Isyyslomat?

zaizai76

Oman äänensä löytänyt
Mua askarruttaa nyt sellainen asia että jääkö muiden miehet kotia heti vauvan synnyttyä esim. pariksi viikoksi vai käyvätkö normaalisti töissä?  Meillä tuli meinaan sellainen puhe eilen että tää meidän herra meinaa jatkaa normisti töissä käyntiä eikä pitää mitään lomia. Tosin meillä on sellainen hyvä puoli että se tekee keikkahommaa ja pääsääntöisesti viikonloppuna, joten viikolla se on sitten kotona enemmän.  Pelottaa vaan miten pärjään yksin pienen vauvan kanssa heti sairaalasta päästyäni. Ehkäpä kannattaa ruveta varailemaan mummoja kylään? Jos multa kysyttäis niin haluaisin että miekkonen jäisi kotia pariksi viikkoa, esikoisesta kun on kyse. On sitä mieltä että äitihän se joka tapauksessa sitä vauvaa hoitaa enimmäkseen että eihän siinä paljonkaan isä pysty tekemään.  Joo, ei imettämään, mut muuta kyllä. Ei vaan tunnu tajuavan sitä. Laittakaahan mietteitä asiasta..
 
Meillä mies jää kahdeksi viikoksi isyyslomalle siitä kun tullaan sairaalasta kotiin. Ja mahdollisesti pitää myös isäkuukauden vanhempainrahakauden lopussa :) Molempien sukulaiset asuu eripaikkakunnilla niin ei niidenkään avun varaan voi laskea. Ja onhan se mukavaa yhdessä tutustua ekat viikot uuteen tulokkaaseen :)
Ja tosiaan kun on ensimmäinen lapsi kyseessä niin voidaan yhdessä pähkäillä että miten sitä vauvaa oikein nyt hoidetaan :)
 
Mun mies lähtee tossa maaliskuussa puoleksi vuodeksi ulkomaille, tulee toki lomille mutta ehkä kuuden viikon välein. On vielä vähän epäselvää onko mahdollista toivoa lomaa lasketun ajan tietämille, mutta olen jo valjastanut ystävän mukaani synnytykseen ja ajatellut pyytää mutsia avuksi kotiin vähäksi aikaa, jos siltä tuntuu. Toki se olis kiva että mies olis kotona mutta toisaalta uskon että pärjään ihan hyvin. Ja hän jäänee loppuvuodeksi kotiin kun palaa retkiltään (no siis töihinhän hän lähtee, että ei se mikään itsensäetsimisreissu ole :D) niin toivottavasti saa otettua sitten takaisin menetettyä aikaa. Ehkä sitä suren eniten, että hän ei pääse osalliseksi siitä ihan vastasyntymisajasta. Onneks lapsi ei vielä tajua mitään siinä vaiheessa.

Zaizai76, toivottavasti voitte jutella asiasta, jos sulle on tärkeää että hän olisi kotona on ikävää jos mies ei ymmärrä omaa merkitystään. Mut jos olette nyt vasta jutelleet asiasta ekan kerran, ehkä hän vaatii vain vähän lämmittelyä ja ajatteluaikaa sen oivalluksen saamiseen että hei muahan tarvitaan täällä? Olen huomannut että moni mies miettii myös sitä että miten muka kehtaa "pyytää" isyysvapaata. Kuinka moni nainen pyytää äitiysvapaata? Okei, ehkä vähän eri asia mutta kuitenkin. Tässä on asennemuutoksen paikka. emoticon
 

Todennäköisesti meillä mies jää heti vauvan synnyttyä isyyslomalle. Isäkuukautta ei olla vielä edes mietitty, koska mies on projektityössä tällä hetkellä ja saattaa olla, että projekti loppuu jo kesällä. Ja tosiaan jos loppuu, niin ei vielä tiedetä onko mies välissä kotona jonkin aikaa vai aloittaako suoraan uuden työn..Vähän ehkä toivon tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, mutta jää nähtäväksi. 

Sinuna zaizai76 ottaisin asian vielä uudestaan puheeksi. Varsinkin kun esikoisesta on kyse, niin kaikkihan on uutta teille molemmille ja vaatii yhtälailla opettelua myös mieheltä. Mies voi kuitenkin olla mukana kaikessa muussa, paitsi siinä imettämisessä ja on muutenkin uudessa tilanteessa varmasti tärkeä tuki. Aikaahan tässä kyllä vielä on, joten voihan hyvinkin olla, että asiaa enemmän mietittyään miehesi muuttaa vielä mielensä:).

 
meilläkin puhuttiin tästä eilen.. Mies meinas ottaa eka 2 viikkoo isyyslomaa ja sitten 2 viikkoo kesälomaa.. Joten täällä on sit mies kuukauden kotosalla.. Ainut mikä mua huolettaa on se et mies on työnarkomaani MITEN se meinas kestää kokonaisen kuukauden tekemättä mitään :D
 
Kuulostaa että teillä on ymmärtäväiset puolisot kun jäävät lomille heti lapsen synnyttyä. Jotenkin mulla olikin se käsitys että suurin osa isistä haluaa jäädä.
 
Toivonpa todellakin että meillä tajuttais että se ois isälle itselleenkin hyvä asia olla ne ekat viikot kotosalla tutustumassa uuteen perheenjäseneen ja opetella rutiineja.
Ymmärrän kyllä ettei pysty jäämään viikonloppukeikoilta pois, mut se ois jeesannu tosi paljon jos edes viikot ois vapaat. Noi työjutut täytyy lyödä lukkoon jo näin aikaisin joten sen mukaan sitten vaan on mentävä. Ei voi mitään. Molempien vanhemmat asuu kaukana. Täytyy silti varmastikin pyytää oma äiti siivous/ruuanlaitto apuun. . Onhan niitä yksinhuoltajaäitejäkin olemassa ja hekin ovat pärjänneet.

Sofi: Toivotaan että se joka kuudennen viikon loma osuu juuri synnytyksen tietämille :). Harmi että ulkomaankomento tuli juuri tähän aikaan. 
 
Meillä aloittaa heti isyysloman kun synnärille päästään. Näin teki esikoisestakin ja pitää koko  kk kerralla ja pitää myös isäkuukaudenkin vanheimpainvapaan loppuun.
 
Zaizai76, se on vähän semmonen oma komento, kun ajateltiin että parempi että lähtee nyt kuin sitten kun lapsi on vuoden tai yli. Kun se on hänen unelmansa enkä voi sitä hältä kieltää niin tämä on sitten pahoista pienin. Kyllä se siinä menee sitten... Kesäaika ja ihmiset lomilla, ja mulla on pari kaveria samaan aikaan äitiyslomalla, niin en mää yksin ole.

Toiv sun miehes taas osais ajatella vähän kauemmas. Ottais nyt edes viikon! :) Sitten sitä harmittaa kun on hoohetki ja pakko mennä töihin...
 
Meillä mies jää isyyslomalle niin pian kun pystyy, eli todennäköisesti voi jäädä kotiin kun synnäriltä päästään. Pitää sen kolme viikkoo ja päälle säästämänsä talvilomaviikon ja ainakin osan kesälomasta. Saattaa säästää osan kesälomasta sit heinäkuulle. Mut on todennäköisesti kotona 6-9 viikkoo syntymän jälkeen hoitamassa mun kanssa vauvaa. Miehellä tuntuu olevan aika joustava työnantaja niin se helpottaa kotiin jäämistä. Muutenkin hyvä ajankohta saada vauva kun kesälomia saa jo pitää. Isäkuukaudesta ei olla vielä päätetty, mut voi olla et jossain vaiheessa mies jää kotiin vauvaa hoitamaan.

Zaizai76, toivottavasti miehesi pystyy jäämään kotiin edes tosiaan viikoksi. Se olis tärkeetä jo sun jaksamisen kannalta, mutta myös kiintymyssuhteen syntymisen kannalta.

Ymmärrän kyllä, että joskus työkuviot on niin hankalia, ettei kotiin jääminen ole omasta tahdosta kiinni. :(
 
Me sovittiin että viikko alkuun isyyslomaa ja sitten myöhemmin loput. Asiat menee niin helpoiten myös töitten kannalta katsottuna ja loppupeleissä olen vähän aina ollut sitä mieltä, ettei pikkuvauvan unta tarvitse kahden ihmisen valvoa. Sitten myöhemmin se isän apu on tarpeellisempaa.
 
Takaisin
Top