky olevan cittarissa 100mg 120 pillerin purkki tarjouksessa joten taidan napata sen kauppatilaukseen mukaan 😊
Tuosta vielä, että 400 mg suositus oli nimenomaan ubikinon. Suositus olisi ollut pienempi, jos olisin käyttänyt ubikinolia eli paremmin imeytyvää muotoa.

Mulle lääkäri ohjeisti että jos syö ubikinonia niin 200mg kahdesti päivässä ja taas jos ubikinolia niin 100mg kahdesti päivässä.

Takaisin