Isyysloma

littledaisy

Jostain jotain jo tietävä
Kiinnostaisi kuulla minkälaisia suunnitelmia teidän iseillä on isyysvapaiden ja kesälomien suhteen. Tämä kun on mielenkiintoinen aika synnyttää tämä kesä. :)

Aikovatko isät pitää vapaat yhteen putkeen? Aloitatteko isyysvapaat vasta kun vauva syntyy vai tuleeko työpaikalle ilmoittaa isyysvapaan aloituspäivämäärä esim. laskettuaika? (ilmeisesti tämä on käytäntö, mutta voi aloittaa vasta kun vauva on syntynyt, jos vauva tulee myöhässä - mites jos vauva tulee etuajassa, voiko aloittaa jo sitten??) Jaksotatteko isyysvapaita? Pidättekö kesälomat isyysvapaiden perään/eteen?

Kommentoin meidän suunnitelmista tähän ketjuun kun saadaan tässä vielä varmistuksia miehen työnantajalta toimintatavoista ja käytännöistä.

Se pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk etukäteen, mutta tarkkaa aikaahan ei voi sanoa koska lapsi syntyy, jos ei ole suunniteltua sektiota, mutta isä saa aloittaa lomansa heti kun vauva syntyy. Kelaltahan rahatkin haetaan jälkikäteen. 

Meillä mies on suunnitellut pitävänsä ehkä 1-2 viikkoa kesällä kesäloman yhteydessä, niin että saa olla kesällä sen 5-6 viikkoa kotona. Viikon verran varmaan ainakin säästetään jonnekin syksyyn/talveen, että mies saa oman talvilomansa lisäksi olla toisenkin pätkän kotona. Ja loput (eli ne, mitä ei saa pitää yhtä aikaa äidin kanssa) pitää sitten kun mä palaan töihin, eli ehkä kun vauva on noin 1,5v. Ja jatkaa siitä muutaman kuukauden hoitovapaalla. Näin ollaan ainakin nyt tuumittu.

Me suunniteltiin niin että kun la on 8.7. niin mies alottais kesälomansa heinäkuun alussa, meillä on kuitenkin esikoinen silloin kesälomalla tarhasta ja jos on itellä tukalaa viime ajat niin mies voi olla sit enemmän pojan kanssa. (Tai siis näin mä oon sen aatellu, mies luulee saavansa viettää jotain "oikeeta lomaa" ) Ja sit on kivasti jo valmiiks kotona ku vauva syntyy. Esikoinen synty päivän yli la:n, ja vielä sunnuntaina joten oli silloin erittäin helppo tapaus miehen työnantajalle, isyysloman ajankohta piti päivälleen. Nää kesävauvat on kyllä parhaita, oli aivan mahtavaa kun viimeksikin mies oli ensin isyysloman ja putkeen kesälomansa kotona, en ois varmaan muuten selvinny

Tätä asiaa on pohdiskeltu ja minun toive ainakin olis, että isä olis sillon kotona kun vauva syntyy. Alkuun tuntuis jotenkin helpommalta ettei jäis heti yksin kahden lapsen kanssa. Loma asioita on mietitty niin että aloittais kesälomalla ja pitäis kesälomaa n.3 viikkoa sitten jatkais isyyslomalla sen 18 päivää. Talvelle jäis sitten viikko kesälomaa pidettäväksi ja loput isyyslomat pitäis sitten tulevaisuudessa :) Ainut ongelma tässä on vaan kesäloman ajoittaminen kun töistä ei voi kaikki olla yhtäaikaa lomalla ja tietenkin muutkin haluaa just näihin aikoihin pitää kesälomansa.

Meillä on Kukkainen vähän sama tilanne, eli joudutaan miehen kesälomia miettimään muiden lomatoiveiden mukaan. Siksipä pohdittiin, että jos olisi aloittanut isyysloman ensin ja ottanut lomat sinne heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Esikoinenkin aloittaa ilmeisesti sitten elokuun puolivälissä eskarin, niin sieltä se arki lähtee kuitenkin käyntiin. Sitten olisi niitä isyyslomapäiviä jäänyt "säästöön" mikäli vauva kauhean pitkään antaa itseään odottaa. LA siis meillä 5.7. Toisaalta ei mies pääse yhtään "lomailemaan" tätä vauvanodotusaikaa. Enpä kyllä tiedä kuinka voimaantunut olen itsekään enää siinä vaiheessa lomailemaan. :)

Miehen lomat piti laittaa eteenpäin jo viime viikolla.. :/ Hän on vielä touko-kesäkuun työreissussa, ja palaa vasta samana päivänä, kun itse aloittelen äippäloman. "Kesälomaa" hänellä olisi pidettävänä 5-6 viikkoa, mutta elokuu on kokonaan lomakieltoaluetta, joten vaihtoehtoja ei hirveästi ole. Tokihan hän haluaisi aloittaa lomansa mahdollisimman pian pitkän työrupeaman jälkeen, mutta toisaalta mahdollisimman lähellä laskettua aikaa, joka meillä silloin 24.7. ja mikäli kuitenkin näin esikoisena venahtaa tuo toteutuma paljonkin, niin on taas riski, ettei hän pääse synnytykseen, saati sitten saisi pitää lomiaan siinä vastasyntyneen kanssa.. Miehen töissä ei pomo edes vielä tästä saapuvasta tulokkaasta tiedä, mutta ilmeisesti nyt sitten tämän uutisen nojalla varovaisesti toivoo, että saisi edes elokuun ensimmäisen viikon lomaksi, niin lomailisi nyt sitten heinäkuun alusta elokuun ensimmäisen viikon loppuun. Isyyslomat pitää sitten kaiketi joskus siinä vuoden lopussa, kun on taas lomavapaa- aluetta tiedossa.

Takaisin