Istumaan?

Nnyytti

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Lapsukaiseni on nyt viisi ja puoli kuukautta, tahtoo kovasti istua sylissä ja vaunuissakin kamala kitinä jos ei edes puoli-istuvaan asentoon pääse.
Tänään kuitenkin neuvolassa sanottiin ettei missään nimessä saa vielä istuttaa. Mutta minkäs teet kun lapsi on tyytyväinen kun saa istua. :D
Minkä ikäisenä annoitte lapsenne istua?
Olenko nyt pilannut lapseni selän kun hän on jo viikon ollut vaunuissa puoli istuvassa asennossa? :/
 
Eiköhän lapsi tiedä itse - näin minä maalaisjärjellä ajattelen. Eihän tuon ikäistä vielä saa "istuttaa", mikä mun mielestä on sitä, että pidetään lasta fyysisesti istumassa (ikäänkuin lievästi pakottaen).

Meillä poika on juuri 3kk (tosin selkeän yliaikainen...), ja punkeaa väkisin istumaan nyt jo! Samoin nousee istumasta jo jaloilleen jos antaa kädet tartuttaviksi. Enpä häntä väkisin alas väännä, mutten istutakaan. Eli samaa olen täällä mietiskellyt. Hirvittävän suuri ero on oman poikani ja esim. ystäväni tytön (4kk) välillä, joka ei kannata kunnolla vielä päätäänkään. Kaipa siinä toinen on ylijäntevä ja toinen vastaavasti -ali! [:D]

Kuinka muilla?
 
Moi!

Joskus ennenmuinoin mukulat sai nousta istumaan sitte kun ite nousivat. -Siilon pidettiin sääntönä, että ennen kuudenkuukauden ikää ei istuettais. Niin tai näin, Nnyytti, sinun pikkuinenhan on ihan pian tuommonen puolivuotinen. Elä turhaan ressaa! Nykyään nuo kaikki mukavat vempaimet ja sitterit saa pikkusen haluamaan nähdä maailmaa isojen perpektiivistä!

Voithan koittaa antaa sen kölliä lattialla vahvistelemassa selkälihaksia ja nikamia vielä pari viikkoo..Ei ole ainakaan semmosta pelkoo, että saa yliliikkuvat nivelet. Ja todentotta tuo jäntevyys on kovin yksilöllistä. Mun tyttö könys istulleen puoli vuotiaana ja käveli puita pitkin kaheksan kuukauven iässä. Veljensä sen sijaan nauttivat pitkään vauvan elämästä.....
 
Nnyyti- anna vauvan kitistä- siitä saa sisua kehittymiseen..istuu sitten kun osaa ja pystyy. Ei kannata istuttaa- oppivat nuot vauvelit sen ihan itse..

Itselläni oli kamalasti kitisevä esikoinen, joka pyrki liikkeelle heti ku se oli millään tavalla mahdollista- annoin kitistä ja kiukutella- oppi kävelemään 8 kk ikäisenä..jotta näin.

Taitaa olla sielläkin motorisesti lahjakas lapsi [:D]
 
Jep, motorisesti lahjakas lapsi tosiaan :D
Nauvolassa sanottiin jo kun pikkuinen oli 2 vko että kannattelee päätään samallalailla kuin pari kuukautinen vaavi. (:
Tänään Sami oppi kääntymään selältä vatsalleen <3
Ehkä sitten pitäisi vielä parisen viikkoa antaa kiukutella..katsotaan..
kiitos vastauksista! (: 
 
Meillä kanssa esikoinen halusi istua jo paljon ennen 6kk. Neuvolassa sanottiin, että sylissä voi antaa istua jos kerta punkee itse istumaan, mutta syöttötuoliin ei vasta ennen 6kk.
 
Heippa. Meillä tyttö oppi istumaa noin 5 ja puolen kuukauden ikäsenä, eikä mieleeni olisi tullutkaan että pitäisi väkisin vääntää makuulleen. Meilläkään ei oikein koskaan viihdytty makuuasennossa ja kauhea kitinä lattialla kun ei päässyt liikenteeseen. Lapset ovat yksilöitä tässäkin asiassa.
 
Takaisin
Top