Itsetehdyt lelut

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko kukaan tehnyt itse leluja? Onko vaikeaa, kallista tai aikaavievää? Tykkääkö lapsi?

Olisi kivaa jos osaisi itse tehdä leluja. Puuautoja tai mollamaija ehkä 🤔 Toisaalta, 6v tekee meillä vaikka mitä kun askartelee. Siinä näkee että pienellä vaivalla voi tehdä yksinkertaisia, mutta kivojakin leluja. Ne vaan ei ole pitkäikäisiä.
 
Origami-sammakko pelastaa tilanteen! Vain A4 ja hetken päästä lapsella on lelu, jota voi jopa tuunata värikynillä. :smiling-eyes:
 
Olen ommellut tunnustelukirjan ja pehmoleluja. Virkkaamalla tein nopan. Mies teki lapsille keinuhevosen ja auton hallintalaitteet (ratti ym napuloita) puusta. Niin ja nukketalon. Taaperolle teimme yhteistyössä sellaisen hienomotoriikkaa harjoittavan ”tornin” jossa on hakasia, lukkoja, ketjuja ym avattavaa ja suljettavaa sekä valokatkaisijoita ja äänimerkkipainike.

Nyt ihan heti ei tule muuta mieleen, mutta leluja tehdessä pitää aina miettiä, miten ne voivat mennä rikki ja onko se vaarallista.
 
Mä luin ton otsikon vaikka kuinka monta kertaa että itse tehdyt LETUT, ja vielä aloituksessa sama lukihärö lettujen tekemisestä, kunnes luki puuautoista ja mollamaijasta 🤣🤣🤣 ehdin jo miettiä että onpas hauska ketju, kuinkahan monta lettureseptiä löytyy 😂😂

LeLuista ensimmäisenä tulee mieleen nukeille/pehmoleluille ommella, virkata tai neuloa vaatteita ja asusteita. Suht helpolla nikkaroinnilla saa tehtyä myös kalusteita niille tai yksinkertaisen nukketalon. Nukketalon voisi myös tuunata vanhasta laatikosta tai hyllyköstä 😊 Isomman lapsen kanssa yhdessä voisi myös näistä kovetettavista askartelumassoista tai taikataikinasta muovailla pieniä hahmoja tai eläimiä leikkeihin. Virkkaamalla saisi tehtyä kivoja leikkiruokia, vaikka värikkäitä kasviksia, vaaleasta tai ruskeasta langasta leipiä jne. Tai tehdä niitä nopeammin askarteluhuovasta ommellen. Isompi puutyö olisi nikkaroida leikkimökki sisustuksineen pihalle.
 
Tein ennen esikoisen syntymää muutamia turvalonkeroita (https://yle.fi/a/3-10868616), mutta sen jälkeen ei ole tullut tehtyä yhtään mitään. Lasten kanssa ei yleensä saa viittä minuuttia pidempää aikaa kerralla tehdä yhtään mitään, vaan kaikki keskeytyy niin monta kertaa, ettei vain jaksa edes yrittää. Lasten nukkuessa on itsekin nukuttava, tai tulee univelkaa.
 
Me ollaan tehty vain hyvin yksinkertaisia leluja. Kierrekorkilliseen pulloon vettä niin kiinnostaa pitkään ja tyhjästä vitamiinipurkista (lapsilukollisesta) saa helistimen laittamalla sinne muutaman makaronin. Pinkki äitiysvitamiinipurkki kiinnosti aikanaan esikoista paljon enemmän kuin oikeat helistimet. 😊 Kuopuksen ruokaleikkeihin voisi kyllä koittaa virkata ruokaa, jos vain joskus aika ja inspiraatio riittää.
 
Pikaliima, oiva helistinvalmistajan lapsilukko. Äänimaailman rikkautta: makarooni/spagetti, kuivattu herne ja riisi.
 
Takaisin
Top